Een carrière bij Talent&Pro is niet de makkelijkste, maar wel de uitdagendste optie. Met ons eigen opleidingsmodel dagen we onze consultants uit en halen we ze bewust uit hun comfortzone, zodat ze hun talent kunnen ontdekken en ontwikkelen, want wij geloven dat de succesvolste en gelukkigste mensen over de meeste veerkracht en flexibiliteit beschikken. En exact dit is de aanleiding voor de Crazy Careers-campagne.
Dat de gelukkigste mensen over de meeste veerkracht beschikken was de aanleiding voor de Crazy Careers-campagne.
De uitdagingen waar Talent&Pro tegenaan liep was niet alleen de welbekende ‘Race for Talent’, maar ook het imago van de detacheringsbranche. Met deze campagne willen we laten zien dat onze propositie juist kansen biedt en werken bij Talent&Pro het uitdagende alternatief is. Je kiest niet voor een baan, maar voor een carrière, een Crazy Career. De perfecte kickstart van je werkleven die je heel veel gaat opleveren.
Wat maakt ons uniek? Die vraag leidde tot sterke merkfundamenten welke centraal stonden in het hele proces. Voor het design creëerden we een eigen ‘tone of visual’ met cultural relevance en onderscheid tussen de 4 USP’s die de drijvende kracht zijn achter het succes van Talent&Pro. We ontworpen een onderscheidend campagnelogo en kozen kleuren die niet terug te zien zijn in de markt, maar wel zeer goed resoneren bij de doelgroep. Daarnaast is een eigen tune ontworpen waarin ons ‘Brand Character’ terug te horen is: ‘I’ll give you the tough love’.
Crazy Careers is volledig doorgevoerd in de hele candidate journey.
De campagne is met verschillende videovarianten en statische beelden gelanceerd op verschillende kanalen. Op deze manier targetten we de doelgroep in de awareness-, consideration- en conversionfase met verschillende uitingen. Hierin doen we verschillende testen en optimaliseren we de campagne continu. Crazy Careers is volledig doorgevoerd in de hele candidate journey. Enerzijds door de visuele herkenbaarheid in het (digitale) sollicitatieproces (o.a. website, social media, mails en gadgets), maar ook door de implementatie in het onboardingsproces.
Wat was de impact van de case?
Tussen begin mei en eind februari hebben we met de nieuwe Crazy Careers-campagne 232 nieuwe young professionals aangenomen. Los daarvan hebben we ook gewerkt aan onze branding en zijn wij niet onopgemerkt gebleven onder de doelgroep:
- 6 miljoen impressies vanuit de campagne die op verschillende kanalen zichtbaar was.
- Ruim 335.000 websitebezoekers.
- Een gemiddelde time-on-site van 1 minuut 30.
- Gemiddeld een bouncepercentage van 42%.
- Sinds de lancering van onze nieuwe website in november 2022 is de conversieratio met 1% punt gestegen.
- Ruim 4.100 kandidaten, bijna 2.000 potentials gesproken en uiteindelijk 232 aannames.
- Naast het behalen van deze resultaten is een mooie en belangrijke bijkomstigheid de bewustwording binnen de organisatie. Het wordt nu erkend dat we niet meer zonder arbeidsmarktcommunicatie kunnen in een markt als deze. Dit is een belangrijke stap en legt het fundament voor de plannen van de toekomst.
We hebben flink ingezet op het creëren van passende touchpoints en uitingen in elke stap van de funnel.
Talent&Pro was toe aan onze eerste volwaardige arbeidsmarktcampagne die recht doet aan onze marktleidende positie. Onze eerdere campagneactiviteiten waren vooral performancegericht en met deze campagne hebben we flink ingezet op het creëren van passende touchpoints en uitingen in elke stap van de funnel.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Het aannemen van 232 nieuwe young professionals in 10 maanden tijd is in de huidige arbeidsmarkt natuurlijk een fantastisch resultaat. De campagne leidde daarnaast ook tot interne trots en erkenning, waardoor met het tonen van een goede teamspirit, de teamspirit verbeterde. Het betekent denken aan je eigen carrière, terwijl je ook juicht voor die van een ander.
De Crazy Careers-campagne is eerlijk en transparant, en daardoor geen verkooppraatje.
Daarnaast accepteerden we onze slechte campagnestart. Hierdoor maakten we keuzes die we echt belangrijk vonden: de waarde zien in mensen. De Crazy Careers-campagne is eerlijk en transparant, en daardoor geen verkooppraatje, maar een omschrijving van ons aanbod. Talent&Pro verdient de Werf& Award dankzij deze campagne omdat die uiteindelijk ook de basis legde voor de interne bedrijfsvoering. Niets verbloemend, maar wel enthousiast makend. Eerlijk, zonder daarbij de organisatie uit het oog te verliezen. De resultaten zijn daar de absolute bevestiging van.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij Crazy Careers versie 2.0:
Interne betrokkenen:
- Team Marketing en Communicatie
- Team Recruitment
- Directie Talent&Pro
- Acteurs: Fleur Riko, Sonja Jahangiri, Joël Gerritsen, Laila Bijk (eigen collega’s)
- Disco de kantoorhond
- Overige collega’s als figuranten
Externe betrokkenen:
- Dare Media (opname, montage etc)
- Cowboys (Online Marketing partner)
- Henry Handsome (UX design nieuwe website)
- Sturdy Digital (website)
Lees ook