De komende jaren zullen huidige arbeidsmarkten sterk veranderen en meer en meer een global arbeidsmarkt gaan vormen. Dit is het gevolg van een aantal trends op (lokale) arbeidsmarkten, waaronder de ontwikkeling van jobboards en de toetreding van Generatie Y tot de arbeidsmarkt. Daarnaast kan worden geconcludeerd dat naarmate de economie beter is, meer mensen interesse hebben in een baan in het buitenland. In 2010 kan dus worden verwacht dat, gezien het verwachte economisch herstel, de globalisering van de arbeidsmarkt nog verder zal toenemen.
Op 25 januari hebben Intelligence Group en The Network een paper gepubliceerd, gebruik makend van het Global Talent Mobility Research, een onderzoek uitgevoerd in juli en augustus 2009, bestaande uit 66.019 respondenten uit meer dan 40 landen wereldwijd.
Get ready for the international recruitment rally!
Het paper bespreekt de belangrijkste trends en hun impact op de arbeidsmarkt. In aanvulling daarop wordt ingegaan op een vijftal aspecten waar bedrijven die te maken hebben met internationaal werven rekening mee dienen te houden. Een van deze aspecten betreft het hebben van een duidelijk beeld van de doelgroep. Naarmate de doelgroep beter is gedefinieerd, des te effectiever zal de communicatie met hen zijn. Dit is direct gevolg van het feit dat datgene wat gecommuniceerd wordt en de kanalen die daarvoor worden benut, beter zullen aansluiten bij de voorkeuren en het daadwerkelijke gedrag van de doelgroep.
De belangrijkste trends en de vijf aspecten waar bedrijven rekening mee dienen te houden bij (internationaal) werven, worden uitgebreid besproken in het paper. Het hele paper is online te downloaden.