Gem. leestijd 2 min  2287x gelezen

Co for it: doelgroepgericht en recruitmentstrategie

Co for it: doelgroepgericht en recruitmentstrategieIn dit tweede verslag van het evenement ‘CO For It’ van Connexys bespreken we twee cases. De case van het St. Antonius Ziekenhuis over doelgroepgerichtheid en de case van het CAK over het opzetten van een recruitmentstrategie. Eerder deelde de auteur van het boek De superpromotor al zijn enthousiasme.

De weg naar een volwaardige recruitmentafdeling

Het St. Antonius Ziekenhuis heeft een professionaliseringsslag gemaakt in haar recruitment, maar dat ging niet eenvoudig vertelt corporate recruiter Judith Winkel. In 2010 was de eerste professionaliseringsslag maar deze werd niet succesvol. De huidige professionalisatie loopt beter. Onder meer met invoering van recruiters, een centraal meldpunt voor vacatures, invoeren recruitmentsite, opzetten recruitmentsite en inzet social media. Hierbij moet recruitment flink in discussie met marketingcommunicatie die graag alles centraal wil houden. Op Twitter is sinds 6 maanden een apart account @antoniuswerken. Op Facebook en LinkedIn heeft recruitment het nog niet kunnen regelen.

Doelgroep centraal

Een doelgroepgerichte benadering is hierbij één van de uitgangspunten. Want een verpleegkundige is anders dan een vakantiekracht of stafmedewerker.. Zo worden specialisten met ‘u’ aangesproken terwijl bij de andere vacatures met ‘je’. Voor doelgroepen als stagiaires en vakantiekrachten is er een aparte workflow binnen Connexys. En stagiaires en vakantiekrachten die goed presteren komen in de talentpool.

CAK: recruitmentstrategie

Eric Houwen, teamleider recruitment van het CAK, vertelt hoe je een succesvolle corporate recruitmentstrategie bouwt. Hij werkt sinds maart bij het CAK wat zorgdraagt voor een goede uitvoering van diverse financiële en administratieve regelingen voor zorg en welzijn zoals AWBZ, Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en WMO, Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Recruitment is proceseigenaar tot en met een jaar in dienst vindt Houwen. Dan kun je pas aangeven of het werven van een medewerker succesvol is geweest. Recruitmentprocessen, stakeholdermanagement, recruitmentsysteem en meetbaarheid zijn essentiele basiselementen voordat je kunt beginnen met werven. Stakeholdermanagement, oftewel de relatie onderhouden met interne stakeholders, is cruciaal. Bij een goede relatie is bijvoorbeeld het niet behalen van KPI’s minder erg.

Recruitmentsite

Sinds juli 2013 heeft het CAK een volwaardig recruitmentteam die steeds meer hooggekwalificeerde medewerkers moet werven. Belangrijk voor je teamleden is dat ze kunnen beoordelen of een kandidaat een goede kandidaat is. En je moet ze met een boodschap op pad kunnen sturen. The war for talent is geluwd maar Houwen verwacht wel dat deze weer losbarst. Weinig mensen, zeker jongeren, kennen het CAK en daarom zal in de toekomst veel meer naar buiten moeten worden gecommuniceerd.

Meten is weten

Houwen wil goed kunnen meten wat ze doen. Ook zaken als tevredenheid van kandidaten en vacaturehouders valen hieronder. Zeker het laatste zorgt ervoor dat het recruitmentteam dicht tegen de business aanschuift en begrijpt wat er nodig is.

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners