Hoe aantrekkelijk zijn digitale oplossingen voor kandidaten? Willen ze het geld op tafel zien voordat ze zich aan een nieuwe baan committeren? Van augustus tot oktober vorig jaar onderzochten de Boston Consulting Group en The Network, een wereldwijde club van recruitmentsites, de wervingsvoorkeuren van werkzoekenden. In totaal namen meer dan 90.000 (!) mensen deel, waarmee het de grootste studie ooit in zijn soort is.
Dit onderzoek had één doel: de waarheid zoeken achter wat werkzoekenden eigenlijk willen.
BCG en The Network hadden daarbij één doel: de waarheid zoeken achter wat werkzoekenden eigenlijk willen. ‘Een deel van het probleem ligt in het recruitmentproces’, stelt het rapport. ‘Hoe werkgevers en kandidaten met elkaar in contact komen, communiceren, verwachtingen stellen en beslissingen nemen. Of hoe ze dat niet doen. Werkgevers weten vaak niet welk beleid en welke acties potentiële werknemers zullen aantrekken of afschrikken. Soms weten ze zelfs niet hoe ze ze moeten vinden en rekruteren.’ Welke 8 bevindingen blijken daarbij het meest interessant?
#1: Goede ervaring boven salaris
De eerste mythe die door de ondervraagde werkzoekenden werd ontkracht: een goede ervaring tijdens het proces is belangrijker dan het aanbod. Volgens BCG en The Network zou 52% van de respondenten een verder aantrekkelijke baanaanbieding weigeren als ze een negatieve ervaring hebben gehad tijdens het wervingsproces. Ook zei 66% dat een tijdig, soepel proces de beste manier is voor een werkgever om op te vallen tijdens de werving.
52% weigert een verder aantrekkelijke jobaanbieding bij een negatief ervaren sollicitatieproces.
#2: Balans werk/privé gewenst
Werken om te leven in plaats van...