Gem. leestijd 4 min  4924x gelezen

De 5 toptrends van het jaar in online recruitment

De 5 toptrends van het jaar in online recruitment

Wat is er aan de hand in online recruitment? Expand Online zocht het uit en kwam tot de volgende 5 toptrends voor 2015.

#1. Mobiele strategie onmisbaar

Mobile-friendlyDat mobiel internetgebruik in opkomst is, is natuurlijk geen nieuws. Opvallend is wel dat het mobiele zoekvolume op recruitmentgebied in het laatste kwartaal met liefst 65 procent is toegenomen, terwijl dit op desktop gelijk is gebleven en op tablets zelfs met 10 procent is afgenomen.

Vooral oriënteren

Mobiele telefoons worden vooral gebruikt om te oriënteren op vacatures en potentiële werkgevers. Solliciteren doen mensen vaak toch liever achter de computer. Doordat de focus bij werkgevers vaak ligt op het binnenhalen van directe sollicitaties, wordt mobiel naar de achtergrond geschoven. Maar als je als werkgever niet goed vertegenwoordigd bent op mobiel kan het zijn dat je net die perfecte match mist, omdat je als werkgever niet top of mind bent bij de kandidaat waar een andere werkgever dat wel is.

Kortere zoektermen

Belangrijke onderdelen van een mobiele strategie zijn bijvoorbeeld een campagne, specifiek gericht op mobiele bezoekers met kortere zoektermen en advertenties, maar denk ook aan een mobiel-vriendelijke website en applicaties die mobiel solliciteren bevorderen (zoals het uploaden van een cv vanuit de cloud). Cross device en cross channel meten is hierbij essentieel om te kunnen analyseren welke contactmomenten bijdragen aan de totale candidate journey.

#2. Video-recruitment in opmars

Gaat video-recruitment de vacaturetekst vervangen? Voorlopig waarschijnlijk niet. Maar feit is wel dat een vacature uitzetten via videocontent een interessante trigger kan zijn voor talent. Met visuele content maak je een vacature velen malen aantrekkelijker voor kandidaten. Video biedt alle handvatten om het gewenste beeld en gevoel te geven bij de baan, de werkplek en de collega’s. Een indruk die je zelfs met een onbeperkt aantal woorden niet kunt overbrengen.

Pre-rolls

Er bestaan verschillende websites waar je jouw vacaturevideo’s kunt plaatsen, check bijvoorbeeld www.baaninbeeld.nl of de video hieronder. Aanvullend kun je jouw video’s pro-actief verspreiden onder een juiste doelgroep door bijvoorbeeld te adverteren met pre-rolls op YouTube. Hiermee kun je video’s gericht activeren. Daarnaast biedt het display-netwerk van Google uitkomst.

Pitch

In lijn met vacaturevideo’s kun je kandidaten vragen om hun creativiteit te uiten in een videoboodschap (kandidaat-pitch). Houd er wel rekening mee dat deze wijze van solliciteren past bij het type kandidaat dat gewenst is voor een vacature.

#3. Sociale media blijven groeien in populariteit

Dat sociale media steeds populairder worden in de zoektocht naar een nieuwe baan is natuurlijk ook niet heel veel nieuws. LinkedIn, Facebook en Twitter hebben een plaats bemachtigd in de belangrijkste oriëntatiekanalen, tussen ‘oudgedienden’ als Nationalevacaturebank, Randstad en Monsterboard.

Doelgroep benaderen

Steeds meer werkgevers zien het belang van het opbouwen van een community op social media. Het wordt steeds interessanter om deze mensen, die zich vrijwillig verbinden aan een organisatie, betrokken te houden. Bovendien bieden LinkedIn en Facebook ook veel mogelijkheden om betaald content te verspreiden onder de gewenste doelgroep. Zo kun je naast de reguliere advertenties bijvoorbeeld gesponsorde updates inzetten die in de tijdlijn naar voren komen en worden getarget op een door jou gesegmenteerde doelgroep.

#4. Van kwantiteit naar kwaliteit door preselectie

Wat is er fijner dan het binnenkrijgen van veel sollicitaties voor een openstaande vacature? Precies, alleen maar sollicitaties binnenkrijgen van geschikte kandidaten, mensen met de goede opleiding, werkervaring en kans op succes in de functie. Vooral voor bedrijven die te maken hebben met ‘volume-recruitment’ is de verwerking van ‘niet passende’ kandidaten een tijdrovende klus. Wij zien steeds vaker dat bedrijven hier slimme oplossingen voor bedenken. Zoals:

a. Preselectie door een assesment of talentpitch

talentpitch-harverEen kandidaat kan voorafgaand aan een officiële kennismaking tegenwoordig redelijk goed online getest worden, bijvoorbeeld door een combinatie van een intelligentietest, een persoonlijkheidstest, en verschillende simulaties van problemen die een medewerker dagelijks op de werkvloer kan tegenkomen. Dit kan veel tijd en foute matches besparen.

b. Een drempel opleggen in vacatures

Door specifieke drempels te noemen in de advertentie-uitingen kun je ervoor zorgen dat bepaalde kandidaten die niet passen in het gevraagde profiel ook niet aangesproken worden door de advertentietekst.

c. Inspelen op de candidate journey

Zogenoemde dynamic X-ads zijn een zeer gerichte manier van remarketing, waarbij een specifieke bezoeker van een website banners te zien krijgt waarin de specifieke vacature te zien is die hij of zij bekeken heeft. Zo kun je als werkgever goed je specifieke doelgroep aanspreken.

#5.   Meer zoekvolume, maar ook meer concurrentie

Eén op de drie werkende Nederlanders heeft afgelopen jaar gesolliciteerd naar een nieuwe baan, zo blijkt. Tegelijkertijd zien we dat steeds meer werkgevers zich online profileren en de concurrentie in het online recruitmentlandschap is hierdoor toegenomen. Gemiddelde klikprijzen nemen toe (+15% ten opzichte van vorig jaar) en de gemiddelde doorklikratio (CTR) is afgenomen (-8% ten opzichte van vorig jaar). Dit benadrukt het belang van een goede online marketingstrategie en constante optimalisatie.

Overtuig mij

Arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group voorspelt dat de algehele arbeidsmarkt aantrekt in 2015. Zo zal het aantal vacatures voor hbo’ers op bijvoorbeeld de gebieden ICT, techniek en management vijf keer zo groot zijn als het aantal werkzoekenden. Als werkgever kun je hierop inspelen door bijvoorbeeld het opnemen van een “Overtuig mij”-button bij een IT-vacature. Zo verlaag je de drempel significant voor potentieel talent om te reageren.

Expand Online is een conversiegericht online marketingbureau, gespecialiseerd in Google AdWords, SEO (Zoekmachine Optimalisatie)en Web Analytics. Ze schreven dit blog speciaal voor Werf&.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners