Gem. leestijd 8 min  397x gelezen

Compagnon en Talmark vieren 20-jarige samenwerking: ‘Dat zegt natuurlijk wel iets’

Een bedrijf in Nederland bestaat gemiddeld slechts 5 jaar. Maar Compagnon en Talmark weten het al 20 jaar samen uit te houden. ‘En nog steeds zitten we elke keer aan tafel: hoe kunnen we het de volgende keer nóg beter doen?’

Compagnon en Talmark vieren 20-jarige samenwerking: ‘Dat zegt natuurlijk wel iets’

Mobiele telefoons waren er nog nauwelijks. Vacatures vond je in Intermediair of in de zaterdag-Volkskrant. En het employer branding-vak? Dat stond nog volledig in de kinderschoenen. Toen Frank Roders en Hetty Moll (Compagnon) in 2001 voor het eerst aan tafel zaten met Robbert Speet en Bert Kok (van het latere Talmark) was recruitment – met andere woorden – echt nog pionieren.

‘Dat is toch wat ons alle vier drijft: het elke dag beter doen.’

Maar zie, we nu zijn nu 20 jaar verder. En waar het Compagnon van Roders en Moll inmiddels is uitgegroeid tot een full service HR- en RPO-dienstverlener, met tegenwoordig rond 170 mensen aan het werk, is het toenmalige zolderkamerbedrijfje van Speet en Kok inmiddels een gerespecteerd digitaal employer branding-bureau. ‘En nog steeds zitten we geregeld met elkaar om tafel: hoe kan het beter?’, zegt Roders. ‘Want dat is toch wat ons alle vier drijft: het elke dag beter doen.’

‘Nog heel pril’

De samenwerking begon toen de zus van Robbert recruiter was bij Compagnon. ‘Mijn broer is ook wat begonnen’, vertelde zij op een dag. Het destijds piepjonge websitebedrijfje was tweede geworden bij een New Business Event van ABN Amro. Roders, toch al fan van alle vormen van nieuwe technologie, bleek al snel geïnteresseerd. En zo kwam de eerste serieuze website van Compagnon tot stand.

Roders, toch al fan van alle vormen van nieuwe technologie, bleek al snel geïnteresseerd.

‘Het was allemaal nog heel pril. Er stonden wel vacatures op die site, maar niet veel meer dan dat, denk ik. Het werd allemaal wat professioneler toen we in 2004 overstapten op Carerix, en er een koppeling werd gemaakt tussen de site, de vacatures en het ATS. Ook dat was toen nog heel nieuw; we waren destijds geloof ik de tweede klant van Carerix. Maar dat leidde wel tot een versnelling in de hele markt.’

Rondzingend vuurtje

‘Zonder Compagnon waren we waarschijnlijk nooit in de arbeidsmarkt terecht gekomen’, vult Speet aan. ‘Onder de naam Concepts2Go waren we begonnen als een vrij generiek digitaal bureau. Maar die ATS-koppeling zorgde voor een rondzingend vuurtje. Zo hebben we een serie Carerix-klanten gekregen, en ook andere ATS-koppelingen gemaakt. En zo zijn we steeds meer de arbeidsmarkt als ons specialisme gaan beschouwen.’

Ricardo Risamasu, Robbert Speet en Frank Roders.

Ook de contacten met huidig Talmark-partner Ricardo Risamasu kwamen dankzij Compagnon tot stand, vertelt Speet. Risamasu was ooit mede-oprichter van Careerportal. Maar na de verkoop van dat bedrijf aan StepStone, begon hij met RISE. De eerste samenwerking tussen de huidige partners was Ecruiters, een bedrijf dat in 2007 via boolean search klanten aan kandidaten hielp (en inmiddels is opgegaan in het Compagnon Search Center). ‘We waren daar weer eens veel te vroeg mee’, blikt Roders terug. ‘Het was een mooi idee, maar er was toen totaal nog geen belangstelling voor.’

Zonder Compagnon geen Talmark

Vanaf 2012 werd de samenwerking met Risamasu formeel en vanaf 2014 was Talmark een feit. Met hem als meer sales driven boegbeeld naar buiten toe, en Kok en Speet als inhoudelijk verantwoordelijken meer op de achtergrond. ‘Maar ik durf dus wel te stellen: zonder Compagnon geen Talmark’, zegt Kok.

‘We raken gelukkig zelden klanten kwijt.’

Ook de gezamenlijke klant TenneT speelde daarin een rol, herinneren de betrokkenen zich. ‘Wij deden daar in 2007 met Ronald van Driel een grote RPO’, vertelt Roders, ‘terwijl jullie de Digitaal Werven-award voor de werkenbij-site daar hadden gewonnen.’ Het was in de tijd dat de energiebedrijven hun hoogspanningsnetten moesten afstaan en de daardoor ontstane netwerkbedrijven in no-time honderden technici moesten werven.

Beeld van de werkenbij-site van TenneT in 2008

‘We moesten toen in 6 weken tijd een volledig Carerix-gekoppelde werkenbij-site uit de grond trekken’, vertelt Speet. ‘En dat is gelukkig gelukt.’

Focus brengt je verder

Daarbij hielp de specialisatie op de arbeidsmarkt, vult Kok aan. ‘Als je kiest voor focus, brengt je dat verder. Dan creëer je meer kennis, en word je netwerk duidelijker en concreter. De hele B2B-markt willen bereiken, dat werkt gewoon niet.’ Speet: ‘We hadden in het begin duizenden concurrenten. Nadat we ons besloten te specialiseren, waren dat er nog maar een stuk of 5 of 6.’

‘Wat ik heel goed vind: Compagnon investeert zelfs in moeilijke tijden door.’

En die samenwerking met Compagnon loopt er dus als een rode draad doorheen. ‘Frank noemde ons altijd: “ons reclamebureau”. Zo voelden we het zelf misschien niet, maar alles waar een tulp op staat, komt waarschijnlijk wel bij ons vandaan’, vertelt Kok. Een samenwerking in goede én minder goede tijden. ‘Wat ik heel goed vind: Compagnon investeert zelfs in moeilijke tijden door. In 2008 was het heus moeilijk. Maar Compagnon houdt dan niet de hand op de knip, en zegt: als het straks weer goed gaat, moeten we er weer staan. Daar heb je natuurlijk wel lef voor nodig.’

Online uitblinken

Ook Roders noemt de 20-jarige samenwerking ‘heel bijzonder’. ‘Er kan in 20 jaar zoveel gebeuren. Qua economie, maar ook privé, qua gezondheid, we hadden ruzie kunnen krijgen, noem maar op. Een bedrijf bestaat in Nederland gemiddeld maar 5 jaar. En toch zitten we hier nog steeds, met dezelfde mensen, plannen te maken voor de toekomst.’

compagnon en talmark frank en hetty bij nieuw kantoor
Frank en Hetty in 2008, bij de opening van een nieuw Talmark-kantoor.

Zonder Compagnon dus geen Talmark. Maar geldt dat ook andersom? Roders: ‘Dat ligt denk ik iets anders. Maar ze zijn wel van zeer groot belang geweest. Dat de samenwerking al 20 jaar duurt zegt natuurlijk ook wel iets. In die begintijd waren veel bureaus nog heel erg op print gericht, die wilden advertenties maken voor in de krant. Deze heren waren al in een nieuwe tijd beland. Dat sprak ons erg aan. En nog steeds. Het heeft ons zeker geholpen om ook altijd online te willen blijven uitblinken.’

Al vroeg mobiel

‘Het is een kritische klant die altijd erg op de details zit, waardoor je continu scherp moet blijven’, legt Speet uit. ‘Een klant ook die altijd bezig is met nieuwe technieken. Dat stuwt ons ook als bureau, en helpt dus indirect ook andere klanten. Zo waren we dankzij Compagnon al heel vroeg bezig met mobiel, nog voor eigenlijk maar iemand anders interesse daarin had. Of iets als videosolliciteren. Eigenlijk alle digitale dingen die de afgelopen 15 jaar zijn voorbijgekomen in careersites hebben we op zijn minst samen uitgeprobeerd.’

‘Alle digitale dingen van de afgelopen 15 jaar hebben we op zijn minst samen uitgeprobeerd.’

Het levert over en weer ook nieuwe toegevoegde waarde op, vult Roders aan. ‘Eerst zaten wij in de praktijk van de arbeidsmarkt, en zij vooral in dat digitale. Nu werkt het ook vaak omgekeerd. Dan zien de mannen van Talmark iets wat in de praktijk gebeurt, en brengen dat bij ons in, waarna wij daar weer op reageren. Dat geeft ook wel weer een nieuwe dimensie aan de samenwerking.’

Heus wel eens: mwaah

Natuurlijk gaan er geen 20 jaar voorbij zonder wrijving, zegt hij. ‘Als je duizend dingen samen doet, gaan er ook dingen verkeerd. En soms werkte Bert bijvoorbeeld een heel weekend aan iets dat hij dan maandag vol trots aan ons presenteerde. En dan zeiden wij wel eens: mwaah. Het is niet per definitie dat als iemand zijn best heeft gedaan, dat het dan ook mooi is. Maar het aangename is dat hij dan wel even moet slikken, maar vervolgens met evenveel enthousiasme opnieuw begint. Waardoor uiteindelijk wel iedereen tevreden is.’

