Met de opkomst van het internet, en dan met name sociale netwerken, vacaturebanken en zoekmachines als Google is de wereld van recruitment voorgoed veranderd. Een steeds groter deel van de wervingsinspanningen van organisaties speelt zich online af ten koste van meer traditionele media.
E-Recruitment is een vak apart. De AMC Academie en Rise slaan de handen ineen en ontwikkelen een driedaagse training in e-recruitment. Werf& sprak met initiatiefnemers Ricardo Risamasu en Geert-Jan Waasdorp over het wie, wat en waarom van deze cursus.
Wie?
Volgens initiatiefnemers Waasdorp en Risamasu is de cursus is bedoeld voor iedereen die professioneel bezig wil zijn met recruitment, van management tot operationeel niveau. Maar wie niet gelooft in de kracht van het internet heeft volgens Waasdorp en Risamasu weinig aan de training: ‘De training is niet bedoeld voor mensen die ver weg willen blijven van alles wat web 2.0 is, of voor mensen die denken dat recruitment niet verandert en dat het werven of bemiddelen van mensen altijd hetzelfde zal blijven. Als je volgende week toch alles op dezelfde manier gaat doen, heeft het natuurlijk weinig zin om de cursus te volgen.’ Risamasu en Waasdorp zullen de driedaagse training zelf gaan verzorgen.
Wat?
In drie dagen word je natuurlijk geen volwaardig e-recruiter. Volgens Waasdorp en Risamasu is het te vergelijken met het halen van je rijbewijs: ‘Dan ben je ook geen volwaardig chauffeur. Ook als je er verder niets mee doet, verdwijnt je vaardigheid. Je zult na de training je rijuren moeten maken en continu geïnteresseerd zijn in de laatste ontwikkelingen in het vak. Wanneer je dat doet ben je een volwaardig e-recruiter.’
Volgens de heren leer je in 3 dagen om jezelf professioneler neerzetten op het internet, leer je welke middelen je op welke manier inzet om mensen te vinden en te prikkelen, je leert hoe je een e-recruitmentplan maakt en je leert het verschil te zien tussen hypes en internettools die echt nuttig zijn en uiteraard hoe je die tools ook te gebruiken.
Waarom?
Rise en de de AMC Academie beogen het beste van beide werelden bij elkaar te brengen: ‘Online recruitment is echt een vak apart. De AMCAcademie stipt dat hooguit aan. Rise doet dat wel maar heeft minder kennis over het bewegen van mensen. We zoeken het beste van beide werelden door de specialismen bij elkaar te brengen. Wat je merkt is dat in tijden van crisis men vooral geneigd is om voor zichzelf te gaan, om nog harder te gaan concurreren en jezelf af te zetten tegen anderen in de markt. We hebben duidelijk gekeken naar elkaars toegevoegde waarde en daar een beter product van gemaakt. Het doel was zo compleet mogelijk te zijn en te komen met een opleiding die er nog niet is.’
In barre economische tijden is een driedaagse training vaak niet de eerste prioriteit bij veel bedrijven, maar volgens Waasdorp en Risamasu is nu juist de tijd om er mee te beginnen: ‘Wat belangrijk is, juist in deze tijd, is om gebruik te maken van alle online mogelijkheden die er op dit moment zijn. Organisaties veranderen en de nieuwe generatie komt binnen. Er is een soort van vacuüm in de markt en wanneer deze weer aantrekt dan wordt e-recruitment erg belangrijk. Nu staat het nog aan het begin maar wanneer de markt weer aantrekt duikt iedereen erin en moet iedereen de trucs leren. Wanneer je er nu aan begint, heb je tegen die tijd in ieder geval de basis gehad.’
Voor meer informatie, kijk op de site van de amc-academie.