Datagedreven recruitment is de toekomst, hoor je overal. Nu klinkt dat mooi, maar hoe geef je dat in de praktijk handen en voeten? Welke data liggen voor het oprapen, en welke data helpen je echt om je proces te verbeteren? Over zulk soort vragen ging het tijdens de woensdag van de recente Webinar Week. Dagvoorzitter Petra de Niet leidde de kijker door deze vijf webinars om het antwoord op die vragen te vinden:
#1. Sara Cauwenbergh over: Recruitment ROI
De aftrap van de dag was voor Sara Cauwenbergh, recruitment evangelist bij Indeed. Zij liet onder meer zien hoe verstandig is om af te stappen van het onderbuikgevoel, en bijvoorbeeld te kijken naar hoe de prestaties zijn van alle bronnen die je inzet om aan goede talenten te komen. En dan prestaties op het gebied van efficiëntie, tijd en – het allerbelangrijkste: kwaliteit. ‘En dat laatste, dat is vaak een factor die pas na verloop van tijd duidelijk wordt.’
‘Uit onderzoek blijkt dat 80% van de volwassenen een paar keer per jaar naar carrièremogelijkheden zoekt…’
Voordat ze bij Indeed aan de slag ging verdiepte Cauwenbergh zich in search engines zoals Google en Bing en algoritmes van sociale media als Facebook. Ze trainde zowel bedrijven als interne werknemers op hun digitale kennis en de inzet van de juiste marketingmix. Die kennis komt haar nog steeds volop van pas, zo toonde ze in het webinar aan. En het ging over data, dus had ze zelf ook nog een paar mooie cijfers in petto: ‘Uit Indeed-onderzoek blijkt dat 80% van de volwassenen in Nederland een paar keer per jaar op zoek gaat naar carrièremogelijkheden…’
- Lees ook: Sara Cauwenbergh (Indeed): ‘We zien organisaties steeds verder in het sollicitatieproces meten’
#2. Marcel Leeman over: augmented writing
Daarna was het woord aan Marcel Leeman, die namens Textmetrics ons meenam in de wondere wereld van Augmented Writing. Oftewel: datagedreven recruitment, maar dan in je vacatureteksten. Als recruiter wil je dat je vacatures de juiste doelgroep aanspreken en overtuigen, dat ze niemand uitsluiten en dat ze voor iedereen begrijpbaar zijn. Maar als je zelf zo’n vacaturetekst schrijft, stap je snel in al die valkuilen. Gelukkig kan augmented writing je daarbij ondersteunen, en bijvoorbeeld onbedoelde discriminatie op grond van geslacht of leeftijd komen.
Als je zelf een vacaturetekst schrijft, is de kans groot dat je in allerlei valkuilen stapt…
Als grondlegger van het Textmetrics-platform weet Leeman helder te maken hoe belangrijk zulke kwalitatief goede vacatureteksten zijn. Zeker als je naar meer diversiteit streeft. En hij had tussendoor ook nog een leuk nieuwtje: ‘Textmetrics is nu ook geselecteerd door de Direct Duidelijk-brigade, die helpt om teksten van de overheid duidelijker te maken.’ In navolging van Amerika zal augmented writing ook in Nederland ongetwijfeld een vlucht nemen, voorspelde Leeman. Dus zorg dat je er nu al bij bent.
#3. Vikthor Looten & Michael Raven over: intuïtie en harde cijfers
Niet alleen in vacatureteksten rukt het datagedreven recruitment op, dat geldt eigenlijk voor het totale spectrum van employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Als jonge krachten binnen Talmark weten Vikthor Looten (26) en Michael Raven (28) er alles van. Voor klanten als Essent, TenneT, ANWB, en Heineken meten ze eigenlijk alles door wat maar door te meten is. Maar zeggen ze tegelijkertijd dat data niet het antwoord op alles is.
Alleen in de combinatie van data én eigen ideeën kom je tegenwoordig tot mooi resultaat.
Het gaat ook om durf en innovatie, laten ze samen zien. ‘Je moet wel risico’s nemen om te innoveren, je kunt nooit van tevoren alles berekenen. Maar wat we deden was alle data uit het voortraject pakken, alle datauit ons eigen dashboard, plus alle data uit andere bronnen, en op basis daarvan tot een mooi en nieuw concept te komen.’ Een vleugje data dus, en een vleugje creativiteit. Want alleen in die combinatie kom je tegenwoordig tot mooi resultaat, zo lieten beide zien.
#4. Marjan van der Meer & Mark van Ieperenburg over: Workforce Matching
Over naar een ander onderdeel van datagedreven recruitment: dat van de matching en de selectie. Want als je allereerst datagedreven kandidaten hebt aangetrokken, hoe ga je daar dan vervolgens ook datagedreven de beste uit selecteren? Marjan van der Meer en Mark van Ieperenburg hadden daar namens GITP wel een idee bij. Het maakt recruiters trouwens zeker niet overbodig, aldus Van Ieperenburg. ‘Recruiters zijn de context-kennisdragers van de organisatie.’
‘Recruiters zijn de context-kennisdragers van de organisatie.’
Sociaal-psycholoog Marjan van der Meer liet vervolgens onder meer plaatjes zien van ‘talentmetingen’, waarmee organisaties de juiste ‘poppetjes’ op de juiste plek kunnen zetten. Een van de kijkers vroeg daarop of mensen dat eigenlijk spannend vinden, dat ze zichzelf zo terugzien als ‘data’? Maar dat valt wel mee, aldus Van der Meer. ‘We hanteren natuurlijk de NIP-regels en de AVG. Werken met data kan geheimzinnig zijn, maar omdat we stilstaan bij persoonlijke terugkoppeling, haal je veel van die spanning er ook wel weer vanaf. We geven namelijk inzicht, inzicht in jezelf.’
#5. Ronald van Driel over: slimmer, beter, sneller, goedkoper én leuker
En zo kwamen we bij de uitsmijter van de woensdag: Ronald van Driel. Hij is al 178 jaar recruiter, zegt hij. Dus een groentje kun je hem bepaald niet noemen. Maar als eigenaar van zowel Recruitment Solutions als Recruitment Accelerator heeft hij zich de afgelopen jaren wel in een voor hem heel nieuw data-veld begeven. Want data kunnen het verschil maken, zo heeft hij ontdekt.
‘De basis van recruitment is in wezen de afgelopen 50 jaar weinig veranderd.’
Tussendoor bepleitte hij nog even beter recruitment-onderwijs, en ging hij in op de weinige procesverbeteringen die het recruitment-vak de afgelopen 50 jaar heeft doorgemaakt. ‘Er zijn nieuwe wervingskanalen bijgekomen. En ATS’en. Maar de basis is in wezen nog weinig veranderd.’ En dat zou volgens hem best eens mogen gebeuren. ‘Kijk bijvoorbeeld eens naar die geautomatiseerde vacature-intake. Die binnen 15 seconden met een mediaplan komt, een media-advies, een goede vacaturetekst, een wervingsadvies. Of zorg dat kandidaten zichzelf kunnen inplannen.’ Moet je eens kijken wat je daarmee kunt winnen…