Recruitment heeft er niet echt een traditie in, en het aantal voorbeelden is dan ook schaars (zie bijvoorbeeld 1, 2 en 3). Maar sommige organisaties laten zien dat inhakers wel degelijk effect kunnen hebben als het gaat om arbeidsmarktcommunicatie. Zo ook Daikin, een wereldleider in klimaatsystemen, die voor zijn nieuwste wervingscampagne slim aanhaakt bij de populariteit van het Nederlandse schaatsen.
Als hoofdsponsor van de KNSB heeft Daikin de sportmetaforen bijna voor het oprapen.
‘Wissel van baan’, ‘een coach die je verder brengt’, ‘zet je beste beentje voor’; als hoofdsponsor van de KNSB heeft Daikin de woordspelingen en sportmetaforen bijna voor het oprapen. Niet zo gek dus dat de nieuwe campagne daar ook verbinding bij zoekt, met teksten als: ‘In het topklimaat van Daikin brengen we het beste in jou naar boven. Dat doen we bij de mensen thuis met onze warmtepompen, airco’s en luchtreinigers, dat doen we voor onze topschaatsers die gaan knallen op de Spelen én dat doen we op de werkvloer voor onze medewerkers. Wij zorgen ervoor dat jij het beste uit jezelf kan halen en trots kan zijn.’
Recruiter gezocht
De campagne is hard nodig ook, want Daikin Nederland groeit snel. Het bedrijf levert steeds meer aircosystemen, warmtepompen en luchtreinigers, van slaapkamers tot en met stadions. Wereldwijd telt de Japanse moederorganisatie zo’n 80.000 werknemers, van wie inmiddels zo’n 150 medewerkers in Nederland. Maar er zijn momenteel dus ook nog eens zo’n 15 vacatures (waaronder eentje voor een (parttime) recruiter, op het hoofdkantoor in Capelle a/d IJssel).
‘Dankzij de focus die de afgelopen jaren op recruitment is gelegd zijn we al wel steeds herkenbaarder geworden.’
‘Daarom vinden we het belangrijk om een sterk employer brand te hebben’, aldus HR Recruitment Business Partner Marianne Spit, die de campagne ontwikkelde samen met House of Sports. ‘Al zijn we dankzij de focus die de afgelopen jaren op recruitment is gelegd al wel steeds herkenbaarder geworden.’
Daikin werkt bijvoorbeeld zeer datagedreven in zijn recruitmentaanpak, vertelt Spit. ‘We zijn constant in gesprek met de arbeidsmarkt voor actuele én toekomstige vacatures. Op basis van data weten we goed waar en hoe we de doelgroep het beste kunnen vinden en aanspreken. LinkedIn, Facebook én de netwerken van onze eigen medewerkers zijn belangrijke kanalen om te werven. Naar aanleiding van de contacten die hier ontstaan proberen we zoveel mogelijk het één-op-één-gesprek aan te gaan. We kiezen dus echt voor de persoonlijke benadering’, zegt ze.
Referral belangrijk
Referral is een cruciaal deel van de strategie, aldus Spit. ‘Onze collega’s vormen met elkaar een belangrijk wervingskanaal. Niet alleen voor de interne doorstroom, maar ook omdat niemand beter dan wijzelf kunnen vertellen hoe het is om bij Daikin te werken.’ Het bedrijf werkt trouwens niet alleen met individuele referralbonussen, maar doneert ook aan een goed doel bij elke kandidaat die via een collega is aangedragen.
En als hoofdsponsor van de KNSB weet het bedrijf sinds 2018 dus ook in de buitenwereld behoorlijk op te vallen. Zo kondigde Antoinette de Jong recent nog een samenwerking aan met het bedrijf, waarbij de regerend Europees Kampioen Allround én regerend Wereldkampioen op de 3000 meter in diverse uitingen van Daikin te zien zal zijn. En het bedrijf maakte vorig jaar bekend zijn sponsorcontract met de schaatsbond te verlengen tot 2026. ‘De samenwerking met de KNSB heeft ons precies gebracht wat we gehoopt hadden’, aldus Daikin-directeur Edwin Hoogerwerf.
Dat is overigens niet alleen: bekendheid, maar ook: beweging. Zo kwam op 1 juli 2020 topschaatsster Irene Schouten al langs op kantoor bij Daikin voor een exclusieve work-out. En dan blijkt het allemaal nog niet mee te vallen, dat pootje-over…
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.