De Chief Happiness Officer werd met veel bombarie gepresenteerd, maar lijkt toch nog niet echt school te maken in Nederland, zo blijkt uit nieuw onderzoek.
In Amerika schijnt elk jong techbedrijf er wel eentje te hebben. En ook in Nederland werd er in de media de laatste jaren vaak hoog over opgegeven: over de Chief Happiness Officer, iemand die verantwoordelijk wordt gehouden voor het geluk in een organisatie.
Een eufemisme, of is het meer dan dat?
Een mooie titel natuurlijk, maar wat wordt er van zo iemand eigenlijk verwacht? Is de functie meer dan een eufemisme? Of past hij in hetzelfde rijtje als de Sandwich Artist (broodjesmaker) en de Payroll Consultant (salarisadministratie)? En gaat het hier om een blijvend fenomeen, of is alle aandacht wat overdreven? Metabanenzoekmachine Joblift ging op onderzoek uit en analyseerde de 14 vacatures die de afgelopen jaren op de website te vinden waren voor een Chief Happiness Officer, of waar deze in vernoemd wordt.
Doe mij maar een goede sfeer, graag
Uit de resultaten blijkt dat de Chief Happiness Officer vooral als HR-manager fungeert, met daarnaast een vaak wat onduidelijk gedefinieerde verantwoordelijkheid om voor een goede sfeer op de werkvloer te zorgen. Dat het een HR-functie betreft, blijkt trouwens niet alleen uit het feit dat de vacatures die voor hen werden uitgeschreven het uitdrukkelijk hebben over personeelszaken in het takenpakket. Ook krijgen sollicitanten steeds vaker te horen dat ze bij de Chief Happiness Officer in een bedrijf mogen solliciteren.
Sollicitanten mogen steeds vaker hun sollicitatie naar de Chief Happiness Officer sturen
Hoogopgeleid en ervaren
Opvallend is dat de Chief Happiness Officer in bijna alle gevallen hoogopgeleid moet zijn: in 7 van de 8 vacatures is een hbo- of WO-diploma een vereiste. Ook is het bepaald geen startersfunctie. In alle geanalyseerde vacatures werd gevraagd om een aantal jaren werkervaring in recruitment of human resources. In één geval ging het zelfs nadrukkelijk om meer dan 10 jaar ervaring.
Creatief en open-minded
Daarnaast wordt er gevraagd om een groot aantal uiteenlopende karaktereigenschappen. Om eerlijk te zijn: die worden wel van nagenoeg elke werknemer verwacht. Zo beschikt de ideale Chief Happiness Officer over creativiteit en een integere, positieve instelling. Ook ben je proactief, open-minded en beschik je over sterke communicatieve vaardigheden.
In één geval wordt zelfs om meer dan 10 jaar in recruitment of human resources gevraagd
Van MKB tot grootbedrijf
Chief Happiness Officer ben je bovendien niet parttime: 87,5 procent van alle vacatures betreft een voltijds functie. Wel kun je bij verschillende soorten bedrijven terecht. Het MKB en grote bedrijven zijn op zoek naar evenveel geluksmanagers. Van de vacatures voor een Chief Happiness Officer, of waarin er één genoemd wordt, kwam 35,5 procent van bedrijven in de zakelijke dienstverlening. Op een gedeelde tweede plaats (met 21,5 procent) komen de financiële sector en de ICT-branche.
Doorbraak blijft uit
Van een echte doorbraak van de Chief Happiness Officer is het overigens nog niet gekomen. Met 14 bedrijven die er eentje hebben of zoeken kunnen we niet bepaald spreken van een wijdverspreid fenomeen. Dat komt misschien doordat de functie vooralsnog niet veel meer lijkt te zijn dan de Sandwich Artist onder de HR-managers… Of zijn we dan te cynisch?
Meer van zulke verhalen?
Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!