Omschrijving van de case
Your epic journey starts here! Maar wat maakt werken bij TOPdesk nou zo leuk en hoe breng je dat over op kandidaten? De specifieke verhalen van onze collega’s!
Met het recruitmentmarketingteam werd nagedacht hoe we potentiële collega’s konden vertellen over TOPdesk en kwamen we al gauw erachter dat één verhaal niet voldoende was. De diversiteit en variatie van rollen bij TOPdesk verdient eigenlijk een eigen pagina waar we los kunnen gaan om de bijzondere ervaringen van collega’s te vertellen. Daarnaast waren we op zoek naar een coole manier om onszelf als merk op de kaart te zetten. Een Verhalenpagina is de perfecte manier om de TOPdesk-cultuur in beeld, video en tekst over te brengen in onze geheel eigen stijl.
Daarnaast gebruiken we de pagina om onze eigen ervaring en expertise te delen als het gaat om sollicitatiegesprekken voeren en het realiseren van een vrije, open bedrijfscultuur. Hiermee willen we een positie als thought leader innemen in het recruitmentlandschap. Verschillende mensen komen daarvoor aan het woord.
Ook biedt de pagina de perfecte gelegenheid om onze kandidaten te ‘volgen’. Ondertussen zijn funnels bepaald en worden er ‘always on’-campagnes uitgewerkt om op het juiste moment, de juiste content aan te bieden. Daarnaast geeft de pagina de mogelijkheid om onze creativiteit op z’n vrije beloop te laten. We zijn druk bezig met het uitdenken van een VR-project, willen aan de slag gaan met podcasts en bekijken de mogelijkheid om een videostream te starten om meer te vertellen over een sollicitatieproces.
Wat was de impact van de case?
Met een klein, hardwerkend team hebben we in vier maanden tijd een hele pagina, fotografie, beeld en heel veel verhalen kunnen maken. Naast de kennismaking met TOPdesk is het ook een grote wens om als thought leader op te treden op het gebied van recruitment. Ook biedt de pagina veel mogelijkheden om creatieve, coole projecten uit te proberen, zoals bijvoorbeeld een podcast, meer video’s of vlogs en VR? De Verhalenpagina is daar het perfecte platform voor.
Een van de coolste resultaten is de massale samenwerking vanuit de organisatie. Alle TOPdesk collega’s zijn enthousiast om hun verhaal te delen, daarvoor op de foto te gaan en organische promotie te doen op verschillende sociale kanalen. Ook komen er veel initiatieven vanuit de organisatie om projecten die lopen om te zetten naar een blog of video zodat potentiële collega’s inzicht krijgen in de diversiteit van rollen.
In anderhalve maand is de Verhalenpagina de derde bestbezochte pagina van onze carrièrewebsite geworden. En dat zonder enige advertentie.
Dit enthousiasme werkt weer door op het recruitment- en selectieteam. Zij kunnen nu gemakkelijk kandidaten doorsturen naar de Verhalenpagina, als er vragen of meer interesse is. Zo kunnen we potentiële collega’s al kennis laten maken met cultuur, collega’s en de verschillende rollen die er zijn bij TOPdesk. Een eerste dag wordt op die manier hopelijk ook nóg leuker. Je hebt namelijk al veel research kunnen doen. En dat resulteert natuurlijk in groeiende cijfers. In anderhalve maand tijd is de Verhalenpagina de derde best bezochte pagina van onze carrièrewebsite geworden. En dat zonder enige advertentie!
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
We wilden de kwaliteit van de sollicitaties verbeteren. En dat begon bij het informeren van kandidaten. Het is voor een potentiële collega fijn om meer inzicht te krijgen in wat we doen bij TOPdesk, maar dat kun je natuurlijk googlen. Hetgeen wat TOPdesk volgens ons anders maakt dan een ander bedrijf is de cultuur. En dat is lastig om uit te leggen… We besloten daarom om onderzoek te doen naar wat onze doelgroep eigenlijk zou willen weten! Dat resulteerde in de Verhalenpagina. Dit initiatief heeft behalve superleuke sollicitaties en reacties, ook voor verbinding gezorgd binnen de organisatie.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Door de samenwerking en inzet van veel TOPdesk collega’s hebben we mooie content voor de verhalen pagina kunnen maken. Uit alle hoeken van de organisatie bleken mensen coole verhalen te hebben om te delen! Zonder als die enthousiaste medewerking had de pagina nooit zo’n compleet beeld kunnen schetsen.
Uit alle hoeken van de organisatie bleken mensen coole verhalen te hebben om te delen.
Al deze initiatieven zijn vervolgens in banen geleid door Team Herbie, het marketingteam die zich focust op recruitment voor TOPdesk wereldwijd. Dit kleine team bestaat uit een groepje bevlogen TOPdeskers: product owner Nathalie besluit waar de prioriteiten liggen en stimuleert creatief te zijn. Webdeveloper Kamila, regelt alles in en met WordPress, geen verzoek is te gek. Designer Pascal zorgt voor de rode draad in de stijl en het beeld bij de pagina’s. Copywriter Iris zorgt voor de leukste teksten & natuurlijk mag instagram daar niet bij ontbreken. En as last, but definitely not least: marketeer Paulien staat – naast heel veel andere dingen – aan het roer van de ‘always on’-campagne.
Ook kans maken op een Werf& Award 2020?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.