Hoe kun je het zeldzame talent vinden in de huidige markt? En hoe bind je dat talent vervolgens aan je organisatie? Vragen waar steeds meer werkgevers mee kampen. Zeker ook als het gaat om freelancers. Bij Malt, een marktplaats waar vraag en aanbod naar freelancers samenkomen, en die van plan is daarmee ‘Europa te gaan veroveren‘, houden ze als geen ander de ontwikkelingen in de gaten. Welke 3 trends vallen hoofd Marketing en Communicatie Dustin Robinson daarbij het meest op?
Trend 1: Direct sourcing
‘Veel bedrijven zijn gewend alles rondom de inzet van externe arbeid uit te besteden. Dat heeft natuurlijk ook voordelen; een externe partij doet dan alles voor ze, houdt ze twee cv’s voor, waarna een keuze volgt en de kandidaat snel aan de slag kan. Het nadeel is echter dat bij zo’n volledige outsourcing een perfecte match minder makkelijk te maken is.
‘In het algemeen zien wij dat die direct sourcing toeneemt.’
We zien nu dat grote corporates steeds vaker kiezen voor een hybride model, waarbij ze een deel van de externe inhuur uit handen geven en daarnaast een in-house recruiting team hebben dat samenwerkt met de hiring manager om de perfecte match te vinden. Dit soort direct sourcing biedt de hiring managers meer flexibiliteit in het selecteren wie ze in huis willen hebben. In de zoektocht naar die schaarse talenten is dat een groot voordeel.’
Trend 2: Goed opdrachtgeverschap
‘Sommige bedrijven huren een freelancer in en denken: “Dit is een lopend wondermiddel. Alles gaat gewoon vanzelf goed”. Bij een klein project is het ook nog wel simpel en kun je gewoon zeggen: ik wil dat je dit voor me maakt. Maar als een project wat complexer wordt, is ook meer aandacht voor die freelancer van belang. Zo kan ook voor freelancers een goede onboarding waardevol zijn; ze willen ook net als vaste mensen weten met wie ze samenwerken. Ook een freelancer heeft behoefte aan regelmatig contact.’
‘Het is voor zp’ers belangrijk dat duidelijk is afgestemd wat het ownership is.’
‘Het is daarnaast goed als de hiring manager regelmatig checkt of de freelancer over alle benodigde resources beschikt om zijn werk goed te doen. Dat is nog steeds wel een aandachtspunt, want de begeleiding van freelancers wordt soms veronachtzaamd. En het is voor elke zelfstandige belangrijk dat duidelijk is afgestemd wat het ownership is. Bij Malt noemen we dat RACI: responsible, accountable, consulted, informed. Het gaat om duidelijkheid hoe de samenwerking eruit ziet, wat het verwachte eindresultaat is en welke mijlpalen er zijn op weg naar dat eindresultaat.’
Trend 3: De talentpool
‘Een derde ontwikkeling die ik zie, is het toenemende belang dat wordt gehecht aan talentpools. Een jaar of 8 geleden hoorde je in de vaste recruitmentwereld al veel over talentpools; nu zien we dat ook steeds vaker terugkomen bij freelancers. Als je een goede talentpool bouwt en beheert en daar de freelancers in opneemt die voor je hebben gewerkt, heb je sneller mensen in huis voor een volgende opdracht – en weet je ook wie je in je team wilt hebben.’
‘Als je een goede talentpool bouwt voor freelancers die voor je hebben gewerkt, heb je sneller mensen in huis bij een volgende opdracht.’
‘Ik noem dat overigens meer een pre-trend dan een trend: er wordt veel over gepraat, maar het is nog niet per se de norm. Dat heeft waarschijnlijk ermee te maken dat de meeste bedrijven via bureaus werken en dus één portaal hebben waar alle profielen binnenkomen. Wij zien meer toekomst in de richting van een Freelance Management Systeem, een FMS. Dat heeft veel te maken met die direct sourcing die ik eerder noemde. En met het groeiende inzicht over de waarde van blended teams. Dat is deels een reactie op de arbeidsmarkt, waar mensen er vaker voor kiezen zelfstandige te worden. Maar het gaat ook om de onderkenning dat blended teams je in staat stellen om heel agile te werken. Af- en opschalen kan veel makkelijker als je een combinatie maakt van je vaste mensen en freelancers.’
Meer weten?
Dustin Robinson verzorgt op maandag 2 oktober om 10.00 tijdens de Webinar Week van Werf& en ZiPconomy een webinar, waarin hij laat zien hoe je via direct sourcing, een sterke waardepropositie en goed opdrachtgeverschap jouw organisatie kan onderscheiden in een krappe (freelance) arbeidsmarkt. Dit webinar is gratis online te volgen. Bekijk hier het hele programma van de Webinar Week en meld je gratis aan voor de webinars van je keuze.