Omschrijving van de case
Een bijbaan verliezen, geen diploma-uitreiking en lege klaslokalen. 2020 was tough voor jongeren. Thuiszitten, terwijl ze vooruit willen gaan. Leren. Groeien. Daarom openden wij afgelopen zomer de digitale deuren van YC Summer School. Een plek waar jongeren kosteloos hun soft skills konden bijspijkeren, begeleid door gekwalificeerde trainers. Want gezien de moeilijke situatie op de arbeidsmarkt, was dit hét moment om door te pakken, in plaats van stil te zitten. En vaardigheden te ontwikkelen die nu en in de toekomst belangrijk zijn. Zodat ze zelfverzekerder uit de crisis komen.
2020 was tough voor jongeren. Thuiszitten, terwijl ze vooruit willen.
Op 1 juli 2020 startten de eerste online trainingen rondom timemanagement, mindset en persoonlijk leiderschap. “Vanuit onze opleidingstak YoungCapital NEXT weten wij hoe belangrijk het is om soft skills te ontwikkelen. Deze vaardigheden leer je nauwelijks in het reguliere onderwijs, maar de arbeidsmarkt verwacht wel dat je er direct mee uit de voeten kunt”, aldus Karin van der Gragt, voormalig Director van YoungCapital NEXT. Uiteindelijk hebben meer dan 800 kandidaten zich aangemeld voor de online sessies.
Naast de interactieve trainingen konden kandidaten zich opgeven voor een cv-check, in de vorm van een digitale een-op-een-sessie. Juist nu veel jongeren onzeker zijn over hun positie op de arbeidsmarkt, geen stage of (bij)baan kunnen vinden of niet durven te switchen van baan, is zo’n check heel waardevol. Niet met een hele groep, maar een persoonlijk gesprek over je cv met iemand die er verstand van heeft. Dat kan nét dat steuntje in de rug zijn om met zelfvertrouwen op die sollicitatieknop te drukken. We hebben in totaal 70 cv’s een boost gegeven.
We hebben in totaal 70 cv’s een boost gegeven.
Waar we trots op zijn? Dat we, naast de duizenden kandidaten die we (weer) aan het werk hebben geholpen, met dit traject veel jongeren een springplank hebben geboden. Kosteloos. Want iedereen moet kunnen leren en groeien, zeker tijdens een crisis. Zo ook de class of 2020.
Wat was de impact van de case?
Zoveel mogelijk jongeren met zelfvertrouwen door de crisis krijgen en aandacht genereren voor YC Summer School, dat waren onze doelen. Enerzijds om de rugtas van jongeren te vullen. Anderzijds om YoungCapital NEXT te positioneren als go to voor opleidingen en ontwikkeling. Het resultaat?
- 7.000 unieke bezoekers op de landingspagina,
- 2.079 op de registratiepagina,
- 808 aanmeldingen en
- 457 kandidaten die daadwerkelijk een training hebben gevolgd.
- Bovendien zijn er 70 een-op-een-sessies voor cv-checks geweest.
Veel animo, dus. En daarmee heeft onze website een boost gekregen, zowel op het gebied van zichtbaarheid als verkeer.
We hebben in totaal 342 likes, 31.970 views en 515 clicks uit social media posts gehaald en onze LinkedIn-post is 75 keer gedeeld. De trainers werden beoordeeld met een 4,4 op een schaal van 1 tot 5, en de communicatie voorafgaand aan de trainingen met een 4,3. We scoorden een 7,8 (schaal 1 tot 10) op de vraag in hoeverre de trainingen aanbevolen konden worden.
Al met al was YC Summer School één grote positiviteitsboost.
En dat terwijl de online trainingen, zeker in het begin, even wennen waren voor zowel de trainers als kandidaten. Daarnaast gaf het onze eigen medewerkers een onwijs mooi en ‘Proud to be YC-gevoel’ om jongeren net dat steuntje in de rug te kunnen bieden. Al met al was YC Summer School één grote positiviteitsboost en is er bij ons een mooie samenwerking ontstaan tussen de Personal Development, Marketing en YoungCapital NEXT. We zijn alweer aan het brainstormen voor de volgende editie.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Jong zijn en stilstaan. Een keiharde realiteit, waar wij geen genoegen mee hebben genomen. Dus we hebben de koppen bij elkaar gestoken en een concept bedacht waarmee kandidaten zich kosteloos kunnen blijven ontwikkelen. Juist nu. Want, als je plotseling geen (bij)baan, stage of sportwedstrijden meer hebt, heb je een andere houvast nodig. Met YC Summer School konden jongeren hun rugtas vullen met zelfkennis, feedback, nieuwe ervaringen en skills. Zodat ze sterker deze crisis uitkomen.
Ook wij hebben hiermee geleerd om in rap tempo iets nieuws op te zetten.
Net als wij. Want, ook wij hebben geleerd om in rap tempo iets nieuws op te zetten. Om met verandering om te gaan en te kijken wat er wél kan. Om te investeren, zonder dat je er direct iets voor terugkrijgt. Er samen het beste van te maken. En dat is gelukt. Met duizenden nieuwe bezoekers op de website, honderden aanmeldingen én goed beoordeelde trainingen, zijn wij trots op het resultaat.
Credits case
Dat je in tijden van crisis naar elkaar toegroeit, is maar weer bewezen. YC Summer School is ontstaan uit een creatieve samenwerking van verschillende afdelingen.
- People Development verzorgde de online trainingen in groepsverband, met de trainers Paulien Koppius, Esther van Koot, Lara Burer en Roseline Sneep.
- Geen aanmeldingen zonder zichtbaarheid van YC Summer School. Daar zorgde de afdeling Marketing voor, met de teams Design, Creatie, Copy, PR, Projectmanagement en Social.
- YoungCapital NEXT en Corporate Recruitment hebben verschillende talentmanagers en recruiters ingezet voor de een-op-een-sessies. Zo hebben we samen honderden kandidaten aan een training of cv-check geholpen.
Ook kans maken op een Werf& Award 2021?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 21 maart 2021 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Of bekijk eerst alle inzendingen