Omschrijving van de case
COVID-19: de pandemie die enorme inspanning van de zorg vraagt. Ook van Erasmus MC, dat in het oog van de orkaan staat. Acuut zijn 43 fte extra verpleegkundigen nodig om de (niet-IC) COVID-zorg het hoofd te bieden. Hoe doe je dat in een zeer schaarse arbeidsmarkt? Hoe onderscheid je je als heel Nederland zoekt naar extra hulp in de zorg? Niet door bij de buren te shoppen, maar door het onbenutte talent in de eigen database te vinden.
Een simpele vraag, maar met groot effect: maar liefst 70 verpleegkundigen zeiden ‘Ja!’
Het klinkt zo simpel, ‘de eigen database benutten’: natuurlijk! In het grootste ziekenhuis van Nederland met deels gedecentraliseerd recruitment, 2,5 fte corporate recruiter én in crisistijd is dat tóch een uitdaging. Dat pakten we aan: één recruiter is vrijgespeeld om alle verpleegkundigen in het ATS te benaderen. Kunnen wij wat voor je betekenen in jouw loopbaan? Een simpele vraag, maar met groot effect: maar liefst 70 verpleegkundigen zeiden ‘Ja!’. Tot dan onbenut (‘verborgen’) talent! Maar hoe maken we ons aanbod aantrekkelijk en onderscheidend? Niet door tijdelijk hulp te vragen, maar een vaste baan te bieden. Een baan in de COVID+-zorg mét loopbaanperspectief. Elke dag een nieuwe uitdaging waar je veel leert, veel ziet en veel ervaring opdoet. Een kans voor je toekomst!
Live uitzending op YouTube
Tijdens een live uitzending op YouTube maakte de doelgroep kennis met toekomstige collega’s. Peer-to-peer: laagdrempelig, eerlijk en vertrouwd. Via werkenbijerasmusmc.nl en een online getargette campagne is bekendheid aan het event en de loopbaankans gegeven. Met remarketing en e-mailmarketing is replay van de uitzending versterkt. Vanuit deze campagne wisten nog eens 26 verpleegkundigen de weg naar de COVID+-zorg en de ontwikkelkansen bij Erasmus MC te vinden.
Er zijn 44 verpleegkundigen aangenomen, waardoor 28 extra bedden open konden tijdens de tweede golf in de crisis.
Er zijn 44 verpleegkundigen aangenomen, waardoor 28 extra bedden open konden tijdens de tweede golf in de crisis. Erasmus MC kon meer patiënten noodzakelijke COVID-zorg bieden en wist tegelijk verpleegkundigen aan zich te binden voor de toekomst. Win-win tijdens één van de grootste gezondheidscrises.
Wat was de impact van de case?
Met maar liefst 44 hires (39,71 fte) in 4 maanden tijd is er grote impact qua wervingsresultaat binnen een zeer schaarse doelgroep. Veel belangrijker: de impact op de zorg in de regio en Nederland was zeer groot. Dankzij deze instroom van verpleegkundigen konden er 28 bedden extra geopend worden in de kliniek en dus meer zorg geboden worden aan patiënten tijdens een van de grootste gezondheidscrises ooit in Nederland. Daarnaast is de impact op de verpleegkundige doelgroep groot: zij pakten de kans om zich verder te ontwikkelen bij het grootste en meest innovatieve ziekenhuis van Nederland.
Relevante data:
Eigen database:
- Mogelijke potentials: 815
- Geïnteresseerd: 70
- Aangenomen: 32
Arbeidsmarktcampagne: Budget: € 15.200,-
- Impressies Google/Facebook/Instagram: 1.065.706
- Sessies landingspagina: 8.220; 14.513 pageviews
- Aanmeldingen live event YouTube: 136; 100 live views; replay 1.600
- Sollicitanten: 26
- In procedure: 8
- Aangenomen: 12
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De COVID-19 crisis is een ongekende gezondheidscrisis. Nooit eerder was de acute opschaling van zorgpersoneel zo groot. Naast uiteraard de zorgprofessionals zelf, zijn recruiters van onschatbare waarde geweest tijdens deze crisis. Mede dankzij hen was acute opschaling mogelijk. Opschaling waarmee extra zorg geboden kon worden aan patiënten die onze hulp hard nodig hadden. En nog steeds.
Deze case laat de kracht van recruitment zien en de wijze waarop het bijdraagt aan de wendbaarheid van Erasmus MC. Het mes sneed aan drie kanten: de patiënt kon geholpen worden, de organisatie kon opschalen én schaars verpleegkundig talent gaat een mooie toekomst bij Erasmus MC tegemoet. Daarom verdient deze case een Werf& Award!
Credits case
Grote dank aan verpleegkundigen Ricardo en Leanne, teammanager Wilma en longarts Jeroen voor hun bijdrage aan het live event op YouTube. Zij hebben zich hier naast hun werk in de patiëntenzorg voor ingezet. En dat in een tijd dat er een grote druk rust op deze zorgprofessionals. De bevlogenheid waarmee zij zich iedere dag inzetten voor ieders gezondheid is groot. Dat verdient een duim!
Erasmus MC:
- Jeroen, Ricardo, Wilma, Leanne – Longgeneeskunde
- Jeanette, Jerry, Alexandra, Jeroen – Recruitment
- Daniëlle, Thara, Marcia, Daniëlle – Arbeidsmarktcommunicatie & Corporate Communicatie
- Rakesh, Mark, Rob – Audiovisuele Dienst
VONQ (mediapartner):
- Remke, Marlot – Projectmanagement
- Jeroen, Bart – Google & Social
ARA creative agency (fotografie):
- Rob – Fotograaf
Ook kans maken op een Werf& Award 2021?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk woensdag 24 maart 2021 om 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Of bekijk eerst alle inzendingen.