De zorgsector heeft sinds eind 2018 al de grote ‘Ik zorg’-campagne. En ook de kinderopvangbranche in Nederland heeft sinds vorig jaar al zijn eigen gezamenlijke wervingsactie. Nu doet dan ook eindelijk het onderwijs, die andere notoir krappe sector, een duit in het zakje. Met de gezamenlijke en grootschalige campagne ‘De baan van het leven‘ wil de onderwijswereld vooral allerlei verhalen bundelen die vertellen waarom het werk in deze sector zo mooi is.
‘Werken in het onderwijs is het enige vak ter wereld waarin alle aspecten van het leven voorbij komen.’
De campagne is een gezamenlijk initiatief van sectororganisaties, vakbonden, de vier grote gemeenten en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Volgens hen is werken in het onderwijs ‘het enige vak ter wereld waarin alle aspecten van het leven voorbij komen.’ En dat is net zo mooi, confronterend, dankbaar, spannend en soms ingewikkeld als het leven zelf, aldus de initiatiefnemers.
14 ambassadeurs
Voor de campagne zijn onder meer 14 ambassadeurs gezocht – en gevonden. Het spits wordt afgebeten door Daisy Mertens (lerares op een basisschool in Helmond en Lerares van het jaar in 2016/2017) en Ismail Aghzanay (leraar Engels op een middelbare school in Rotterdam, en Leraar van het Jaar Rotterdam 2018 in de categorie voortgezet onderwijs). Daarnaast heeft iedere provincie zijn eigen boegbeeld: iemand met beide benen in de school die zijn of haar eigen verhaal vertelt.
Elke provincie heeft zijn eigen boegbeeld: iemand met beide benen in de school die zijn of haar eigen verhaal vertelt.
Leerkrachten die ook willen meedoen kunnen de video’s delen met vrienden en collega’s op Facebook, Linkedin, Instagram, WhatsApp of in de lerarenkamer. Ze worden ook opgeroepen hun eigen mooie onderwijsverhalen te delen. Dit kan met de hashtag #debaanvanhetleven op sociale media. De mooiste verhalen worden vervolgens weer gebundeld op de campagnesite.
De strijd tegen het lerarentekort
De campagne richt zich op bestuurders, schoolleiders, leraren en ander schoolpersoneel, maar ook op studenten, zij-instromers en het algemene publiek. Doel is om het imago van het onderwijs te verbeteren, en zo de strijd tegen het lerarentekort te winnen.
De sector verwacht in 2023 een tekort van ruim 4.172 fte aan leraren en directeuren.
Het voortgezet onderwijs verwacht volgens de meest recente arbeidsmarktramingen voor het schooljaar 2024/25 een tekort van 1.300 fte aan leraren. Voor het primair onderwijs is het tekort nog veel sterker. Uit de arbeidsmarktprognoses van CentERdata blijkt dat de basisscholen in 2023 (bij ongewijzigde omstandigheden) een tekort van ruim 4.172 fte aan leraren en directeuren verwachten. In Den Haag en Amsterdam liggen de tekorten nu al boven de 11 procent. Alleen al voor de drie grote steden is dan ook zeker zo’n 60 miljoen euro nodig om het lerarentekort aan te pakken, zo rekenden ze recent voor.