Zorgen dat je buffers hebt. Even afstand nemen om juist nu te kijken waar je gelukkig (en creatief) van wordt. Dat waren de tips van de zelfstandige recruiters in de eerste twee afleveringen van deze serie (zie hier en hier). In deze aflevering is het woord aan Maarten Reeders, die zichzelf bij zijn klanten het liefst zo snel mogelijk overbodig wil maken. En heeft geleerd om ook ‘nee’ te durven zeggen.
Een bijzondere combinatie
Reeders heeft 16 jaar als recruiter in loondienst gewerkt. Daarna begon hij als interimmer met langdurige operationele klussen van 32 tot 36 uur per week. Hij werkte voor onder meer VodafoneZiggo, Beslist.nl, SnappCar, Geodis en HSO. Niet de minste namen, maar sinds dit jaar is hij zich aan het rebranden en kiest hij bewust voor een focus op de bijzondere combinatie: strategisch recruitmentadvies en employer branding-fotografie.
‘Soms is het gewoon tijd om knopen door te hakken en ergens vol voor te gaan.’
Naar eigen zeggen voelt hij ‘in elke vezel van zijn lijf’ dat hij het operationele recruitment moet loslaten. Hij wil recruiters en managers meer gaan adviseren. ‘Anderen beter maken in ons mooie vak. Zodat ze het zelf kunnen. En ik als interimmer weer relatief snel overbodig word.’ En dit alles combineren met fotografie. Een dappere stap, want hij heeft deze verschuiving ingezet tijdens coronatijd. ‘Soms is het gewoon tijd om knopen door te hakken en ergens vol voor te gaan. En durven om ook nee te zeggen. Dat is wel belangrijk als je een specifiek portfolio wil opbouwen.’
Je verliezen in de lens
De fotograaf kan zichzelf naar eigen behoorlijk ‘verliezen in de lens’ als hij de cultuur van een bedrijf in mooie beelden aan het vangen is. Een vak apart en een essentieel onderdeel van recruitmentmarketing, zegt hij. ‘Een kandidaat die kan kiezen uit misschien wel tientallen vacatures moet je op een authentieke manier verleiden. Met mooie, realistische fotocontent op je (werkenbij)site of in blogs. Zo kun je iemand op afstand al een goed beeld geven waar en met wie hij of zij komt te werken.’
‘Een kandidaat moet je verleiden met mooie, realistische fotocontent.’
Precies dat is de weg die Reeders is ingeslagen. Een behoorlijke niche, want na gedegen onderzoek kwam hij erachter dat er nog niet zoveel fotografen zijn die zich hierin hebben gespeicaliseerd. En vanuit zijn ervaring kan hij ook over de schouder van de recruiter meekijken. Het is een bewuste keus om in die zin een stapje verder af te gaan staan van operationeel recruitment, maar wél ervoor te zorgen dat hij nog steeds eraan bijdraagt dat vakgenoten nóg succesvoller en efficiënter worden in hun werk.
Wat is jouw tip aan andere zzp’ers?
“Het begint bij dicht bij jezelf blijven staan. Kijk wat je oprecht leuk vindt. En daarbij komt soms dat je een stukje veiligheid en zekerheid laat gaan. Durf ‘nee’ te zeggen en kies voor de projecten of onderwerpen waar jij de meeste positieve energie van krijgt. Wat je ‘altijd al deed’ moet je af en toe loslaten om vervolgens te doen wat je écht wilt. Mijn advies is dus: ook al voelt het spannend, blijf dicht bij jezelf, focus en durf te kiezen.’
De tip van… Robert Buning
Focus, focus en nog eens focus. Via mijn website en LinkedIn krijg ik wel eens vragen van collega-recruitmentondernemers. Bijvoorbeeld hoe het mogelijk is dat bij mij wel alles doorloopt en bij hen niet. Ik geef toe: er zit ook wel een beetje geluk bij, want als online recruitmentspecialist op de technische sector zit ik toevallig veel bij bedrijven die aangemerkt zijn als cruciaal tijdens deze coronacrisis. Maar sowieso besteed ik zelf veel aandacht aan mijn focus en zeg dan ook geregeld ‘nee’ tegen aanvragen die niet bij die focus passen.
‘De zorg en de IT-sector? Daar zijn anderen goed in, ik niet.’
Zo zeg ik bijvoorbeeld al langer ‘nee’ tegen klussen in de IT-sector. Ik heb het ooit wel eens gedaan, alleen zie je dan ook de resultaten tegenvallen. Gewoon omdat ik geen verstand van IT-zaken heb. Van hetzelfde laken een pak bij de zorgsector. Daar zijn anderen goed in, ik niet. De bedrijven waarmee ik zaken doe, weten heel goed waarvoor ze mij wel en niet kunnen inschakelen. Dit zorgt ervoor dat ik soms, niet heel vaak, projecten krijg toegeschoven van mijn doelgroep. Maar wat er dan wordt toegeschoven past ook als een jas.
Als je uit eten gaat bij een Italiaan verwacht je ook geen taco’s op het menu.
Mijn grootste tip aan jou is dus: breng focus aan in je bedrijf. Een slager gaat ook niet ineens brood verkopen. En als je uit eten gaat bij een Italiaan verwacht je ook geen taco’s op het menu. Heb je veel ervaring in de IT-sector? Logisch dat je je daar verder in specialiseert. Maar neem dan ook geen klussen aan in de zorghoek. Mijn eigen portfolio bestaat momenteel uit alleen maar technische organisaties die een monteur, operator, engineer of soortgelijks zoeken. Organisaties die nog geen zaken met mij doen, komen op mijn website en herkennen zich dan in de cases. Zo verkoopt een case zichzelf. Dus: zorg voor focus en durf nee te zeggen!
Nog twee blogs te gaan
Dit was de derde in een reeks van vijf blogs. We geven je per blog steeds twee tips om het een beetje behapbaar te houden. De volgende komt er weer snel aan!
- Lees hier meer van Robert Buning