Hogere conversie, grotere bereikbaarheid en efficiency: een chatbot kan het leven van recruiters een stuk makkelijker maken. Mits de bot goed werkt! Niet alleen de techniek erachter is daarvoor belangrijk, maar ook de juiste chattekst, laten Nicol Tadema en Luuk van Neerven zien.
Een baan als recruiter is natuurlijk geen 9-tot-5-baan. Maar ook recruiters moeten wel eens slapen. En terwijl de recruiter slaapt, gaat een chatbot gewoon door met vragen beantwoorden of helpen met solliciteren. In cijfers: een week bestaat uit 168 uur, een fulltime werkweek uit 40 uur. Dat betekent dat er 128 uren zijn dat er géén recruiter voor de kandidaat beschikbaar is. ‘Uit onze analyses blijkt dat 45% van alle chatconversaties na werktijd of in het weekend is. Voor een professional zijn dit dé momenten om te solliciteren. Dan is het ook prettig om direct reactie te krijgen’, aldus Luuk van Neerven, co-founder van Joboti.
‘45% van alle chatconversaties is na werktijd of in het weekend’
Een chatbot helpt niet alleen bij de candidate experience, het is ook een hulpmiddel voor de recruiter. Is de professional op zoek naar een nieuwe baan, dan kan de chatbot aan de hand van een serie goed doordachte vragen direct de perfecte vacature tevoorschijn toveren. Van Neerven: ‘Een chatbot zal de recruiter niet vervangen, alleen assisteren. Standaardvragen die recruiters dagelijks tegenkomen worden opgepakt door deze chatbot. Zo kan de recruiter zich weer volledig focussen op de professional.’
Geef je robot een stem
Goed, je maakt gebruik van een chatbot. Een potentiële professional gaat het gesprek aan, maar als je de dialoog vult met afstandelijke standaardzinnen gaat de werkzoekende er weer vandoor. Gemiste kans, zet een chatbot niet in als een soort WALL-E met een vocabulaire van slechts een paar woorden.
Nicol Tadema, oprichter en algemeen directeur arbeidsmarktcommunicatiebureau Voor Tekst: ‘Ik geloof in de kracht van woorden, en de mogelijkheden die tekst en chatbots hebben, zijn oneindig. De manier waarop je iemand aanspreekt, is de maker of de breker. Of eigenlijk het verschil tussen wél een sollicitant of géén sollicitant.’
‘De manier waarop je iemand aanspreekt, is de maker of de breker’
Om je doel te bereiken geeft Tadema aan dat het cruciaal is om in kaart te brengen wie precies de doelgroep is die in gesprek gaat met jouw chatbot. Is het een man of een vrouw? In welke leeftijdsfase bevindt hij/zij zich doorgaans? Wat zijn zijn/haar beweegmotieven, en wat zijn/haar hobby’s?
‘Als je een beeld hebt van je doelgroep, kan je de chatbot de taal van je doelgroep laten spreken. Neem bijvoorbeeld een productiemedewerker bij een fabriek, deze man of vrouw spreek je op een andere manier aan dan bijvoorbeeld een senior accountant bij 1 van de Big Four.’
Impact maken
Naast doelgroepgerichtheid kan je door middel van tekst ook perfect je werkgeversmerk versterken in jouw chatbotgesprekken. ‘Denk aan jouw tone of voice: een recruitment-chatbot van Coolblue slaat een andere toon aan dan bijvoorbeeld een chatbot van de Belastingdienst. Ook kun je jouw Employer Value Proposition (EVP) laten doorklinken in chatbotteksten. Is jouw EVP bijvoorbeeld de welbekende impact, dan kun je de vragen die een chatbot stelt of de antwoorden die de bot geeft daarop laten aansluiten. ‘Op welke manier maak jij impact binnen onze organisatie?’ bijvoorbeeld.’
De rol van copywriters wordt nog belangrijker met de opkomst van chatbots
Van Neerven ziet dat de rol van copywriters met de opkomst van chatbots nog belangrijker wordt binnen arbeidsmarktcommunicatie: ‘Met een juiste toon/tekst verleid je een kandidaat om contact te leggen, want naast wervingsteksten kun je in chatbotteksten veel van je DNA kwijt als bedrijf.’
Dialoog versus standaard sollicitatieformulier
Tadema: ‘Mijn droom is dat het standaard statische sollicitatieformulier wordt vervangen door chatbots. De combinatie van techniek en tekst maken deze droom waar. De flow van chatbotberichten en de dialoog moeten kloppen om de drempel lager te maken om te solliciteren.’ Van Neerven vult aan: ‘De stap om te solliciteren wordt niet kleiner als iemand een hele lijst met verplichte velden moet invullen. Een chatbot maakt dit proces veel leuker. Een tekst als ‘we zijn er bijna’ als de professional op het punt staat om af te haken, kunnen net de trigger zijn om uiteindelijk toch het cv in te sturen.’ Kortom: van een kil, koud en statisch formulier waar je met zweethanden op ‘verzenden’ klikt naar een vloeiend gesprek waarbij je binnen no time je cv achterlaat.
Over de auteur
Na 10 jaar in diverse rollen werkzaam geweest te zijn in de wondere wervingswereld, richtte Nicol Tadema in 2011 Voor Tekst op, het tekstbureau voor arbeidsmarktcommunicatie. Met haar team adviseert, traint en schrijft Tadema als het gaat om teksten binnen arbeidsmarktcommunicatie. Naast oprichter en algemeen directeur bij Voor Tekst is ze ook bestuurslid van Recruiters United, het onafhankelijk platform voor recruitment- en arbeidsmarktprofessionals en auteur van Werven met Woorden, de handleiding voor het schrijven van een goede vacaturetekst.
Lees hier alle blogs van Nicol.