Zeg je Werf&, dan zeg je ook: Peter Boerman. Onze hoofdredacteur werkt al bijna 10 jaar voor het online magazine – dat begon in print – en heeft inmiddels de 2.500 artikelen aangetikt. Een goed moment om te kijken wie er achter al die berichten zit.
De eerste 8 nummers van het magazine verschenen nog zonder Peter, die op dat moment nog (eind)redacteur was bij PW en later Volkskrant Banen. Paulien Bakker maakte de eerste magazines van Werf&, maar zocht iemand die de eindredactie kon doen, een spin-in-het-web. Peter kwam daarbij als geroepen, al was het een niet altijd makkelijke periode, blikt hij terug. ‘We hadden eigenlijk nergens geld voor. Als we geluk hadden een beetje geld voor een fotograaf. Echt het zolderkamermodel dus. Maar het was aan de andere kant ook ontzettend leuk om met weinig middelen zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen.’
Af en toe naar Veghel
Op kantoor zat hij nooit. Af en toe ging hij naar Veghel om met vormgeefster Miriam van Gestel af te spreken en op de deadlinedag echt alle puntjes op de i te zetten. Vier per jaar verscheen het blad nadien, met steeds een nieuwe gasthoofdredacteur uit het vak. Een mooie tijd, maar soms ook wat onbevredigend, zegt hij er nu over. ‘Je bouwt op naar het moment dat alles naar de drukker moet. Twee weken later verschijnt het blad en dan ben je het eigenlijk alweer vergeten, dan is het min of meer alweer oud nieuws.’
De website Werf&
De website van Werf& kwam relatief laat en stelde in eerste instantie eerlijk gezegd ook nog niet veel voor. Er stonden wat stukken uit het magazine achter een slotje, wat downloads en tips & tricks. Het duurde zeker tot 2014 voordat het serieus werd. Begin 2015 stopte het tijdschrift helemaal en stortte Peter zich volledig op de website.
‘We wilden hét medium zijn in de markt. Dat is volgens mij aardig gelukt’
Maar ook toen waren er beperkte middelen: ‘Ik werkte vier dagen in de week elders en deed dit in de avonden erbij, als freelancer. Dat duurde tot eind 2016. Toen zei Geert-Jan: “Hoe gaan we verder?” Ik was wel klaar met MT, waar ik toen werkte, dus zei hij: “Nou, dan kom je hier werken, maar dan pakken we het wel serieuzer aan.” En dat deden we. Werf& werd vanaf die tijd meer dan zomaar een site, we wilden hét medium zijn in de recruitmentmarkt. En dat is volgens mij aardig gelukt.’
Alle ruimte online
De gewenste groei is bereikt. Zowel in bereik, als in evenementen, als in artikelproductie. Peter is trots op de kwaliteit van werving & selectie in Nederland en vindt dat Werf& daar ook een bijdrage aan levert. Trots is hij bijvoorbeeld op een serie over 7 zonden van recruitment die voor print is geschreven en voor online is vertaald. En zijn beste artikel? ‘Mijn volgende artikel is het beste artikel, zeg ik altijd. Maar het interview met Yolanda Vermeulen is wel iets wat mij bijblijft en waar ik een speciale verantwoordelijkheid voor voelde. Er zijn veel dingen die je bijblijven, maar veel vergeet je ook.’
‘Ik denk dat je online ook heel goede verhalen kunt vertellen en mensen iets kunt bijbrengen’
Ondanks zijn start bij de papieren versie geeft hij nu niet meer de voorkeur aan print: ‘Ik denk dat je online ook heel goede verhalen kunt vertellen en mensen iets kunt bijbrengen. Mensen zeggen vaak: online bestaat alleen maar uit snelle stukjes. Maar dat hoeft niet, want je hebt juist alle ruimte. Kort als het kan, lang als het nodig is. Het gaat erom dat je kwaliteit levert en dat kan online net zo makkelijk als in print. Misschien nog wel beter, want je bereikt veel meer mensen.’
De volgende 2.500?
Met de volgende 2.500 artikelen wil Peter verder bouwen en het recruitmentvak in Nederland verder helpen verbeteren: ‘Er zijn nog zoveel verhalen te vertellen. We hebben wel eens een ideeënlijst gemaakt, dan kom je zo op 100 onderwerpen. Hoe je als organisatie goed met afwijzen omgaat, is bijvoorbeeld een onderwerp waar nog veel over te halen valt. Het leuke van Werf& is dat we mogen zoeken hoe het beter kan en die zoektocht doen we het liefst met zijn allen, met het hele vak.’
‘Ik kan jouw verhaal denk ik zo verpakken dat het leuk is voor anderen om te lezen’
Schrijven over recruitment
Aan mensen die willen schrijven over recruitment geeft hij de tip om wat je eigenlijk wilt schrijven af en toe juist om te draaien. Hij ziet veel open deuren om zich heen en wil die juist het liefst vermijden. Dus schrijf in plaats van de 7 tips om iets wél te doen eens 7 tips wat je niet moet doen. Zorg ook dat je een verhaal vertelt, adviseert hij: ‘Wij zijn daarvoor het geschikte platform, want je deelt het met het vak. Veel bedrijven zijn met leuke dingen bezig en het zit ook vaak in de kleine dingen die niemand weet. Ik wil graag helpen om al die verhalen te vertellen. Ik kan het niet allemaal zelf verzinnen, maar hopelijk wel zo verpakken dat het leuk is voor anderen om te lezen.’
‘Er zit zóveel in dit vak. Er zit geen enkele sleet op, er zijn nog zóveel verhalen die nog niet verteld zijn’
Haatbrieven heeft hij in al die jaren dan ook niet gehad, natuurlijk wel mensen die het niet altijd eens waren met wat hij schreef. Erop uitgekeken is hij in elk geval nog lang niet: ‘Mensen in dit vak bedenken elke keer weer iets anders, zoals van de week dat bedrijf dat Google Assistent inzette voor zijn werving. Waren we net gewend aan chatbots en daarvoor hadden we de FAQ, krijgen we nu alweer dit. Er zit zoveel in dit vak. Dat verveelt nooit. Ook al heb ik misschien al 1.000 keer over employer branding geschreven, ik probeer het steeds weer origineel te maken. Er zit geen enkele sleet op, er zijn nog zoveel verhalen die nog niet verteld zijn. Stuur daarom vooral ook je verhaal in als lezer. Want dat is volgens mij wat Werf& zo belangrijk maakt: dat het door en voor het vak is, zodat we elkaar beter kunnen maken.’