Er zijn van die grote organisaties die iedereen kent, die al eeuwenlang bestaan, waar heel veel mensen werken, maar die desondanks nog nooit een wervingscampagne hebben gevoerd. De Douane is er zo eentje. Tot april 2023 dan, want dat was het moment dat de overheidsdienst voor het eerst in de geschiedenis ook aan de arbeidsmarkt zijn verhaal vertelt, en wil laten zien meer dan alleen de koffercontrole op het vliegveld te zijn.
Thema van de campagne is geworden: Nederland komt verder. Door de Douane. Het is een brede campagne die vooral is gericht op mensen die niet direct denken aan de Douane als werkgever. Employer branding-bureau Steam tekende voor de totstandkoming ervan. De campagne is vanaf deze week te zien op televisie, online via social media en banners, en vanaf 1 mei te horen op de radio.
Wervingsbehoefte groot
Met de wervingscampagne wordt de Douane als aparte en unieke werkgever geprofileerd. De wervingsbehoefte bij de overheidsdienst is groot: de Douane heeft nog dit jaar 700 tot 800 werknemers nodig. Het gaat om functies door de hele organisatie: van fysiek toezicht tot ict’ers, dataspecialisten, accountants en financieel specialisten. Er is behoefte aan personeel op elk niveau, van mbo’ers tot academici en van studenten tot gediplomeerden.
‘Er is een grote toename van ons werk, door onder meer de Brexit en de sancties tegen Rusland.’
‘Er is een grote toename van ons werk’, vertelt directeur Bedrijfsvoering Anita Ligthart. ‘Onder andere door uitbreiding van onze taken door Brexit, de sancties tegen Rusland, het tegengaan van ondermijning en de sterke groei van de wereldhandel, veroorzaakt door bijvoorbeeld e-commerce. Ook is ons werk veel meer datagedreven dan voorheen, wat onze wervingsbehoefte verandert. Bovendien hebben we te maken met uitstroom van kennis en ervaring omdat veel van onze ervaren medewerkers de komende jaren met pensioen gaan. In combinatie met de krappe arbeidsmarkt staan we dus voor flinke personele uitdagingen.’
Meer dan koffercontroles
De Douane is vooral bekend van de koffercontroles op vakantie. Maar dat is een heel beperkt beeld, geeft Ligthart aan. ‘Om die fysieke controles te doen hebben we in aanloop daarnaartoe onder andere ict’ers en dataspecialisten nodig. En veel mensen denken er ook niet aan dat er bijvoorbeeld ook accountants nodig zijn die bedrijven adviseren over de regelgeving op het gebied van im- en export. Het werkveld is dus groot. De Douane heeft als werkgever dan ook veel meer mogelijkheden dan mensen vaak denken.’
‘De Douane heeft als werkgever veel meer mogelijkheden dan mensen vaak denken.’
Daarom is het ook belangrijk dat de wervingscampagne het clichébeeld van de Douane ‘kantelt’, licht Steam-strateeg Gijs de Jong toe. ‘Dit doen we door in de campagnevideo veel functies te laten zien. Of het nu gaat om controle, vooruitgang, innovatie of beschermen, het gebeurt allemaal door de Douane. En al deze competenties zijn goed voor ons land. Daarom ook de slogan: Nederland komt verder door de Douane.’
Ligthart: ‘Het is onze taak om Nederland verder te laten komen op het gebied van veiligheid, gezondheid, economie en milieu. Zo laten wij bedrijven sneller im- en exporteren, zorgen we ervoor dat producten veilig de grens overgaan en houden we ons bezig met intellectuele eigendomsrechten. We zijn volop in ontwikkeling en onze medewerkers zijn trots op de Douane. Het is mooi om hier deel van uit te maken.’
Er werken momenteel zo’n 6.000 mensen, van wie ongeveer de helft in uniform.
De Douane is een organisatie met een rijke traditie (sinds 14 juni 1597!). Het werk wordt uitgevoerd op heel veel plekken: aan de grens, op havens en vliegvelden en in het binnenland. Maar natuurlijk ook op kantoor. De dienst is sinds 1 januari 2021 een zelfstandig directoraat-generaal onder het ministerie van Financiën. Daarvoor was de Douane onderdeel van de Belastingdienst. Er werken momenteel zo’n 6.000 mensen. Ongeveer de helft is boa (buitengewoon opsporingsambtenaar). Zij doen het fysieke toezicht, dus de controles op locatie, werken in uniform en dragen soms een (vuur)wapen.
Credits
- Douane: Mariska Stegeman, Joyce Tang
- SSO O&P/ Belastingdienst: Juliëtte Content
- Steam: Rens de Groot, Wouter Schoone, Maarten Kuipers, Gijs de Jong, Jari Kloppenburg, Onno Gout, Elsje Nagel, Bernice Schenk
- Regie: Florence Bouvy
- Productie: Daan Dagevos, Lino Kempees, Ingrid van Ginkel | Since88
- Fotograaf: Michiel Rotgans
- Mediabureau: Initiative Media
- Online bureau: Radancy
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.