Het CBR had dringend nieuwe examinatoren nodig. Mede door vergrijzing en de impact van Covid-19, is een tekort ontstaan. Daarom is PROOF gevraagd een wervingscampagne te ontwikkelen met als doel 75 kandidaten te werven in 2023. Maar waar vind je geschikte kandidaten en hoe bereik je ze? Daarom begint het werk bij PROOF altijd met inzicht in de doelgroep. Twee zaken werden al snel duidelijk:
- Het imago van het beroep examinator was toe aan een verbetering
- Een aanzienlijk aantal kandidaten bleek pas ín het sollicitatieproces ongeschikt voor de functie, aangezien zij niet volledig wisten wat de functie inhield of niet de juiste vaardigheden te hadden.
Dus, hoe maken we van de functie van examinator weer een aantrekkelijk beroep? En hoe zorgen we dat kandidaten met de juiste vaardigheden op de vacatures solliciteren? Een behoorlijke uitdaging…
Ga er maar aanstaan
PROOF ontwikkelde het concept ‘De Examinator’. Het enorme pakket aan rollen die de mannen en vrouwen die we zoeken moeten beheersen, liegt er niet om: je moet kandidaten op hun gemak kunnen stellen, je beslissingen motiveren, een slechtnieuwsgesprek kunnen voeren, complexe zaken helder kunnen uitleggen, alles weten over autobeheersing en deelnemen aan het drukke verkeer, stressbestendig en empathisch zijn, terwijl je ook nog eens werkt aan de verkeersveiligheid van Nederland. Ga er maar aan staan.
Eigenlijk zijn de examinatoren de sterren van het CBR.
Eigenlijk zijn de examinatoren de sterren van het CBR! Om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de sollicitanten verbeterde, was het cruciaal om deze verschillende competenties voor de functie van examinator goed te belichten. In de uitingen die gemaakt zijn voor de campagne worden deze competenties daarom duidelijk benoemd. In april 2023 lanceerde het CBR zijn wervingscampagne, waarin enkele echte examinatoren worden neergezet als de held(in) van CBR. De video’s werden verspreid op online platforms, die op regionaal niveau werden getarget– afhankelijk van de behoefte per CBR-locatie.
Wat was de impact van de case?
Op basis van het concept is samen met het team van het CBR gewerkt aan een verbetering van de candidate journey en in samenwerking met ZIGT wordt besloten om in de strategische aanpak te focussen op jobbranding en conversie.
De wervingscampagne is een enorm succes, niet alleen vanwege de toename van het gemiddelde aantal sollicitanten (een stijging van 400% per dag tijdens de eerste mediaflight), maar ook vanwege de aanzienlijke verbetering in de kwaliteit van de kandidaten. Het percentage kandidaten dat zowel succesvol het sollicitatiegesprek als het vervolgassessment doorliep, steeg van 17,7% naar 25%. Dit resulteerde in het besluit van het CBR om het aantal beschikbare plaatsen in de klassen van september en december te verhogen van 24 naar 36 kandidaten.
De film die gemaakt is voor de campagne bleek ook geschikt voor vertoning in bioscopen.
De tweede flight startte in juni. Doel hierbij was om de decemberklas ook gevuld te krijgen, en ook dit is gelukt. Een leuke bijkomstigheid: de klassen voor januari 2024 zijn ook meteen gevuld! Ook de toekomst ziet er veelbelovend uit. Het gestelde target is behaald, en de campagne gaat momenteel wegens het grote succes, zijn volgende jaar in.
De film die gemaakt is voor de campagne bleek niet alleen geschikt voor een online campagne, maar wegens de hoge kwaliteit en dramatische aanpak ook uitermate geschikt voor vertoning in bioscopen. Deze zichtbaarheid vergroot ook de aandacht voor het CBR als werkgever, en heeft ervoor gezorgd dat alle medewerkers van CBR, maar vooral examinatoren, weer trots zijn op hun beroep en werkgever.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Waar ‘examinator’ vaak werd gezien als een wat stoffige, saaie baan, bleek dit na gesprekken met bestaande examinatoren helemaal niet zo te zijn. De afwisseling, het grote aantal verschillende capaciteiten dat je nodig hebt, de omgang met mensen: allemaal onderdelen die juist ervoor zorgen dat het werk als examinator veelzijdig en interessant is.
Het helden-inzicht heeft geleid tot een campagnefilm die flirt met heldenfilms in de bioscoop.
Tel daarbij op de verantwoordelijkheid die je hebt om kandidaten veilig de weg op te kunnen laten gaan, de rol die je daarmee in iemands leven speelt, en iedereen snapt dat examinatoren ware helden zijn! Dit helden-inzicht heeft geleid tot een campagnefilm die flirt met heldenfilms in de bioscoop; een wereld waarin veel gebeurt, snelle close-ups, een zware voice-over, met een prominente rol voor de examinator als held(in) die de kijker uitnodigt om te bepalen of zij ‘de drive’ hebben.
Het feit dat de campagne zowel het aantal, als de kwaliteit van de sollicitanten heeft verbeterd toont aan dat de campagne en ingezette media spot on zijn.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- PROOF: Sascha Becker, Annemiek de Kramer, Gonneke van Zutphen
- ZIGT: Marcella van Velzen, Niek van Gent
- CBR: Jeroen Koeleman, Irene Heldens
- Creatie: Frank Mineur, Markus Ravenhorst
- Productie: Jaap Vliegenthart
Uitreiking op Werf& Live
De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat plaatsvindt op 28 mei 2024. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?
Meer informatie en tickets