De coronacrisis heeft er bij veel interim recruiters flink ingehakt. Ineens zagen ze een groot deel van hun inkomsten stilvallen. Patsboem, weg vacatures, weg werk. In deze reeks keek ik vorige week met Jurriaan Pennartz hoe hij daarmee omgaat en welke tips hij daarbij heeft. Zijn boodschap was vooral dat deze periode bij uitstek geschikt is om voor jezelf eens te evalueren of je nog wel gelukkig bent met wat je doet.
‘Hoeveel maanden wil ik kunnen overleven zonder opdrachten?’
Deze week is het de beurt aan: Paula Bakker, die vanuit Paula’s People op interim basis recruitmentdiensten levert. Al 10 jaar is ze werkzaam in de sector. Van operationele functies tot managementposities. Al een paar jaar dacht zij zo nu en dan na over het zelfstandig ondernemerschap. En begin 2020 hakte ze dan de knoop door.
De tip van… Paula Bakker
‘Starten met ondernemen zat al een paar jaar in mijn achterhoofd. Ik heb heel bewust gekeken naar de buffer die ik van tevoren wilde hebben. Hoeveel maanden wil ik kunnen overleven zonder opdrachten? Welke buffer heb ik hiervoor nodig? Welke acties ga ik ondernemen als deze buffer opraakt? Een paar jaar voordat ik voor mijzelf startte ben ik dan ook gestart met sparen voor dit doel en zo ben ik in januari/februari gestart zonder leningen.’
‘Door te anticiperen op de toekomst ervaar ik nu geen geldstress.’
‘Door goed te anticiperen op de toekomst ervaar ik nu geen geldstress. Tijdens de coronacrisis verbaasde het me dan ook om te lezen dat veel ondernemers nog geen kwartaal zonder omzet door kunnen. Natuurlijk heb ik wegens teruglopende opdrachten even gedacht ‘wat als’…, maar directe geldstress heb ik vanwege mijn buffer niet ervaren.’
Wat is je belangrijkste advies voor interim vakgenoten?
‘Denk buiten de kaders, wees creatief en kijk ook naar de langere termijn. Omdenken, weet ik, klinkt cliché, maar is in een periode als de coronatijd wel belangrijk. Waar ligt wél de behoefte bij jouw opdrachtgevers of in de markt? Wat zijn werkzaamheden waar je eigenlijk nooit aan toekwam die je nu alvast kunt voorbereiden of uitvoeren? Waar haal je wellicht niet direct omzet uit, maar kan op de langere termijn wel iets opleveren?’
De tips van… Robert Buning
‘Een herkenbaar verhaal. Tot eind februari 2020 kon het geld bij opdrachtgevers niet op. Het gemiddelde tarief voor een interimmer bedroeg ongeveer 75 euro per uur en het management maakte zonder al te veel zorgen genoeg budget vrij om Adje Interim voor zes maanden in te huren. Vaak niet eens voor 24 uur per week, maar soms wel voor 32 of 40 uur per week. Dat is aardig verdienen! Even uitrekenen… zo 12.000 euro per maand! Veel geld dus als je een klus binnenharkt van 40 uur per week.
‘Je hebt ineens vijf petten op als zzp’er.’
Maar je moet wel erg veel geluk hebben om bij aanvang van het zelfstandig ondernemerschap direct zo’n klus te kunnen schrijven. De realiteit ligt vaak anders. Ken je die reclame van Indeed, waar ze het erover hebben dat je als ondernemer verschillende petten op hebt? De pet van accountant, verkoper, recruiter (in jouw geval), marketeer, administratief medewerker. Als je uit loondienst gaat, ga je van één pet naar vijf petten. En vergeet de pet van vriend, vriendin, vader of moeder niet. Het is een druk bestaan als net gestarte ondernemer. De stress kan snel toeslaan en stress is een groot gevaar als het om geld gaat.
‘Laat ik eerlijk zijn: met het aantal beschikbare interimmers is de kans nu groter dat je geen klus hebt dan wel.’
Het klinkt superaantrekkelijk om vanuit loondienst voor jezelf te starten, maar bedenk wel dat het uitzonderlijk is als je ineens meer dan 10.000 euro per maand omzet hebt. Denk dus ruim van tevoren na over alle scenario’s. Oók de meeste negatieve scenario’s, namelijk: dat je géén klussen krijgt. Niemand had natuurlijk in januari 2020 voorzien dat corona eraan kwam, maar je kunt wel nadenken over wat je moet doen als er geen omzet komt. En laat ik eerlijk zijn: met de hoeveelheid beschikbare interimmers is de kans nu groter dat je geen klus hebt dan wel.
De stoute schoenen aan
Als het negatieve scenario realiteit wordt en je daarnaast geen buffer hebt, slaat geldstress heel makkelijk toe. Je gaat dan rare dingen doen. En ik kan het weten, want ik heb dat een jaar of zes geleden ook eens meegemaakt. Je verliest je focus en kan in een negatieve spiraal terechtkomen. Daardoor ga je dingen doen die totaal niet bijdragen aan het genereren van business, waardoor er weer geen geld in het laatje komt.
‘Bij geldstress ga je rare dingen doen. En ik kan het weten, want ik heb dat al eens meegemaakt.’
In het begin is er dan ook maar één ding belangrijk als zzp’er. Zorg dat jouw doelgroep weet wie jíj bent en zorg dat deze doelgroep jóu gaat bellen. Hoe je dat doet? Door de stoute schoenen aan te trekken en de pet van verkoper op te zetten. Natuurlijk moet je ook een authentiek verhaal hebben en uniek zijn ten opzichte van de duizenden interimmers die er in Nederland zijn te vinden. Maar ik ga ervan uit dat je daarover hebt nagedacht toen je jouw businessplan schreef…’
Mijn dikke tip aan jou:
‘Mijn dikke tip aan jou is dus… als je nu nog in loondienst werkt en je denkt erover om te gaan ondernemen, zorg dan dat je voldoende spaargeld op je rekening hebt. Bedenk dat de meeste salestrajecten zo een halfjaar tot een jaar kunnen duren. Heb je een buffertje van zes maanden inkomen, dan is daar niets mis mee. En lukt het je wel om voldoende omzet te genereren? Leef dan van het minimale en zet de rest op een spaarrekening. Koop niet direct die dikke bak, maar zorg voor lage maandlasten in je onderneming. Een website met goede marketing is leuk. Maar die eerste klussen scoren, dat is belangrijk! Mijn ervaring is dat je daar niet eens direct een website voor nodig hebt.
Tot zover de tweede
Dit was de tweede in een reeks van vijf blogs. We geven je steeds twee tips pér blog om het een beetje behapbaar te houden. De volgende komt er snel weer aan!
- Lees hier meer van Robert Buning
- Lees meer van Paula Bakker: Tips voor on- en offboarding van jouw freelancer