Gem. leestijd 3 min  115x gelezen

Waarom het Dienjaar van Defensie nu ook zijn eigen campagne heeft verdiend

Het experiment met het zogeheten ‘Dienjaar‘ is zo’n succes gebleken, dat Defensie er nu ook een hele campagne omheen bouwt. Daarin staat niet de baan zelf centraal, maar ‘de unieke ervaring’. ‘Echte momenten. Zowel de mooie als minder mooie.’

Waarom het Dienjaar van Defensie nu ook zijn eigen campagne heeft verdiend

Het is niet dat de introductie in 2023 geruisloos voorbij ging. De eerste 136 militairen die zich in september dat jaar inschreven voor een contract van 365 dagen, trokken destijds ook al heel wat landelijke aandacht. Maar nu blijkt dat zo’n 80% van die mensen ervoor kiest om ook na dat zogeheten ‘dienjaar’ bij Defensie te blijven, een resultaat dat meer dan welkom is in een tijd waarin veel extra mensen nodig zijn, kiest Defensie ervoor ‘door te pakken’ met een uitgebreide campagne.

‘Of je nu bij Defensie blijft of niet, het Dienjaar is altijd een mooie ervaring waar je de rest van je carrière de vruchten van plukt.’

In de campagne, ontwikkeld door SteamTalmark (In samenwerking met Radancy en Initiative Media), wordt het Dienjaar nadrukkelijk niet gepositioneerd als baan, maar als unieke ervaring. ‘We laten vooral zien wat je tijdens het Dienjaar zoal meemaakt’, aldus Paul Klaessen (Hoofd Arbeidsmarktcommunicatie bij Defensie). ‘We doorlopen in de campagne verschillende momenten van het Dienjaar. Echte momenten. Zowel de mooie als de minder mooie. Zo maken we de campagne geloofwaardig en sluiten we dicht aan bij de belevingswereld van jongeren. Of je nu bij Defensie blijft of niet, het Dienjaar is altijd een mooie ervaring waar je de rest van je carrière de vruchten van plukt – wat je ook gaat doen.’

365 dagen alles uit jezelf halen

Het concept van het Dienjaar werd min of meer afgekeken van landen als Zweden en Noorwegen. Daar worden alle jonge vrouwen en mannen rond hun achttiende opgeroepen voor militaire dienst, waar ze alleen aan hoeven deel te nemen als ze dat zelf willen. Het programma is daar zeer succesvol en levert die landen jaarlijks duizenden extra militairen op. In Nederland gaat het (vooralsnog) om veel kleinere aantallen, maar het eerste jaar smaakt bij Defensie dus duidelijk naar meer.

Het Dienjaar biedt jongeren de kans om een jaar lang – betaald – te ervaren hoe het is om bij Defensie te werken.

Het gaat om meer dan een snuffelstage. Het Dienjaar biedt jongeren de kans om een jaar lang – betaald – te ervaren hoe het is om bij Defensie te werken. Gewoon als volwaardig medewerker, inclusief salaris. Ook de gebruikelijke basistraining is onderdeel van het programma. Na een jaar staat het iedereen vrij om te blijven – als militair, burger of reservist.

Doel ruimschoots gehaald

Defensie had als doel dat 30% van de deelnemers aan het project na het jaar bij de organisatie zou blijven. Dat doel is dus in het eerste jaar ruim gehaald. ‘Daar zijn we natuurlijk heel blij mee’, zegt projectleider Erik Noordam. ‘Maar we moeten ons wel realiseren dat we nog in een testfase zitten en dat het om een relatief kleine groep gaat.’

‘Het aantal mogelijke deelnemers is is afhankelijk van de beschikbaarheid van opleidingsplekken.’

Vorige maand is een tweede lichting dienjaarmilitairen gestart. Defensie verwacht in totaal 500 tot 600 deelnemers toe te kunnen laten, minder dan de in totaal al 4.000 nieuwe aanmeldingen voor het Dienjaar. Niet iedereen kan dus aan de slag. ‘Dat is afhankelijk van de beschikbaarheid van opleidingsplekken’, zegt Noordam. ‘We moeten mensen ook echt kunnen bieden wat we ze beloven.’ Er is trouwens niet alleen een ‘gewoon’ dienjaar, maar ook een Specialistisch Dienjaar. Dit staat open voor mensen met een diploma op zak en minimaal 3 jaar werkervaring, en gaat vaak gepaard met een hogere rang en een ander salaris.

Brede campagne

Aan verdere uitbreiding van het Dienjaar wordt overigens nog gedacht, aldus staatssecretaris Gijs Tuinman. ‘We breiden het vrijwillige Dienjaar uit, met opties voor minder vrijblijvendheid en vrijwilligheid als de dreiging oploopt’, zei hij er vorige week nog over. ‘De wereld is de laatste jaren onveiliger geworden, daarom zijn goede en gemotiveerde mensen keihard nodig.’

De Dienjaar-campagne die nu wordt uitgerold loopt vanaf 1 oktober, en omvat onder meer (digital) out-of–home in en rondom mbo’s, een bioscoopcommercial en verdiepende content. Zo zijn er op de speciale site ervaringsverhalen te vinden, net als op YouTube. Defensie trekt structureel overigens 260 miljoen euro per jaar uit voor werving en behoud van personeel. In de eerste 8 maanden van dit jaar leidde dat tot een instroom van 6.283 medewerkers bij Defensie: 2.702 militairen, 1.087 reservisten en 2.494 burgers. Na aftrek van de uitstroom steeg het aantal beroepsmilitairen netto met 654. Vorig jaar waren dat er, in dezelfde periode, slechts 90.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners