Het artikel gaat hieronder verder.

In april 2024 lanceerde het Reinier de Graaf ziekenhuis vol trots het nieuwe werkgeversmerk: De baan van je leven. Dit merk is niet van bovenaf bedacht, maar vanaf het allereerste moment gevormd mét en vóór onze medewerkers. Kenmerkend voor Reinier de Graaf is namelijk de aandacht die er voor de medewerkers is. Als zij goed in hun vel zitten, kunnen zij de beste zorg aan de patiënten geven. Dit vertaalt zich door in de cultuur en nu ook in het werkgeversmerk.
Het nieuwe werkgeversmerk is vanaf het allereerste moment gevormd mét en vóór de medewerkers.
Direct vanaf de lancering wilden we de slogan echt tot leven brengen bij de medewerkers. Zij zijn tenslotte de belangrijkste ambassadeurs. Daarom organiseerden we De baan van je leven Battle – een creatieve wedstrijd waarin afdelingen strijden om de meest inspirerende, originele en spraakmakende content voor social media rondom het thema: Wat betekent ‘De baan van je leven’ voor jou?
Feestelijke première
We trapten af met een feestelijke première, waarbij niemand minder dan out-of-the-box-denker en schrijver Rico Bakker de medewerkers meenam in een creatieve sessie: ‘De kracht van een slecht idee’. Hier kregen teams de eerste out-of-the-box ideeën waarmee ze aan de slag konden om kans te maken op een fantastische prijs.
Daarna was het aan de afdelingen om hun creativiteit uit te voeren en in te leveren. Deze content werd beoordeeld door een vakjury (inclusief Rico Bakker!) én vervolgens gedeeld via de social media-kanalen van Reinier de Graaf. Extra uitdaging: wie verzamelt de meeste likes en reacties? De interne competitie was groot en de medewerkers zorgden ervoor dat de content volop werd gedeeld.
Dit bericht op Instagram bekijken
Het resultaat? Een record aan bereik op social media, een toename aan sollicitanten én een flinke dosis trots bij onze medewerkers. Kandidaten laten weten dat de content hen heeft geïnspireerd en enthousiast heeft gemaakt om bij ons te solliciteren. Daarnaast leverde het een winnaar op: de Intensive Care afdeling won een uitje met het hele team. Kortom: de baan van je leven.
Wat was de impact van de case?
De baan van je leven-Battle was onderdeel van de brede lancering van het nieuwe werkgeversmerk. Het doel van de Battle was om de nieuwe slogan te laten doorleven door de medewerkers en daarmee interne trots te behalen. Daarnaast wilden we hier ook een bredere doelgroep bereiken via onze social media kanalen. We hadden de uitdaging dat er geen breed budget beschikbaar was, daarom moesten we creatief zijn. Het leverde uiteindelijk mooie resultaten op:
- 11 inzendingen van 9 verschillende afdelingen
Instagram:
- In totaal 74,4k impressies (aantal keer bekeken)
- Bereik van 48,1k (aantal bereikte accounts)
- In totaal 20,6k impressies
- Bereik van 19k
Resultaten uit totale campagne:
- Doorlooptijd van vacatures is versneld: van 105 naar 54 dagen
- Betere kwaliteit kandidaten: beter passende match met de vacature
- Toename in aantal sollicitanten: +25%
Nooit eerder hadden we zo’n groot bereik via onze social media kanalen. Daarnaast had het direct invloed op de resultaten van de doelstellingen van de totale werkgeverscampagne.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Met deze innovatieve, creatieve én effectieve aanpak is ons werkgeversmerk tot leven gebracht. Geen traditionele campagne; de medewerkers zijn centraal gesteld en actief betrokken bij het versterken van het merk. Waarom is dit Award-waardig?
- Employee engagement: betrokken medewerkers maken ambassadeurs van het merk. Resultaat: authentieke en geloofwaardige content.
- Creatief en interactief: De battle-aanpak met spelelement en creatieve spreker zorgt voor energie, fun en hoge participatie.
- Meetbaar succes: Een recordbereik en interactie op social media. Resultaat: een piek in sollicitaties én versterkte employer branding.
- Duurzame impact: content leeft voort, blijvend effect op de interne trots en aantrekkingskracht van de organisatie.
- Creatief met weinig budget: Met minimale kosten het maximale uit de middelen gehaald.
Kortom: de case laat zien hoe je employer branding écht tot leven brengt, met creatieve energie, minimaal budget en concrete resultaten.
Credits case
Het werkgeversmerk is een gezamenlijke effort geweest van de afdelingen P&O, recruitment en communicatie. Rico Bakker was de externe inspirator. En tenslotte natuurlijk ook dank aan alle medewerkers die met hun afdeling hebben meegedaan aan de Battle.
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Ook kans maken op een Werf& Award 2025?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.