Gem. leestijd 4 min  2267x gelezen

7 tips: wat je als recruiter allemaal al kunt met TikTok en Clubhouse

Wie in 2021 ‘iets met social media’ wil doen, kan niet om Clubhouse en TikTok heen. Maar is het ook relevant voor recruitment? En hoe gebruik je het dan het beste?

7 tips: wat je als recruiter allemaal al kunt met TikTok en Clubhouse

Al jaren zijn we bekend met social media. Maar waar we als recruiter dagelijks LinkedIn gebruiken, bekijken we nieuwe kanalen als TikTok en Clubhouse vaak met argusogen. Want hoe zet je die nieuwe media in, zonder de bekende social kanalen te vergeten? En kun je er als recruiter ook goede kandidaten vinden? Daarom: 7 tips & tricks om van TikTok en Clubhouse een groot succes te maken.

tiktok clubhouse 4 manieren om Clubhouse in te zetten

Gebruik maken van Clubhouse is iets lastiger dan van andere social media. Om het platform te kunnen gebruiken, heb je namelijk de volgende 2 dingen nodig:

  1. Een iPhone (of iPad): er is momenteel nog geen desktopvariant van Clubhouse. Ook Android-gebruikers moeten nog even geduld hebben voor zij de app kunnen gebruiken.
  2. Je moet uitgenodigd worden door iemand die al een account heeft. Een profiel kan maar een select groepje uitnodigen, dus er kan wat tijd overheen gaan voor je toegang hebt tot het platform.

Maar als je eenmaal een account hebt kunnen maken op Clubhouse, kun je het op de volgende 4 manieren inzetten binnen jouw recruitmentstrategie:

#1. Volg de juiste mensen

Om welk platform het ook gaat, om succesvol te worden moet je de juiste mensen volgen. Dit geldt dus ook voor Clubhouse. Na registratie selecteer je jouw interessegebieden, zoals ‘recruitment’ of de branche waarin je actief bent. Clubhouse zal daarna automatisch mensen voorstellen om te volgen. Volg je een aantal mensen? Dan krijg je zogenoemde ‘rooms’ voorgesteld. Daar kun je vervolgens praten met iedereen die daar ook is.

#2. Bouw een merk

Momenteel zijn er al flink wat recruitment influencers te vinden op Clubhouse. Maar bedrijfsprofielen vind je er nog maar weinig. Niet zo gek ook, want Clubhouse heeft liever persoonlijke profielen dan bedrijven. De beste manier om op Clubhouse een merk te bouwen is daarom via je persoonlijke profiel. Noem daarna jouw bureau bijvoorbeeld in je bio, en verwijs naar de vacatures die jij aanbiedt. Dan kunnen je volgers in één oogopslag zien wat je aanbiedt.

Gebruik sleutelwoorden in je bio, zodat nieuwe mensen je makkelijk kunnen vinden.

Gebruik verschillende sleutelwoorden in je bio, zodat nieuwe mensen je makkelijk vinden. Recruit jij bijvoorbeeld in de bouw? Gebruik dan woorden als “Banen in Bouw & Techniek” of “Vacatures in Werktuigbouwkunde” om potentiële kandidaten te trekken.

#3. Gebruik Clubhouse voor social selling

Clubhouse is de perfecte app voor social selling. Begin hier bijvoorbeeld mee door aan gesprekken mee te doen die relevant zijn voor jouw branche. Door deel te nemen aan ‘Rooms’ kom je in contact met mensen van over de hele wereld, die je tijdens een normaal netwerkevent misschien minder snel zou ontmoeten. Door zelf een Room te beginnen kun je ook inhoud delen die van waarde is voor mogelijke kandidaten. Zo trek je ze naar je profiel en kun je volgers gaan opbouwen.

#4. Maak gebruik van Clubs

De naam van de app geeft het eigenlijk al weg; je kunt naast ‘Rooms’ ook ‘Clubs’ maken in Clubhouse. Het voordeel van zo’n Club is dat deze permanent zijn, in tegenstelling tot Rooms. Je kunt zowel privé als openbare Clubs opzetten en zodra gebruikers jouw Club volgen, krijgen ze een notificatie van elke Room die je hier begint. Door een Club te beginnen geef je jouw volgers een goede kijk in de content die jij deelt.

clubhouse tiktok3 manieren om TikTok in te zetten

En dan over naar een héél ander platform. Sinds de start in 2017 is TikTok als een lopend vuurtje van de grond gekomen. Inmiddels hebben ook veel bedrijven dit gezien en zijn ze gestart met recruitment marketing-content voor het platform.

Sinds de start in 2017 is TikTok als een lopend vuurtje van de grond gekomen.

Gen Z (en Millennials) vormen veruit het grootste deel van het TikTok-publiek, wat dit een geweldig kanaal om bekendheid op te bouwen bij studenten, nieuwe afgestudeerden en nog jongere doelgroepen. Om je ook hier op weg te helpen, 3tips waarop je als recruiter TikTok kunt inzetten.

#1. Promoot stages en traineeships

Omdat TikTok-gebruikers doorgaans wat jonger zijn, is dit een ideaal platform om stages en traineeships te promoten. Een vervelend effect van de coronapandemie is dat mbo’s of hbo’s steeds minder vaak een stagemarkt aanbieden. Jongeren moeten dus zelf op zoek naar stages en traineeships. TikTok kan dan een goed digitaal alternatief zijn om studenten en net afgestudeerden te bereiken, in plaats van de traditionele kanalen.

#2. Geef een kijkje achter de schermen

Veel kandidaten houden ervan om een voorproefje te krijgen van de werksfeer. Of dat nou bij jou op kantoor is, of bij de klant waarvoor jij een vacature hebt openstaan. TikTok biedt je de kans om geplaatste kandidaten in de spotlights te zetten en hun unieke persoonlijkheden en talenten te tonen. Creatieve video’s zijn ontzettend populair. Natuurlijk doet TikTok hier zelf ook aan mee en hebben ze hun eigen @LifeAtTikTok-account. Hier delen ze hoe een typische werkdag bij TikTok eruitziet, maar ook hoe je je kunt voorbereiden op een sollicitatiegesprek of welke talenten gewenst zijn in het bedrijf.

#3. Alle recruiters verzamelen!

Een van de beste manieren om op TikTok kandidaten te werven, is door duidelijke video’s te maken van vacatures. Verzamel je recruiters om actief vacaturevideo’s te delen. Zo leren de jonge kijkers niet alleen de recruiters kennen, maar zien ze ook meteen het type vacature dat je aanbiedt. Persoonlijker en sneller wordt het niet…

Maar is het echt wat voor mij?

Zijn TikTok en Clubhouse ook echt wat voor jou? Dat is natuurlijk een lastige vraag. Maar bedenk wel: veel recruiters zagen Facebook in 2010 ook niet direct als belangrijk recruitmentkanaal. Dus wie weet welke kant het opgaat met deze platforms. Pak daarom je kans en gebruik TikTok en Clubhouse nu om volop mee te experimenteren.

Dit verhaal verscheen eerder op de site van softwareaanbieder Carerix.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners