Gem. leestijd 3 min  408x gelezen

De blijf-bezig-baan (inzending FairSterk en BCC elektro-speciaalzaken)

Met de ‘blijf-bezig’ baan speelt BCC in op negatieve trends op de arbeidsmarkt zodat het tóch vacatures weet te vervullen. Lees de hele case van FairSterk en BCC, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

De blijf-bezig-baan (inzending FairSterk en BCC elektro-speciaalzaken)

Omschrijving van de case

De huidige arbeidsmarkt vraagt om creativiteit. Creativiteit in employer branding, arbeidsmarktcommunicatie, maar ook op het gebied van recruitment. De ‘blijf-bezig’ baan bij BCC is hier een uniek voorbeeld van. Gebruik makend van negatieve trends op de arbeidsmarkt tóch vacatures weten te vervullen.

Hoe zorg je ervoor dat je er in een tijd als deze uitspringt?

Ook binnen de retail is het werven van talent een uitdaging. De concurrentie is moordend en iedereen vist in dezelfde vijver. Hoe zorg je ervoor dat je er in een tijd als deze uitspringt als werkgever? Hoe zorg je dat je vacatures wél vervult en de klanten in je winkels netjes te woord kunt staan. Simpelweg (net als anderen) inzetten op de massa moet je uiteraard doen, maar is niet toereikend.

Strategisch kijken

Samen met BCC heeft FairSterk strategisch gekeken naar kansen op de arbeidsmarkt, passend bij het employer brand van BCC. Gepensioneerden bleken hierin een vaak gepasseerde doelgroep. Een doelgroep die over kwaliteiten beschikt, die niet altijd op waarde worden geschat. Geheel passend bij het employer brand van BCC, talent ontdekken, ontwikkelen en medewerkers in hun kracht inzetten, is de ‘blijf-bezig’ baan ontstaan.

Vrijwel alle kandidaten kregen een contract aangeboden.

Na een campagne met doelgroepgerichte content werden afgelopen augustus de eerste ‘senioren’ uitgenodigd in de winkels van BCC. En met succes. Vrijwel alle kandidaten kregen een contract aangeboden.

Wat was de impact van de case?

Naast de concrete resultaten; diverse aannames, waaronder 5 in een uitdagende regio als Limburg, is ook de impact op de organisatie groot. Medewerkers waren in eerste instantie sceptisch, maar zien uiteindelijk de (waardevolle) kwaliteiten van deze nieuwe groep collega’s. Nieuwe en oude generaties kunnen van elkaar leren wat ten goede komt van de klantbeleving in de winkels.

Nieuwe en oude generaties kunnen van elkaar leren wat ten goede komt van de klantbeleving.

Daarnaast is ook de impact buiten de organisatie zichtbaar. Het initiatief leidde tot media-aandacht waardoor BCC naast de campagne ook via andere kanalen bekendheid genoot.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Ondanks de schaarste op de arbeidsmarkt merken we bij FairSterk nog steeds dat werkgevers het moeilijk vinden om out of the box te denken. Veelal wordt toch ingezet op het vinden en aantrekken van de ideale doelgroep. Een doelgroep die vaak juist niet of bijna niet te vinden is.

‘We hopen met deze case een voorbeeld te stellen voor de markt.’

We zijn dan ook trots dat we samen met BCC hebben kunnen inzetten op de ‘blijf-bezig’-baan. Een perfect voorbeeld hoe creatief denken en gebruik maken van negatieve trends op de arbeidsmarkt, een organisatie kunnen verrijken, zowel kwantitatief als kwalitatief. We hopen met deze case een voorbeeld te stellen voor de markt en voor andere werkgevers zodat ook zij anders durven te denken en te doen.

Credits case

Bij deze case zijn diverse lagen van de organisatie van BCC betrokken. Van het management tot de werkvloer. In hoofdlijnen is vooral geschakeld met HR en recruitment. Vanuit FairSterk is nauw samengewerkt via een recruitmentspecialist op locatie en de multidisciplinaire inzet van het creatieve team.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 17 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners