We bevinden ons in een roze meeting room. ‘Recent hebben wij vele vergaderruimtes een unieke kleur gegeven, zodat iedere ruimte zijn eigen energie heeft’, legt Talisa Eskes uit. Niet alleen de ruimte, maar ook de recruitment consultant bij Pro Contact wekt haar eigen kenmerkende uitstraling op. Vriendelijk, ‘maar ik ben wel echt een doorpakker die alles doet om doelen te behalen.’
‘Recent hebben wij veel vergaderruimtes een unieke kleur gegeven, zodat elke ruimte zijn eigen energie heeft.’
Eskes deelt openhartig haar persoonlijke ontwikkeling voordat ze aan de slag ging bij de RPO-specialist uit Amsterdam. ‘Mijn vorige werkgever was geweldig, maar de enorme werkdruk stond niet in verhouding tot het aantal medewerkers.’ Het resultaat was onvermijdelijk, ‘ik raakte overspannen.’ Na deze moeilijke periode nam Talisa de tijd om zichzelf af te vragen wat ze echt belangrijk vond en welk soort werk haar energie gaf. ‘Ik wilde geen overhaaste beslissingen meer nemen.’
Passie en energie
Het is deze reflectie die haar uiteindelijk leidde naar haar huidige functie bij Pro Contact, waar ze haar passie en energie kwijt kan in haar werk als recruitment consultant. De 28-jarige Haarlemse vertelt hoe ze op een dag gebeld werd door Pro Contact. ‘Vanaf het eerste telefoongesprek met mijn huidige team lead Kim voelde ik dat het goed zat. Na haar gesproken te hebben, werd ik al snel uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.’
‘Ik vind het belangrijk dat een bedrijf doelen heeft, maar ook een focus houdt op het welzijn van zijn eigen personeel.’
En ook dit gesprek voelde als een warm bad, vertelt ze. ‘Ik voelde mij snel op mijn plek. Ik was erg transparant over waar ik aan toe was en dat werd goed opgenomen. In het gesprek werd duidelijk dat de functie hard werken vereiste’, wat Eskes door haar jarenlange ervaring in horeca goed onder de knie had. ‘Toch had ik ook een eis: ik vond het belangrijk dat een bedrijf haar doelen heeft, maar ook een focus houdt op het welzijn van zijn eigen personeel. En dat bleek zo te zijn.’
Onderdompelen
Nu werkt Eskes al meer dan een jaar als recruitment consultant bij Pro Contact waar zij de verschillende klanten helpt nieuwe werknemers te vinden. ‘De juiste werknemers’, benadrukt Eskes. ‘Om die juiste werknemers te kunnen vinden, ga ik echt in gesprek met onze klant. Ik dompel me helemaal onder in hun DNA, normen, waarden en bedrijfsdoelen.’
‘Tegenover potentiële kandidaten moet ik de klant kunnen vertegenwoordigen alsof ik er zelf heb gewerkt.’
De klant goed kennen is noodzakelijk om in dit vak succesvol te zijn, bevestigt Eskes. ‘We zoeken en spreken uit naam van de klant. Alleen op deze manier kan ik recht doen aan hun zoektocht om de juiste sollicitanten te vinden qua functieprofielen. Als er potentiële kandidaten zijn, dan moet ik de klant natuurlijk goed kunnen vertegenwoordigen. Alsof ik er zelf echt heb gewerkt.’
IBS Group
Of er bepaalde projecten of klanten zijn waar Eskes met een goed gevoel terugkijkt op de samenwerking? ‘Zeker, eigenlijk te veel om op te noemen. Toch is er wel een samenwerking met een van onze klanten waar ik héél graag aan terugdenk: IBS Group. Zij hebben verschillende vertakkingen, van verkeersregelaars tot werkgroepen. De hele samenwerking verliep soepel en de directeur van IBS Group was dan ook zeer tevreden.’
‘Naast kunnen adviseren en consulten, moet je hier ook wel echt een goede doorpakker zijn.’
Vaak is het met klanten ‘toewerken naar vertrouwen’, legt ze uit. Maar met IBS Group was dat anders. ‘Met de directeur was het binnen een aantal seconden leuk toen we erachter kwamen dat we beiden Haarlemmers waren (geweest).’ Sterker nog, ze hebben nog steeds contact. ‘Binnenkort bezoek ik hun hoofdkantoor in Tilburg en neem ik een heerlijke taart mee om onze samenwerking te vieren.’
Een pro in hart nieren
Het is haar taak om klanten te adviseren en te begeleiden bij het vinden van nieuwe werknemers. Vaak weten klanten niet hoe ze zichzelf op de markt moeten zetten of hebben ze simpelweg geen tijd om de werving zelf uit te voeren. ‘Naast adviseren en consulten, moet je ook wel echt een goede doorpakker zijn. Dat is ook echt iets wat ik leuk en noodzakelijk vind.’
‘Ik kwam erachter dat klanten het fijn vinden als ik hen over de werving achter de broek zit.’
Sommige klanten willen nieuwe werknemers vinden, maar weten niet hoe ze zichzelf op de markt moeten zetten, merkt ze. Of ze hebben daar te weinig tijd voor. ‘Dat zijn de momenten dat ik blijf doorzetten.’ In het begin had Talisa wat moeite met deze aanpak omdat ze dacht dat ze klanten stoorde. Maar niets bleek minder waar te zijn. ‘Ik kwam erachter dat klanten het heel fijn vinden als ik hen achter de broek zit; omdat ze het zelf erg druk hebben worden hun eigen bedrijfsprocessen en de werving over het hoofd gezien. Daar ben ik dan weer voor.’
Zichzelf zijn
Eskes ervaart Pro Contact als een fijne werkplek waar ze zichzelf kan zijn. ‘Ik sta ervan versteld hoe open en flexibel we zijn als bedrijf. Dat zie je dan ook terug in onze werkwijze. We schrikken niet af van bepaalde stramienen, maar proberen altijd mee te denken en in sommige gevallen zelfs om te denken. Het is hard werken hier, maar we vangen elkaar gezamenlijk op waar nodig en dat schept een echt onderling band’, vertelt ze.
‘Ik sta ervan versteld hoe open en flexibel we zijn als bedrijf.’
En het is volgens haar ook: work hard, play hard. ‘Een beetje cliché misschien’, erkent ze. ‘Maar onze bedrijfsuitjes zijn echt altijd fijn en gezellig om aan deel te nemen. Het werkt dus wel. En het helpt; zo kunnen we daarna opnieuw heel ver gaan voor onze klanten.’
Lees ook