Wacht niet tot de strategie perfect uitgedacht is, maar begin meteen met: doen. Dat is de voornaamste les die Daniëlle Valk (Erasmus MC) de laatste jaren leerde. Een interview.
Daniëlle Valk is adviseur arbeidsmarktcommunicatie bij het Rotterdamse academische ziekenhuis Erasmus MC. Zij geeft een inkijkje in haar praktijk van alledag.
Wat merkt Erasmus MC van de huidige arbeidsmarkt?
‘De arbeidsmarkt voor zorgprofessionals is krap. Met name (gespecialiseerde) verpleegkundigen, operatieassistenten/ anesthesiemedewerkers en gespecialiseerde technische zorgpersoneelsleden zijn schaars. Wij merken dit natuurlijk ook. Voor deze schaarse doelgroepen, maar net zo goed voor andere doelgroepen, is het dan ook van belang Erasmus MC als werkgever onderscheidend te positioneren.’
Hoe doen jullie dat zoal?
‘Er zijn het afgelopen en dit jaar verschillende doelgroepcampagnes ontwikkeld die gericht zijn op versterking van het werkgeversimago en op vacatures vervullen (directe werving). Ook in het kader van beroepsoriëntatie hebben we activiteiten ondernomen. Dat alles deden we bijvoorbeeld met speciale doelgroeppagina’s, zoals die voor onze eigen apotheek of die voor de intensive care.’
‘Binnenkort zal een campagne voor de werving van operatieassistenten en anesthesiemedewerkers worden uitgerold. Daarnaast werken we aan professionalisering van de onboarding van nieuwe medewerkers. Ook zal een nieuwe recruitmentafdeling de lijnorganisatie gaan ondersteunen bij de vervulling van actuele vacatures en de opzet van een professionele candidate journey.’
Wat zijn jullie ervaringen met de doelgroeppagina’s?
‘De functionaliteiten van onze huidige werkenbij-site zijn nu nog niet toereikend genoeg om daarin alle doelgroeppagina’s te integreren. Maar ook hier wordt momenteel hard aan gewerkt.’
Je hebt veel opleidingen gevolgd bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Gebruik je de kennis daarvan nu nog in de praktijk?
‘Ik heb in 2012 de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie gedaan, en in 2015 het Bootcamp Employer Branding. Dezelfde opleiding heeft een collega van mij in februari dit jaar gedaan.
De kennis die ik daar heb opgedaan heeft me veel gebracht en keert terug in mijn dagelijkse werk. De kracht van beide opleidingen is dat er veel aandacht is voor theorie, maar dat dit ook direct vertaald wordt naar de (eigen) praktijk. Door er meteen mee aan de slag te gaan beklijft de theorie beter, maar je kunt het bovendien direct toepassen in je eigen organisatie. Dat is natuurlijk ook fijn.’
Welke tip leerde je er waar je nu niet meer zonder kunt?
‘Ik weet niet of er tips zijn die ik zonder de trainingen niet gehanteerd zou hebben. Maar de belangrijkste learning voor mij is geweest om niet te wachten totdat de strategie helemaal perfect uitgedacht is, maar tegelijkertijd ook gewoon dingen te doen. Als je de rode lijn voor ogen houdt, dan ben je én zichtbaar, én creëer je draagvlak binnen de eigen organisatie, doordat je successen kunt delen. Ook de definities van Arbeidsmarktcommunicatie en Employer Branding passeren hier nog regelmatig de revue om goed te duiden ‘waar we nou eigenlijk van zijn’.’
Foto boven afkomstig uit campagne voor Erasmus MC-Sophia, het grootste kinderziekenhuis van Nederland.
Ook meedoen aan de leergang?
Lees meer over de (volledig vernieuwde) Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. Bij inschrijving vóór maandag 10 april ontvang je gratis deelname aan Werf& Live op 11 mei.
https://www.arbeidsmarktcommunicatie.eu/arbeidsmarktcommunicatie/leergang-arbeidsmarktcommunicatie/