Vanmiddag vindt het evenement ‘CO For It’ plaats van Connexys. Rode draad van de middag was Samen werven en het creëren van ambassadeurs. Meer dan 100 recruiters en HR-professionals kwamen naar Den Haag om te luisteren naar Rijn Vogelaar en een aantal werkgevers die hun ervaringen op het gebied van (samen)werving deelden.
Van recruitment naar resource management
Commercieel directeur Jan van Goch van Connexys opent het event met te stellen dat recruiters steeds meer resource manager worden. 64,2% van de aanwezigen zijn het hier mee eens volgens de live poll. Een andere trend is de grote toename van het aantal bezoekers via smartphone en tablet. Zowel met je recruitmentsite als recruitmentsysteem kun je hier niet meer omheen sluit Van Goch de opening af.
Maak een superpromotor van jouw sollicitant
Rijn Vogelaar is algemeen directeur van Blauw Research en auteur van De Superpromotor. De superpromotor is de personificatie van de kracht van enthousiasme. Het aanstekelijke enthousiasme van de superpromotor is voor bedrijven van levensbelang, omdat het zorgt voor aanwas van nieuwe klanten en omzetgroei. De superpromotor kan een klant maar ook een medewerker of sollicitant zijn. De antipromor is het tegengestelde en vertelt overal waarom je niet bij jou moet worden. Tussen superpromotors en antipromotors is continu strijd. Als werkgever is het dus essentieel om superpromotors superpromotor te houden.
Delen van enthousiasme
Enthousiasme wil je graag delen. Dus als medewerkers enthousiast zijn over jouw organisatie, zullen ze het vanzelf delen. Als een band waarbij de zanger het publiek weet te enthousiasmeren om mee te zingen. Zoals in het voorbeeld dat Vogelaar laat zien van Snow Patrol waarin frontman Gary Lightbody het publiek meeneemt in de flow. Van flame (zanger) via de band en de muziek (flow) naar het publiek (flood). Voor social media betekent dit niet dat je alleen vanuit het corporate account je persberichten en vacatures moet doorsturen, maar vanuit echte medewerkers. Alleen medewerkers kunnen enthousiast zijn, organisaties niet. Zorg dat je als werkgever je medewerkers enthousiast maakt en houdt. En dat ze dat vervolgens als een superpromotor doorvertellen. Als ‘one voice’.