De 10 geboden van een goede whitepaper

#1. Het gaat over het brede vakgebied van recruitment

Whitepapers voor werf-en.nl kiezen altijd de invalshoek van de recruiter of werkgever, niet die van de sollicitant of werknemer. Ze kunnen alles behandelen wat relevant en actueel is voor mensen die zich bezighouden met de arbeidsmarkt en met werving en selectie.

#2. Open deuren worden vermeden

Een goede whitepaper is origineel, verrassend, onderscheidend, behandelt een punt wat niet eerder (te veel) is behandeld, en kiest voor een voor de lezer vernieuwende benadering. Clichés en open deuren laten we zoveel mogelijk links liggen. Minstens even erg: holle frasen, of te veel abstracte ‘hoog over’-ideeën

#3. Pas op met verkopen

Enig commercieel belang is niet uit te sluiten, maar pas op met te directe conversie.

#4. Voorbeelden zijn zeer welkom

Een visie heeft iedereen wel, overtuigende praktijkvoorbeelden zijn schaars. Maar juist zulke voorbeelden maken een whitepaper interessant en relevant.

#5. We houden van cijfers

Een whitepaper wordt sterker als er ook bewijsvoering bij zit, het liefst dus in praktijkvoorbeelden en in harde cijfers.

#6. Originaliteit kan ook in de vorm zitten

Een onderscheidende invalshoek zit hem niet alleen in de inhoud, het kan ook in de vorm zitten. In plaats van ’10 tips’ is de insteek ’10 valkuilen’ bijvoorbeeld al interessanter. Zeker als er voorbeelden bij te geven zijn.

#7. Hou het simpel

Maak niet de fout om de dingen te ingewikkeld op te schrijven. Vermijd lijdende vormen en naamwoordstijl. Probeer je blog ook vrij van jargon te schrijven. Een beetje Engels is onvermijdelijk, maar don’t exaggerate. Maak zinnen niet te lang en hou alinea’s kort.

#8. Hou het kort

Maak je verhaal niet langer dan nodig. In zijn algemeenheid geldt: 1.000 woorden is erg kort, 4.000 woorden is eigenlijk te lang voor een whitepaper. In 1.500 tot 2.000 woorden is het verhaal doorgaans echt wel verteld.

#9. Zorg voor een goede structuur

Maak een duidelijke inleiding waarin je zegt waar je whitepaper over gaat. En denk daarna aan:

  • Deel je tekst op in alinea’s
  • Maak gebruik van opsommingen
  • Zet witregels tussen de alinea’s en de opsommingen
  • Zet boven de alinea’s een extra (pakkend) tussenkopje

#10. Geef antwoorden

Een goed whitepaper gaat niet over jou, maar is relevant voor je lezers. Zij zijn niet (per se) op zoek naar jouw product of dienst, maar naar antwoorden op hun vragen of problemen. Neem dat dus altijd als uitgangspunt. Begin er gerust mee, en sluit ermee af.