Recruiters blijken nog steeds nauwelijks analytics te gebruiken voor hun werk, en kijken ook niet of hun kandidaten wel passen bij de baan die ze gaan doen.
Dat blijkt uit de recente Talent Pulse, een kwartaalonderzoek van het Human Capital Institute en Work4 naar talentacquisitie, onder ruim 300 recruiters en HR-verantwoordelijken, met name uit Amerika.
Wél effectief
De respondenten zien zichzelf wel als redelijk deskundig in sourcing, assessment en in de formulering van een proactieve recruitmentstrategie. Opmerkelijk genoeg vinden recruiters zichzelf dan weer minder goed in het gebruik van social media, zeker om passieve kandidaten te benaderen.
Sterk employer brand
Recruiters werden ook gevraagd in hoeverre ze vonden dat hun organisatie een sterk employer brand heeft. Minder dan de helft (43%) zag dat zo. Van die organisaties zijn de quality of hire en het aantrekken van toptalent de meest gemeten voordelen van zo’n sterk employer brand. Ook opmerkelijk: organisaties die van zichzelf vinden dat ze een sterk employer brand hebben ook hogere omzetten dan hun concurrenten in de branche, rapporteert het HCI-onderzoek.
Social media: niets voor recruiters?
Ander inzicht van het onderzoek is dat social media wel zeer geaccepteerd zijn, maar dat veel organisaties vinden dat hun recruiters er nog wel beter mee mogen omgaan: 72 procent zegt social media te gebruiken voor recruitment, 70 procent zegt de komende 6 maanden de inspanningen te gaan verhogen. Maar aan de andere kant zegt ook slechts 56 procent van de respondenten dat de werving via sociale media ‘manageable’ is voor de recruiters van hun organisatie, en zegt ook slechts 55 procent dat het lukt om effectief te interacteren met de kandidaten via sociale media. Waaruit HCI dan maar verklaart: ‘Er is een duidelijk verschil tussen de wens om sociale media te gebruiken en de efficiëntie van organisatie die sociale media al gebruiken.’