Door een TTM strategie kunnen alle recruitmentkanalen voor vast en flex worden ingezet. De strategie gaat verder bij andere HR-disciplines. Lees de hele case van HROffice die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2019.
Case HROffice
Omschrijving van de case
Als publieke omroep van Vlaanderen wil de VRT transformeren naar een moderne digitale omroep waarbij internet een aanvulling is van radio en tv. De uitdaging die zij hierbij ondervindt is dat in de belangrijkste twee beroepsgroepen die hiervoor nodig zijn, creatieve mediamakers en ICT, steeds meer mensen kiezen voor een bestaan als zelfstandige. Het vinden en behouden van de creatiefste talenten vereist een nieuwe strategie: Total Talent Management.
Uitgangspunt in deze strategie is dat de verschillen tussen vast en flex zo minimaal mogelijk zijn. Dat geldt zowel bij het solliciteren op vacatures als bij het vinden van interne klussen. Naar de gebruikers toe leidt dit tot twee nieuwe tools; een nieuwe werken-bij-site en een interne opdrachtentool. De werken-bij-site is ingesteld op een dubbele employer branding van enerzijds de VRT zelf en anderzijds de mediamerken die de VRT voert, zoals Studio Brussel, Ketnet en Sporza. Belangrijkste verschil met andere werken-bij-sites is dat er vacatures opstaan voor alle contractvormen die mogelijk zijn bij VRT, van vast contract tot zelfstandigen.
Als je dan eenmaal binnen bent vereist een creatieve, digitale mindset veel samenwerking tussen afdelingen en ‘out of the box’ denken. Om dat te stimuleren is een opdrachtentool gebouwd waarmee je naar passende opdrachten kunt swipen op je telefoon. In die tool heeft iedereen, vast en flex, een talentprofiel, waarin je skills de match met beschikbare opdrachten bepalen.
Om een soepele user experience te creëren, waarin employer branding voor de juiste uitstraling zorgt, zijn technische stappen gezet. Achter een maatwerk werken-bij-site door Multimedium kwam er een nieuw ATS van HROffice dat werd gekoppeld aan een VMS van Connecting-Expertise. De nieuwe opdrachtentool wordt gevoed met up-to-date persoonsgegevens vanuit het centrale HR systeem. En om alle tools zonder aparte wachtwoorden (Single-Sign-On) toegankelijk te maken kwam vóór deze tools de HRAppstore.
Wat was de impact van de case?
Door een Total Talent Management (TTM) strategie te realiseren, zijn er niet alleen harde resultaten, door meer rechtstreekse inhuur van zelfstandigen, maar is er ook een culturele impact. Naar buiten toe kunnen nu alle recruitment kanalen die voor vast gebruikt worden, ook voor flex worden ingezet. Met name op de social media kanalen van VRT worden nu ook vacatures voor tijdelijke functies neergezet.
Intern maakt HR door deze TTM strategie duidelijk dat zij er is voor alle werkenden. Dat begint al bij de HR Business Partner, die het management bij de budgetten voor komend jaar over zowel vast als flex adviseren. Door een nieuw TTM beleid wordt ruimte gegeven aan een gelijke behandeling, maar worden ook de grenzen bepaald. Naast recruitment gaat TTM verder bij andere HR disciplines, zoals het Learning team dat nu ook opleidingen aan externen faciliteert.
Door actiever gebruik te maken van talentpools, met daarin zowel kandidaten voor vaste contracten als zelfstandigen voor tijdelijke contracten, verkort het recruitmentteam de ‘time to hire’ en kan er meer ‘direct hiring’ gebeuren. Ook wordt de relatie met IT’ers in veel gevallen directer, waardoor die zich meer bij de organisatie betrokken gaan voelen.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De wijze waarop VRT buiten de gebaande HR paden denkt en ‘gewoon’ zegt dat HR er voor iedereen is, zien we nog niet vaak. Juist in de recruitment wereld is er nog een grote scheiding tussen vast en flex, bij de recruiters zelf, in de processen en in de technologie. Als mensen eenmaal aan het werk zijn, zie je gek genoeg op de werkvloer weinig verschil tussen vast en flex. Total Talent Management is een nieuw fenomeen waar nog veel HR teams huiverig voor zijn en VRT het voortouw neemt.
Om de ‘seamless’ user experience technisch mogelijk te maken, waarbij recruiters en vacaturehouders zo min mogelijk verschillen zien, waren wel wat technische hobbels te nemen. Het samenwerken van 5 verschillende leveranciers met de VRT vormde een extra uitdaging tijdens dit project waarvoor iedereen een extra stap moest zetten.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
• Sofie Reviers, Operationeel HR Manager, VRT, Sofie.Reviers@vrt.be
• An Dezeure, Team lead VRT Jobs, An.Dezeure@vrt.be
• Mark van Assema, interim programmamanager VRT, Mark.vanassema@vrt.be
• Jeen Westra, CCO HR Office, jeen@hroffice.nl
• Thierry Ketz, CTO HR Office, thiery.ketz@hroffice.nl
• Peter de Buck, Partner Connecting-Expertise, peter.de.buck@connecting-expertise.com
• Marleen Deleu, Strategisch TTM adviseur, marleen@theflexacademy.be
• Frank Van den Bogerd, Oprichter Multimedium, frank@multimedium.be
Ook kans maken op een Werf& Award 2019?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 15 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.