Het is een heuse primeur in Nederland, zegt marketing- & recruitmentdirecteur Erik van de Snepscheut. Althans: bij zijn weten is er nog nooit eerder naar een Chief Gaming Officer gezocht. En zeker niet naar iemand die deze zomer tijdelijk van zijn hobby zijn beroep mag maken, en in 1 maand, 8 dagen lang, voor 250 euro per dag, een rondreis door Nederland mag maken, daarbij CEO’s van Nederland uitdagend om een potje te gamen.
‘Wij spreken maandelijks honderden jongeren die op zoek zijn naar een baan, maar de weg naar bedrijven maar moeilijk weten te vinden.’
Het is dus zeker niet alleen een publiciteitsstunt, aldus Van de Snepscheut. ‘Hopen we er mee in de publiciteit te komen? Ja, dat natuurlijk wel. Maar we doen dit vooral omdat wij maandelijks honderden jongeren spreken die op zoek zijn naar een baan, maar de weg naar bedrijven maar moeilijk weten te vinden. Ze lopen vaak vast in langdradige vacatureteksten of hoge eisen waaraan zij niet kunnen voldoen. Omdat wij dat zo ontzettend jammer vinden en de kracht van Gen-Z graag inzetten om bedrijven sterker én future proof te maken, pakken wij recruitment misschien soms net een tikkeltje anders aan. En dan ontstaan er dit soort projecten.’
Out of the (x)box denken
De tijdelijke baan als de eerste Chief Gaming Officer van Nederland is niet noodzakelijk weggelegd voor de allerbeste gamer, aldus Van de Snepscheut. Ondanks de aanwezigheid van een geit in de campagne-uitingen. ‘Maar het is natuurlijk wel tof als je affiniteit hebt met gamen. Daarnaast moet je beschikbaar zijn voor de allervetste vakantiejob die er dit jaar is. That’s it!’ Hoe de precieze selectie eruitziet laat hij nog even in het midden. Maar, zegt hij, hoewel er maar één iemand Chief Gaming Officer kan worden, ‘helpen we de rest die op zoek is naar vakantiewerk natuurlijk graag aan een tof alternatief.’
Met de campagne wil JAM naar eigen zeggen ‘onze klanten maar ook prospects laten zien dat wanneer je out of the (x)box durft te denken je de voor hen vaak moeilijk bereikbare jongeren toch aan je kunt binden. Wat uiteindelijk voor Gen-Z weer kansen en mogelijkheden biedt om een start aan hun carrière te geven.’
Koffer vol consoles
In de rol als Chief Gaming Officer wordt van je verwacht dat je 8 dagen lang het land doorgaat, met een koffer vol consoles, en daarbij CEO’s van bedrijven uitdaagt voor een heuse gamebattle. ‘Dit zal voor die CEO’s niet alleen een vermakelijke afleiding zijn, maar ook een kans bieden op een informele manier in contact te komen met de Gen Z-doelgroep’, aldus Van de Snepscheut. ‘Hiervan maken we uiteraard weer beeldmateriaal wat we delen op onze socials. De spin-off die hiervan komt is leuk voor de bedrijven en helpt mee aan een stukje employer branding voor hen op populaire kanalen als TikTok en Instagram.’
‘De spin-off die hiervan komt is leuk voor de bedrijven en helpt hen aan een stukje employer branding.’
Betaald worden om te gamen – het is voor veel jongeren een droom, weet hij. Maar slechts voor weinigen kan die droom realiteit worden. Met de tijdelijke benoeming van de Chief Gaming Officer hoopt het jongerenuitzendbureau er in elk geval één iemand blij mee te maken. ‘Een unieke zomerbaan, waarbij je werkelijk geld krijgt om je hobby uit te voeren tijdens je vakantie’, aldus Van de Snepscheut.
Lees ook
- Alle Feel Good Fridays