Om in de huidige krappe arbeidsmarkt het beste analytisch talent te werven lanceerden we een campagne en bijbehorende nieuwe website. Het thema van deze campagne is ‘Choose Hard’. Hiermee zet House of Bèta in op de mentaliteit van de potentiële kandidaten. Denk aan: het volgen van twee studies tegelijk, kiezen voor de moeilijkste puzzel of tussen een easy of hard level wanneer je gaat gamen. Analytisch talent weet wel raad met deze uitdagingen. Dit talent weet ook dat uitdaging zorgt voor groei en je het daarom juist moet opzoeken in je carrièrepad. Oftewel: ‘Choose Hard’!
Ons concept moest zo dicht mogelijk bij de realiteit liggen, met herkenbare situaties.
De eerste stap van dit traject was het onderzoek onder onze eigen consultants. Het belangrijkste inzicht was dat ons concept zo dicht mogelijk bij de realiteit moet liggen met herkenbare situaties. Daarbij hoort ook de keuze uitsluitend te werken met echte House of Bèta-collega’s.
De campagne bestaat uit een volledige funnel met 15 video’s en 250 afbeeldingen in de awareness-, consideration- en conversion-fase met inzet op 11 verschillende kanalen. Onze campagnestrategie is gebaseerd op ons persona-onderzoek en de digital watering holes waar deze doelgroep zich bevindt. Doordat we de volledige funnel vrij accuraat kunnen doormeten, en recruitment en marketing intensief samenwerken, kunnen we frequent testen, aanpassen en optimaliseren.
Choose Hard brengt je uitdaging en ontwikkeling, en is spannend en veilig tegelijk.
Bij de ontwikkeling van een nieuwe website stonden UX en zo goed mogelijk voorzien in de informatiebehoefte van onze doelgroep centraal. Ons persona-onderzoek stond ook bij de website centraal en we stelden op basis daarvan 7 vuistregels voor design en UX op. Onze House of Bèta-collega’s kunnen 100% zichzelf zijn en zich ontwikkelen binnen een veilige omgeving. Met een People Manager die hen ook weer uit hun comfortzone trekt, om aan die ambitie te voldoen, en de groei te bereiken die ze voor ogen hebben. Het resultaat is een website en arbeidsmarktcampagne in dezelfde stijl. Choose Hard brengt je uitdaging en ontwikkeling, en is spannend en veilig tegelijk.
Wat was de impact van de case?
In januari 2023 zijn we fris het nieuwe jaar ingegaan met een nieuwe website en arbeidsmarktcampagne. Dit was precies wat we nodig hadden om het analytische talent binnen te halen: in de eerste 2 maanden van 2023 hebben we 28 nieuwe ‘HoB’ers’ mogen verwelkomen, terwijl dit er in de periode vorig jaar 14 waren.
Daarnaast zijn we ook een stuk zichtbaarder geworden onder de doelgroep:
- 500.000 impressies vanuit de campagne via 11 verschillende kanalen
- Ruim 20.000 websitebezoekers, een verdubbeling ten opzichte van 2022
- Een gemiddelde time-on-site van 1 minuut 30
- Gemiddeld een bouncepercentage van 60%
- Honderden kandidaten in twee maanden tijd, ruim 180 potentials gesproken en uiteindelijk 28 aannames
- Naast het behalen van deze resultaten is een mooie en belangrijke bijkomstigheid de bewustwording binnen de organisatie. Het wordt nu erkend dat we niet meer zonder arbeidsmarktcommunicatie kunnen in een markt als deze. Dit is een belangrijke stap en legt het fundament voor de plannen van de toekomst.
- We hebben met deze campagne het gevoel van trots en betrokkenheid verhoogd onder de consultants van House of Beta.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De campagne Choose Hard sluit perfect aan op de doelgroep. We zagen dat traineeshipdeelnemers, bewust of onbewust, altijd kiezen voor het moeilijke pad. Zo volgen zij twee masters tegelijk en pakken meerdere projecten in dezelfde tijd op. Zij maakten van hun hobby hun werk, maar ook andersom. Echte House of Bèta-collega’s blinken uit in de campagnebeelden die dankzij hun bijdrage zo dicht mogelijk bij de realiteit liggen, zodat één ding duidelijk blijft: doorzettingsvermogen is mensenwerk. Die ontwikkeling speelt een grote rol binnen de aangeboden traineeships en de arbeidsmarktcampagne.
Kies je voor Hard? Dan is de opbrengst altijd groter. Choose Hard blinkt uit in efficiëntie door continu elke doorloopfase te optimaliseren. De doelgroepanalyse versterkt de communicatie, waardoor de campagne echt voor en door House of Bèta’ers is gemaakt.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Interne betrokkenen:
- Team marketing en communicatie
- Team recruitment
- Onze eigen House of Beta consultants
- De modellen: Nathalie van Veen en Jur van Diepen
- Directie Talent&Pro en Management House of Beta
Externe betrokkenen:
- Dare Media (video opname en montage)
- Henry Handsome (UX design)
- Sturdy Digital (Website)
- Cowboys (online strategie)
Lees ook