Gem. leestijd 3 min  575x gelezen

De kerstsfeer bereikt nu ook de recruitmentwereld (met de Daan-bus)

Inhakers zijn meestal dun gezaaid binnen de recruitmentwereld. De overvloed aan tranentrekkende kerstcommercials trekt aan de arbeidsmarkt doorgaans stilletjes voorbij. De elektrische VW-bus van Daan biedt daar dit jaar echter een mooie uitzondering op. Hoe kwam die zo tot stand?

De kerstsfeer bereikt nu ook de recruitmentwereld (met de Daan-bus)

Een kerstman? Check! Twinkelende sterretjes? Check! Langzaam neerdwarrelende sneeuwvlokken? Check! Blije kindergezichtjes? Check! Alle ingrediënten voor een succesvolle kerstcommercial zijn aanwezig. Oké, de wereldberoemde Coca-Cola-kersttruck is het natuurlijk nog niet. Maar de fraai verlichte elektrische Volkswagen-bus komt er wel dicht bij in de buurt, in de video die bureau Daan maakte toen het besloot de kerstpakketten zelf te gaan rondbrengen naar zijn eigen medewerkers.

‘We hebben onze elektrische Volkswagen aangekleed als kerstbus en zijn langs 8 steden in Nederland gegaan.’

‘We hebben onze elektrische Volkswagen aangekleed als kerstbus en zijn langs 8 steden in Nederland gegaan om onze kerstpakketten uit te delen, om uiteraard al onze leukste collega’s te bedanken’, vertelt marketingman Maikel Louwerse. Van Amsterdam tot Rotterdam, van Tilburg tot Groningen, de bus reed het hele land door. Zelfs zijn out-of-office had Louwerse voor de gelegenheid aangepast. ‘Bedankt voor je e-mail. Wij zijn deze week met team marketing buiten de deur en op pad met onze kerstbus. Hierdoor zijn wij minder goed bereikbaar dan normaal.’

Speciaal voor jou

De video (en het voor de gelegenheid subtiel aangepaste logo) is onderdeel van de brandingcampagne Daan. Speciaal voor jou’, een campagne die vooral de kernwaarden van het bureau wil belichten: persoonlijk, uitmuntend, eigenwijs en ambitieus. Onderdeel van de campagne was eerder onder meer al een guerrillamarketing-actie, waarbij in diverse steden met een hogedrukspuit het logo op de grond werd gezet rondom OV-stations, in het centrum en bij andere belangrijke locaties.

Het was niet de eerste keer dat het bureau wist op te vallen met opvallende marketingacties. Zo werd dit jaar aan het eind van de maand maart al een hilarische naamswijziging bekend gemaakt, en introduceerde het bureau twee jaar geleden rond dezelfde tijd van het jaar de ‘Daan X Elektrische Rollator‘. Vorig jaar kwam het bedrijf, ook toevallig in dezelfde tijd, op de proppen met de Jobmachine, een ouderwetse eenarmige bandiet, onder de noemer ‘Geef een draai aan je carrière!’ Nu zoekt het dus de kerstperiode op om zichzelf onder de aandacht te brengen.

Defensie

Het is opvallend hoe uniek Daan daarin (nog) is. In de geschiedenis konden wij eigenlijk alleen een kerst-inhaker van Defensie uit de oude doos opduikelen, naast een gezongen actie van het Máxima MC, een hartverwarmende kerstvideo van het Franciscus Gasthuis & Vlietland, en een adventskalender van Eneco, met elke dag een nieuwe video van een medewerker.

Het is opvallend hoe stilletjes Kerstmis eigenlijk nog aan de arbeidsmarkt voorbij trekt.

Terwijl alle grote supermarkten en winkelketens – en inmiddels ook vakantieaanbieders, audiciëns, pretparken en postbedrijven (kijk hier voor een leuk overzicht) – steeds groter uitpakken met speciale kerstcommercials, in navolging van de traditie die met name het Britse warenhuis John Lewis heeft gezet, lijkt de trend aan de arbeidsmarkt nog stilletjes voorbij te trekken.

Is dat omdat met Kerst vooral de huiselijkheid en het gezinsleven gevierd wordt, en we even niet aan werken zouden denken? Dat zou dan geen verstandige keuze zijn, want uit onderzoek blijkt dat juist de jaarwisseling een tijd is dat veel mensen een carrièreswitch overwegen. En ook met ‘nieuwe banen’ kun je best op emotie inspelen, toch? Dus laat maar komen die kerstcommercials in de wereld van arbeidsmarktcommunicatie! Neem een voorbeeld aan Daan, en spring volgend jaar ook op de kersttrein. We kijken uit naar jullie inzendingen!

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners