Er zijn vele manieren om recruitmentmarketing in te zetten. Al snel wordt dan gedacht in online werving en het starten van campagnes. Terwijl je ook kunt denken aan offline middelen zoals billboards of events. Een andere interessante manier die nog niet veel aandacht krijgt, is wat ze noemen: lead scoring. Dit is een techniek die momenteel vooral in de consumentenmarkt wordt gebruikt, maar ook interessant kan zijn voor recruitment. Waarom eigenlijk?
Hoe warm is een kandidaat?
Lead scoring is een techniek om te bepalen hoe ‘warm’ een kandidaat is in zijn of haar zoektocht op je website. Het is een goede manier om te kijken of een sollicitant zich heeft voorbereid en waar zijn of haar interesse ligt. Daarvoor zijn verschillende onderdelen op de website nodig. Zoals:
- Een chatbot: In de huidige markt zijn kandidaten overdag aan het werk, maar googlen ze ‘s avonds thuis op de bank naar andere banen. Als ze dan vragen hebben, is de recruiter niet aan het werk. Dit kun je opvangen met een chatbot, want de eerste vragen zijn vaak de standaardvragen.
- Formulieren: voor automation zijn formulieren belangrijk. Je moet zorgen dat hier de juiste vragen instaan, waarop je kunt automatiseren. Je kunt informatie als hoe vaak iemand blogs heeft gelezen, of hoeveel e-mails zijn geopend vervolgens matchen met de antwoorden op het formulier.
Hubspot
Een manier om met lead scoring aan de slag te gaan is door gebruik te maken van Hubspot. Daarmee kun je namelijk verschillende toepassingen in een systeem hebben of systemen aan elkaar koppelen. Het programma haalt gegevens uit onder andere Google Analytics en sociale media en kijkt op basis daarvan naar het gedrag in combinatie met het ingevulde formulier. Je ATS kun je ook meteen koppelen, zodat gegevens daar meteen inlopen.
De reis van de kandidaat
Een kandidaat kan bijvoorbeeld de volgende ‘reis’ maken: hij komt via Facebook op een blog die leidt naar een vacature. Via de vacature ziet hij het formulier dat hij invult. Vervolgens komt hij in het vakje ‘geschikt’, ‘cross-sell’ (voor deze vacature niet geschikt, maar wellicht wel voor een andere) of ‘ongeschikt’ terecht.
Met lead scoring houdt de recruiter tijd over om zich te richten op wat echt belangrijk is.
Lead scoring is dus een manier om met behulp van automation duidelijk te krijgen welke kandidaat geïnteresseerd én geschikt is. De recruiter houdt zo tijd over om zich te richten op wat echt belangrijk is: met geschikte kandidaten in gesprek gaan.
Meer weten?
Alles leren over lead scoring? Kom dan op 24 maart naar de masterclass Recruitment Marketing van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Leer alles over onder andere doelgroepdata-analyse, tech, experience, verrassen, bellen en social.