Gem. leestijd 4 min  2224x gelezen

Chatten vóór je sollicitatie! (inzending Alliander)

Technici zijn er wel, maar solliciteren vrijwel niet. Alliander gaat daarom in gesprek met de doelgroep zonder sollicitatie, via chat. Met goede resultaten! Lees de hele case van Alliander die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2020.

Chatten vóór je sollicitatie! (inzending Alliander)

Omschrijving van de case

Alliander beheert het gas- en stroomnet voor zo’n 3 miljoen huishoudens en bedrijven. Om dat werk in de toekomst te blijven doen, zijn jaarlijks ruim 130 nieuwe (elektro)monteurs nodig. We zien dat binnen deze doelgroep slechts 4 procent actief zoekt naar een andere baan. Met een vacaturedruk van 1:39 is de kans minimaal dat een monteur uit zichzelf bij Alliander solliciteert.

Met een vacaturedruk van 1:39 is de kans minimaal dat een monteur uit zichzelf bij Alliander solliciteert.

We informeren elke doelgroep over werk, de sfeer en de mogelijkheden bij Alliander. Dit doen we met specifieke content en campagnes binnen hun eigen omgeving. We merkten een behoefte van kandidaten om eerder en eenvoudiger contact op te nemen in het oriëntatieproces. Een die past beter bij hoe de nieuwe generatie keuzes maakt. Op plekken waar de kandidaat toch al aanwezig is, zoals social media, WhatsApp en Messenger, opende Alliander daarom de mogelijkheid om in gesprek te komen. Een beproefde werkwijze uit de e-commerce: conversational marketing. Maar dan voor recruitment.

Doelgroep getarget

Alliander zet leadadvertenties in op Facebook en LinkedIn voor de werving van technici. Via Facebook Leads, Click-to-Messenger en Facebook Jobs met Quick Apply Vacatures konden technici hun naam en telefoonnummer achterlaten. De doelgroep wordt getarget op basis van online kenmerken en interesse in techniek. Naar aanleiding van het contactverzoek, neemt Alliander buiten werktijden contact op met potentiële monteurs.

Er is kennelijk veel behoefte aan informatie en oriëntatie, maar niet iedereen wil direct solliciteren.

In de Click-to-Messenger campagne start de kandidaat online het gesprek via Facebook Chat. De chat opent met voorgeprogrammeerde vragen en antwoorden. Daarna volgt Alliander het gesprek op. De website werkenbijalliander trekt maandelijks 26.000 unieke bezoekers. Daaruit volgen 800 sollicitaties. Er is kennelijk veel behoefte aan informatie en oriëntatie, maar niet iedereen wil direct solliciteren. Daarom is op de nieuwe website een animatie van een chat opgenomen en een button waarmee de geïnteresseerde direct een Whatsapp-gesprek met de recruiter kan beginnen.

Wat was de impact van de case?

Deze aanpak maakt het sollicitatieproces eenvoudiger. De kandidaat komt snel en op het gewenste device in contact met de recruiter. Zo kan de recruiter al in een vroeg stadium meedenken met de kandidaat of Alliander bij hem past en welke vacature geschikt is. Vragen of onduidelijkheden worden op deze manier geen drempel om te solliciteren, maar juist een kans om een gesprek aan te gaan.

Vragen worden op deze manier geen drempel om te solliciteren, maar juist een kans om een gesprek aan te gaan.

Deze methode helpt kandidaten om de informatie te krijgen die nodig is. De meeste technici werken in groepen samen en hebben tijdens werktijd weinig kans om even te bellen of appen. Bij Alliander kan de kandidaat wanneer hij/zij dat wil contact zoeken. Via het platform dat bij zijn of haar wensen past. Dit alles zorgt dat de kandidaat betere informatie krijgt en zodoende een onderbouwde keuze kan maken om te besluiten te solliciteren.

Daarmee helpen we mensen om een goed beeld te krijgen voor een van de meest essentiële keuzes in iemands leven: een nieuwe baan aangaan. Alliander is daarom trots met deze aanpak ruimte te bieden voor het menselijk aspect in recruitment.

Alliander is trots met deze aanpak ruimte te bieden voor het menselijk aspect in recruitment.

De aanpak leidde tot 500 gesprekken met en 75 actieve sollicitaties van technici. Van wie uiteindelijk 7 technici zijn aangenomen. Daarnaast zijn 120 technici aan een talentpool toegevoegd. Op een totaal van 45 aangenomen technici, heeft Alliander met deze campagne dus bijna 20% van zijn hires vroegtijdig beïnvloed in hun oriëntatie- en keuzeproces.

chatten met alliander

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case bewijst de behoefte dat een kandidaat laagdrempelig contact op wil nemen op zijn manier met nieuwe communicatiemiddelen zonder direct te solliciteren en opent mogelijkheden voor conversational recruitment.

Bij Alliander kunnen potentiële kandidaten zonder drempel of commitment in contact komen met ons.

In deze arbeidsmarkt heeft de kandidaat het voor het zeggen. Bij Alliander kunnen potentiële kandidaten zonder drempel of commitment in contact komen met ons bedrijf. Zo kunnen we de kandidaat helpen te zoeken naar mogelijkheden en bepalen of de cultuur van Alliander de kandidaat past. Zodoende stellen we de doelgroep in staat om de regie in het proces terug te pakken. Alliander heeft dus het oriëntatieproces omgedraaid. Vanuit een éénrichtingskanaal naar een wederzijds gesprek.

In de zoektocht naar een baan spelen bij mensen allerlei gevoelens, emoties, wensen en twijfels op.

Tot slot: in de zoektocht naar een baan spelen bij mensen allerlei gevoelens, emoties, wensen en twijfels op. Alliander is in gesprek met mensen nog vóór ze kandidaat zijn. Zo zetten wij in ons recruitmentproces de mens dus weer op de eerste plaats. De mens centraal – welkom bij Alliander.

chatten met alliander

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Alle kandidaten
  • Alliander: Dian Hoes, Tamara Hofstede, Mirjam Boersma, Marloes Hulstijn, Marnix de Groot, Wouter de Jong
  • MrWork: Mees van Velzen, Roxanne Pieterse
  • Kaliber: Gert-Jan Noordanus

Bekijk hier alle inzendingen voor de Werf& Awards 2020

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners