Het succes van sterke merken is niet zozeer te danken aan een trucje van de marketeers, maar het is terug te voeren op de cultuur en het karakter van de organisatie. Kortom: de mensen die er werken. Dat zegt Chris Kersbergen, Global Head of Employee Experience bij NN Group en een van de sprekers tijdens de Employer Branding Experience van 10 maart. ‘Voor bedrijven als Netflix, Google, Apple en Facebook is het essentieel dat ze de meest creatieve, innovatieve mensen aan zich weten te binden’, aldus Kersbergen, die samen met Job Mensink (Brandgiving) en Ton Rodenburg (ARA) het boek ‘Merkcultuur‘ hierover schreef. ‘Het valt op dat vooral Silicon Valley veel karakteristieke culturen tot leven weet te brengen. Daarom kunnen we een hoop leren van hoe de bedrijven daar de ‘persoonlijkheid’ van hun merk tot leven weten te brengen voor huidige en toekomstige medewerkers.’
Voorbeeld Op de Employer Brand Experience 2016 geeft Chris Kersbergen een inkijkje in de kennis die hij voor het boek heeft opgedaan, met vele voorbeelden uit binnen- en buitenland. In het binnenland gaat het hem dan bijvoorbeeld om organisaties als Buurtzorg, RijkZwaan, Jumbo en zijn eigen NN Group. ‘De voorbeelden illustreren hoe professionals in HR, marketing en communicatie sámen de karakteristieke merkcultuur van hun organisatie kunnen versterken.’ Living assets Het belang van een sterke merkcultuur is evident, zegt hij. ‘De waarde van organisaties wordt tegenwoordig grotendeels bepaald door de ‘living assets’: het merk en de medewerkers. En ‘de cultuur’ krijgt tegenwoordig de schuld van zo ongeveer alles wat er misgaat in organisaties.’ Tijd om op een bewustere manier te kijken naar de ‘shared personality’ van mensen en merk, aldus Kersbergen. ‘Want als een organisatie zich bewuster is van de eigen persoonlijkheid en deze drastisch weet door te vertalen naar alle aspecten van het bedrijf, leidt dat tot een gemotiveerde cultuur aan de binnenkant en een vitale reputatie aan de buitenkant.’ Lees meer over de Employer Branding Experience:
- Stephan Corporaal: ‘In werving technici is nog een wereld te winnen’