Zorgorganisatie Amerpoort grijpt voor zijn nieuwe arbeidsmarktcampagne terug op een beproefd recept: een cliënt in de hoofdrol.
In de vorige arbeidsmarktcampagnes van zorgorganisatie Amerpoort (zie het voorbeeld hieronder) speelde ook altijd een cliënt een hoofdrol, wat de organisatie destijds veel waardering en erkenning opleverde.
Zichtbaar zijn
In de nieuwe campagne, maandag 1 juni gelanceerd, compleet met een nieuwe werken-bij-site, is dat principe overeind gebleven. ‘We willen zichtbaar zijn en blijven op de arbeidsmarkt, ons als aantrekkelijke werkgever profileren en potentiële medewerkers – die bij ons passen – verleiden om te solliciteren’, verklaart Simone Meijer, directeur P&O, het initiatief van de nieuwe campagne.
Speel jij de hoofdrol?
Drager van de campagne is de zin: ‘Speel jij de hoofdrol in zijn (of haar) werkelijkheid?’. Aan de hand van een serie filmpjes kan de kijker zich afvragen of de ‘rol’ en de ‘set’ van Amerpoort bij hem of haar past voordat hij of zij gaat solliciteren: welke rol wil jij spelen, past die rol je? Kun je een hoofdrol vervullen in het leven van cliënten, mensen met een verstandelijke beperking?
The making of
Het idee van het maken van een ‘film’ verbindt de onderdelen van de campagne; ‘The making of’. ‘Hierdoor leggen we de nadruk op de werkelijkheid’, zegt Meijer. ‘We gebruiken elementen zoals een filmklapper, rode loper, spotlight en Oscar en teksten die daarbij aansluiten.’
Eerste filmpje online
Bij het live gaan van de site staat het eerste filmpje online; de eerste in wat een reeks belooft te worden. De filmpjes fungeren als een soort ‘trailers’ van de werkelijkheid met snel doorlopende scènes die een beeld schetsen van een dag uit het leven van een cliënt en een medewerker. Ieder filmpje heeft een andere pay-off.
Met name social media
Amerpoort kiest voor een sobere introductie van de arbeidsmarktcampagne. Dat past in deze tijd van veel veranderingen en mobiliteit in de zorgsector, aldus Meijer. De campagne wordt met name via social media uitgezet. ‘We hebben er bewust voor gekozen om met kleine, creatieve partijen te werken. Het concept en de uitwerking van de arbeidsmarktcampagne is het resultaat van de samenwerking met PRSS Films, WAT Ontwerpers, tekstschrijver Bert van der Kruk en fotograaf Jeroen Dietz.’
Met de lancering van de vernieuwde site(s) (deze en deze) wordt ook het nieuwe logo (rechts) en de aangepaste huisstijl van de zorgorganisatie geïntroduceerd. Bestuurder Paul Willems: ‘Onze nieuwe visie ‘Buitenste Binnen’ vraagt om andere communicatie en bijpassende uitstraling. Het vorige logo is geïntroduceerd op 1 januari 2004. We zijn nu ruim 10 jaar verder en merken dat het logo niet meer past in deze tijd. Het nieuwe logo straalt kracht, beweging en diversiteit uit én is eigentijds.’
Meer campagnes?