Gem. leestijd 4 min  565x gelezen

De beste tips van de Employer Branding Summit

Op 4 november 2021 vond in de Philharmonie in Haarlem weer de jaarlijkse Employer Branding Summit plaats. Welke tips konden we allemaal meenemen van dat evenement?

De beste tips van de Employer Branding Summit

Na een spannende persconferentie dinsdag mocht donderdag 4 november de Employer Branding Summit toch doorgaan. En dat iedereen er naar uitkeek was absoluut te merken aan de sfeer. Een hele dag over branding, branding en nog eens branding. Vanuit alle invalshoeken in de markt werd er tijdens Employer Branding Summit gekeken naar hoe je branding kunt inzetten in de wereld van recruitment.

Dat iedereen naar deze Summit uitkeek was absoluut te merken aan de sfeer.

De dag ging van start met een sessie van ‘enterprise branding expert’ Andy Mosmans, onder de noemer: ‘What is the game of your name?’ Hoe zorg je ervoor dat het doel van je organisatie aansluit met de wensen en behoeften van medewerkers? Maak je medewerkers medemerkers, zo was Mosmans’ boodschap. En het belangrijkste: vergeet nooit de reden dat je onderneming bestaat. Zorg dat je betekenisvol onderneemt, en denk na over je essentie. Dan komen de kandidaten ook wel, zo was zijn boodschap.

Diversiteit over de hele wereld

Na de openingssessie konden deelnemers een keuze maken uit een aantal breakouts. Uit A.S. Watson, FrieslandCampina, Compass Group en Indeed verkozen we de laatste, waarbij Indeed diep inging op de cijfers van de pandemie. Hoe zit het sindsdien met de stijging in het aantal vacatures? En hoe ziet de zoektocht van een werkzoekende er tegenwoordig uit? Waar is iemand tegenwoordig naar op zoek in een nieuwe baan? Arjan Vissers gaf antwoord: een hoger salaris/betere arbeidsvoorwaarden, een loopbaanwending of flexibiliteit.

arjan vissers employer branding summit indeed

Door de nieuwe wereld zijn er ook kansen, vertelde Vissers. Je kunt namelijk verder kijken dan de geografische beperkingen. Doordat remote, hybride en flexibel werken het nieuwe normaal is kun je toch vanuit allerlei delen in de wereld een functie uitvoeren. Dus die IT-specialist die je wellicht in Nederland slecht kunt vinden, kun je nu aan de andere kant van de wél wereld benaderen. Ook dat heeft een positieve uitwerking op de diversiteit binnen een organisatie. En nog een goede tip van Vissers: 50% van de Indeed-bezoekers besteedt tijd aan reviews. Denk daar dus ook goed over na, raadde hij de aanwezige recruiters aan.

Nog meer data

Na de lunch besloten we ons onder te dompelen in nog meer data, en sloten we aan bij de sessie van Universum. Hier kregen we onder meer de tip om te starten met een staffing-plan, waarmee je kunt voorspellen wat de in- en uitstroom van medewerkers voor jouw organisatie zal zijn. En zet vooral ook een campusplan op om te zien bij welke scholen je scoort voor starters op de arbeidsmarkt, zo raadden de Universum-experts aan. Gebruik daarnaast persona’s zodat je een match kunt maken tussen wie je wil zijn als organisatie en de doelgroep die je wil aanspreken. En – weinig verrassend: onderbouw dit allemaal met zoveel mogelijk data.

employer branding summit philharmonie haarlem

Terug naar het plenaire deel, waar Eb Stibbe de aftrap verzorgde met zijn sessie ‘Why winners give it all’. Merkvoorkeur is een belofte voor marktaandeel in de toekomst, vertelde hij. Hij gebruikte hiervoor een mooie formule: Employer Experience * Customer Experience = stijging van je marktaandeel. Ook benadrukte hij het belang van 5 pijlers die merkvoorkeur bepalen. Door deze 5 pijlers op orde te hebben zorg je dat de kandidaat voor jou kiest, vertelde hij. Wees dus creatief en speel in op de voorkeuren van verschillende doelgroepen, hield Stibbe zijn publiek voor. ‘Employer branding is waarom de beste kandidaat ja zegt.’

De waarheid werkt

En zo kwamen we uit bij misschien wel hét hoogtepunt van de dag: Emily Firth. Met nog drie weken van haar zwangerschap te gaan motiveerde en inspireerde zij het hele publiek met haar verhaal. Nadat ze bij Booking.com als Global Head of Employer Branding verantwoordelijk was voor succesvolle campagnes is zij enige tijd geleden voor zichzelf begonnen met “The truth works”. Een organisatie die mooie namen ondersteunt met hun Employer Branding, onder het mom van: vertel altijd de waarheid. Want alleen de waarheid werkt.

eb summit branding

In haar sessie liet ze diverse voorbeelden zien van hoe je jouw verhaal op verschillende manieren kunt vertellen. Speel in op je doelgroep, vertel ze de waarheid en gebruik hierbij je creativiteit. Focus je je op een doelgroep die bijvoorbeeld de hele dag in een garage werkt? Zorg dan dat je daar zichtbaar bent. En vergeet niet: klanten zijn potentiële werknemers. Dus denk in ieder aspect van je organisatie aan je branding. Haar boodschap: step out of the safe zone! Durf jezelf te onderscheiden van je concurrentie. Met als treffend voorbeeld onderstaande gedurfde campagne van Burger King:

employer branding summit

Tot de volgende bijeenkomst, op 18 januari!

Over de auteur

Giulia Keizerwaard – Henriques Dupret is marketeer bij Strictly People. Samen met onder meer Saskia van der Aa blogt ze regelmatig op Werf& over evenementen die ze bezoekt.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners