De communicatie over de termijn waarop sollicitanten een reactie mogen verwachten is toegenomen. Ook is de communicatie redelijk consistent, zo blijkt uit de cijfers van Digitaal-Werven. Steeds meer organisaties noemt een concrete reactietermijn, hoewel het aantal nog steeds onder de 50% zit. De overgrote meerderheid, 75%, haalt deze termijn ook.
Concreet aantal dagen of weken
Minder dan de helft van alle bedrijven noemt een concrete reactietermijn voor de inhoudelijke reactie in dagen, weken of een specifieke datum bij een vacature. Dit kan op de website, in de algemene sollicitatie-procedure, bij de individuele vacature of in een automatische bevestiging. Meer dan de helft zegt niets of komt niet verder dan ‘snel’ of ‘spoedig’.
De trend is wel heel duidelijk. In 2013 was dit nog maar 10%, dus in vier jaar tijd is deze open communicatie meer dan verviervoudigd. Toch is het nog steeds minder dan de helft, er is hier dus nog veel te verbeteren.
Consequente communicatie
Vaak staat er zowel op de website als in de automatische bevestiging een reactietermijn. De vraag is: komt deze overeen. Dat lijkt logisch, maar in een kwart van de gevallen is dat niet zo.
Bij 22% van de onderzochte bedrijven was de ene termijn concreet en de ander vaag. Bij 3% van de organisaties werd zelfs een concreet ander aantal dagen of weken genoemd. Heel slordig.
Doe je eigen belofte gestand
De grote vraag is dan: doen organisaties hun eigen belofte gestand? Het antwoord is: de meeste wel. 76% haalt hun eigen termijn, maar een kwart dus niet.
Snelheid van de reactie
We hebben ook in absolute zin gekeken naar de snelheid van de reacties. Dus naast de belofte. Hierbij zien we dat van de bedrijven DIE reageren (let op, een groot deel reageert ook niet) reageert bijna 2/3 binnen een week. 21% van de organisaties die reageren doet er meer dan 2 weken over, waarbij ongeveer de helft dit wel vooraf heeft aangekondigd in de reactietermijn. Meer dan twee weken is lang, maar als je dat als sollicitant weet is het minder erg dan je afvragen of je nog wel een reactie krijgt.
Digitaal-Werven
De resultaten van dit onderzoek worden op 3 november tijdens Digitaal-Werven gepresenteerd. Naast de informatie over het onderzoek spreken o.a. Matthew Jeffrey (Global Head of Sourcing & Employer branding bij SAP), Lotte Kok (Hoofd recruitment Amerpoort) en Rene Herremans (Hoofd Employer Branding Albert Heijn). Bekijk hier het hele programma.