Heb je als sollicitant je best gedaan op een motivatiebrief en reactie, en hoor je vervolgens helemaal niets terug van de betreffende werkgever? Het komt vaker voor dan je misschien denkt. Uit het recente Digitaal-Werven–onderzoek bleek bijvoorbeeld dit jaar een enorme stijging in het aantal (mystery) sollicitanten dat geghost werd: 29%, het hoogste aantal in 15 jaar. ‘De reden hiervan is onduidelijk’, aldus onderzoeker Bas van de Haterd. ‘Mogelijk is het toenemend aantal sollicitanten door A.I.-sollicitaties een oorzaak, mogelijk het feit dat we dit jaar zelf ook ChatGPT hebben ingezet om te solliciteren.’
Hoe dan ook, feit is dat ghosting dus lijkt toe te nemen. En nu mag het misschien de tijd van het jaar zijn om het over geesten te hebben, zo tussen Halloween, de Día de los Muertos, Allerzielen, Allerheiligen en Sint-Maarten in, en met de opening van de Danse Macabre in De Efteling in het achterhoofd, maar het is een serieus fenomeen, dat kandidaten ook behoorlijk frustreert. Niet alleen als ze na een sollicitatie niets van een werkgever horen, maar ook als dat het geval is nadat ze zelfs een sollicitatiegesprek gehad hebben.
Al 500 spookverhalen
Een van degenen die uit de eerste hand over die frustratie kan vertellen, is Ricjohn Genoguin. Na zelf weer eens geghost te zijn na een sollicitatie, besloot ze niet bij de pakken neer te zitten, maar in actie te komen. Het resultaat is het platform Ghostedd, een nieuw online platform waar alle werkzoekenden hun verhaal kunnen vertellen om bedrijven verantwoordelijk te houden voor ghosting. En dat blijkt aan te slaan: het platform behaalde de mijlpaal van 100 volgers al in één week, de kaap van 500 spookverhalen is ook al gerond.
‘Het is tijd om deze bedrijven ter verantwoording te roepen.’
Doel van Genoguin is om ‘transparantie en eerlijkheid in het sollicitatieproces te brengen’. Op het platform kun je je verhaal anoniem delen, en de ghosting-geschiedenis van een bedrijf wordt er op één plek verzameld. Als een bedrijf daarop reageert, kan een kandidaat die geghost is daar weer op reageren. Zo kunnen werkzoekenden makkelijker zien wat ze kunnen verwachten, maar Genoguin hoopt ook dat de site ertoe bijdraagt dat werkgevers hun leven gaan beteren, en sollicitanten minder ‘laten hangen’ in een proces. ‘Het is tijd om deze bedrijven ter verantwoording te roepen’, aldus Genoguin.
Opbouw van goodwill
Door de aandacht te vestigen op het gebrek aan zinvolle feedback, hoopt Ghostedd echte verandering teweeg te brengen in de manier waarop bedrijven omgaan met werving. ‘In een tijd waarin talentteams een toestroom van sollicitaties moeten verwerken, is het belangrijker dan ooit om transparantie prioriteit te geven’, zegt hij. ‘Een eenvoudig, eerlijk antwoord kan een lange weg afleggen in de opbouw van goodwill bij kandidaten en versterkt uiteindelijk het werkgeversmerk. Ghostedd is er om ervoor te zorgen dat elke werkzoekende de feedback, het respect en de afsluiting krijgt die hij of zij verdient.’