‘Het lijkt misschien vanzelfsprekend dat een leverancier je compagnon is. Maar dat is het zeker niet.’

Het gaat erom dat je elkaar niet benadert als ‘Me Tarzan, you Jane’, zegt Speet. ‘Als je elkaar als partner, als compagnon, behandelt, dan krijg je een andere relatie. Als Frank dan op vrijdagmiddag belt met een probleem, los je dat ook in het weekend voor hem op.’ Het gaat er vooral om dat je sámen beter wil worden, vult Roders aan. ‘Het lijkt misschien vanzelfsprekend dat een leverancier je compagnon is. Maar dat is het zeker niet, is onze ervaring.’

Pokerface met Penney de Jager

Die innige samenwerking leidt soms ook tot smakelijke anekdotes. Zoals die keer dat Frank en Hetty van de mannen van Talmark een dansles aangeboden kregen. En wel van de legendarische Penney de Jager, jarenlang een van de boegbeelden van Avro’s Toppop. ‘We dachten: Frank weet veel van muziek. Laten we daar dan ook iets mee doen’, blikt Speet terug. ‘We hebben Penney de Jager te pakken gekregen en Frank en Hetty zijn daar toen heel stoer naartoe geweest.’

Het leidde tot ‘een van de vele komische momenten in de samenwerking’, aldus Roders. ‘We hebben leren dansen op Pokerface van Lady Gaga. Je moest er zelfs bij springen en zo. De eindconclusie van Penney de Jager van die middag was: “ik heb nog nooit zo gelachen”. Dat was vooral mijn verdienste, begreep ik.’

compagnon en talmark
Frank Roders met Penney de Jager

Marketingbenadering

Maar bron van de langdurige samenwerking is niet alleen de klik op persoonlijk vlak, wil hij wel onderstrepen. Er is ook een visie op de arbeidsmarkt die ze delen. ‘Zij komen uit de marketinghoek, ik oorspronkelijk ook. En dat zie je terug in hoe we naar de arbeidsmarkt kijken. Als een kandidaat naar een vacature kijkt, moet hij vaak nog door een mijnenveld om te solliciteren. Wij zeggen vanaf het begin: de kandidaat moet juist over de rode loper. Beschouw de kandidaat nu als een klant, en leid hem of haar zo klantvriendelijk mogelijk naar de organisatie.’

‘Wij zeggen vanaf het begin: de kandidaat moet over de rode loper, niet door een mijnenveld.’

Het is ook na 20 jaar nog steeds ‘geen gangbare denkwijze’, merkt hij op, met enige teleurstelling in zijn stem. ‘Je bent ook in recruitment met lead generation bezig. Dat betekent dat je niet allerlei barrières voor sollicitanten moet opwerpen, maar het juist makkelijk moet maken om met jou in contact te komen. Kandidaten vinden solliciteren toch al eng. Als je mensen vraagt waar ze een hekel aan hebben, noemen ze bijna altijd: solliciteren. Daarom kun je beter zeggen: “zullen we kennismaken, als gelijken?” De benadering “Ik heb een vacature. Voldoe jij aan alle eisen?” is heel erg vorige eeuw. Daar zijn we het samen gelukkig erg over eens.’

Andere vacatures

Het hele werving- en selectiesysteem is in 50 jaar niet wezenlijk veranderd, constateert ook Kok. ‘Functienaam, wij vragen, wij bieden, dat is nog steeds de basis. Dat vind ik eigenlijk heel bijzonder. Terwijl de wereld hard verandert. Organisaties kijken steeds meer naar rollen dan naar functies. Maar zitten aan de andere kant ook nog vaak vast in oude systemen, schalen en functiegebouwen. Het gaat langere tijd voordat dat verandert. Maar dat de kandidaat steeds meer centraal komt te staan, in de zin van waarop hij of zij kan groeien in een organisatie, dat wordt wel steeds serieuzer. En dat moet je dus ook terug laten zien op je media.’

‘De beleving van de kandidaat is meer dan alleen de website.’

Het gaat om vernieuwing van het hele sollicitatieproces, vult Roders aan. ‘De beleving van de kandidaat is meer dan alleen de website. Ook na de sollicitatie moet een geolied proces volgen. Marketing is ook niet alleen communicatie. Alleen als je het proces van begin tot eind verfijnt, kun je op het eind succes beleven.’ Maar dan dus ook wel 20 jaar lang. En hopelijk nog vele jaren erbij.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners