Post & pray is zóóó vorige eeuw. Deze 9 toptrends bepalen het werving- en selectievak in 2015.
Trend #1: Recruitment wordt nóg meer marketing
Iedereen die werft, heeft maar één primair doel: vacatures optimaal invullen. Hiervoor moet aan een aantal randvoorwaarden worden voldaan, zoals
- het creëren van een sterk werkgeversmerk,
- het realiseren van optimaal bereik binnen de doelgroep en
- het aantrekken en verleiden van de doelgroep om over te gaan tot de gewenste acties.
Allemaal disciplines die veel overeenkomsten vertonen met marketing. Onderstaand model geeft goed weer waar marketing aanvullend kan zijn op het recruitmentproces:
Trend #2: (Nog) meer aandacht voor employer branding
Lange tijd omarmden alleen grote corporates het idee van employer branding. Maar in 2015 gaan ook middelgrote bedrijven meer werken aan hun ‘werkgeversmerk’. Een sterk werkgeversmerk verhoogt immers de kans op een juiste match en kan bovendien op termijn bijdragen aan een reductie van je recruitmentkosten. Een mooi voorbeeld van hoe een sterk werkgeversmerk je kan helpen in je recruitment is het beleid van het Amerikaanse Zappos.
Trend #3: Mobile first
Ook actief en latent werkzoekenden komen steeds vaker voor het eerst met jouw vacatures in aanraking via de mobiele telefoon of tablet. Zorg er dus voor dat een potentiële nieuwe medewerker jouw vacatures altijd eenvoudig via een mobiele telefoon of tablet kan lezen en pas ook het sollicitatieproces hierop aan. Een mobiele bezoeker verplichten om een (actueel) CV te uploaden is bijvoorbeeld niet echt gebruiksvriendelijk.
Trend #4: Meten = weten
Tegenwoordig draait alles om data. Of eigenlijk: het interpreteren van data. Dat is in recruitment niet anders. En dus kent iedere recruiter zijn KPI’s: van het aantal bezochte vacatures per kanaal tot het aantal sollicitaties per kanaal, en van het conversiepercentage tot het aantal daadwerkelijke sollicitaties. Door deze data paraat te hebben, krijg je meer inzicht in de effectiviteit van je wervingsstrategie en kun je beter sturen op de kosten.
Trend #5: Procesoptimalisatie voor betere candidate experience
De ervaring die je kandidaat heeft tijdens de sollicitatie wordt steeds belangrijker. Want een sollicitant is ook een consument en een prettige ervaring zorgt ervoor dat je sollicitant, ook bij een afwijzing, wel gewoon jouw producten en diensten wil blijven afnemen. Bovendien kan een slecht proces ertoe leiden dat juist die ene ideale kandidaat vroegtijdig afhaakt en vervolgens misschien wel bij je concurrent aan de slag gaat.
Trend #6: Talentpools
Heb je op dit moment geen vacatures, maar ontvang je wel open sollicitaties van potentieel goede kandidaten? Dan is de opbouw van een talentpool een must. Als je jouw kandidatenpool zorgvuldig beheert, bijvoorbeeld met een maandelijkse nieuwsbrief, kun je de time-to-hire aanzienlijk verkorten op het moment dat er alsnog een vacature vrijkomt.
Trend #7: Matchmaking
100 sollicitanten die in aanmerking willen komen voor die ene vacature is allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk gaat het niet om dat je véél kandidaten vindt, maar vooral dat je die ene juiste kandidaat vindt. En wie zegt dat die zich al onder alle reacties bevindt? Een sterk employer brand helpt je om het juiste talent aan te trekken, maar in 2015 zullen ook steeds vaker preselectietools worden ingezet om al vroegtijdig en laagdrempelig de vaardigheden van sollicitanten te testen.
Trend #8: Recruitment wordt persoonlijker dan ooit
Recruitment wordt persoonlijker dan ooit, bijvoorbeeld dankzij het in marketing veelgebruikte middel retargeting, waarbij je de bezoeker na een eerste bezoek aan je recruitmentwebsite zeer gericht met actuele vacatures kunt (blijven) benaderen. Maar het gaat er ook om dat je sollicitanten niet langer als ‘eenheidsworst’ blijft behandelen. Via social media kun je immers makkelijk de dialoog aangaan met je doelgroep. En daarbij telt iedere kandidaat.
Trend #9: (Bewegend) Beeld
Beelden zeggen meer dan woorden. Oók in recruitment. Het gebruik van fotografie en video zal daarom in zowel de werving als de selectie in 2015 sterk toenemen. Door foto en video kun je niet alleen een goed beeld schetsen van de werkvloer, het is ook ideaal om aandacht te trekken. Want beeldmateriaal is eenvoudig te delen via social media en kan daarom goed gebruikt worden bij online campagnes in Google, LinkedIn, Facebook, YouTube en Twitter.
Dit artikel is geschreven door Maurice Hennevelt, ceo en recruitmentmarketeer van Recruitmentwise uit Almelo.