Gem. leestijd 5 min  33x gelezen

Carnaval das pas werken! (inzending Werken in de Kempen)

Carnaval meets werving: met Wil de Wit, een hit, sketches en de CaMiBo zetten we Werken in de Kempen als dé wervingspartner op de kaart! Lees de hele case, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Carnaval das pas werken! (inzending Werken in de Kempen)

In de Brabantse Kempen, waar we ons inzetten voor de arbeidsmarkt, is carnaval een hot topic. Een kans om Werken in de Kempen op de kaart te zetten. Maar hoe? Dat antwoord vonden we in ons eigen team: naast zijn werk bij ons is Sem van de Borne tonprater. En hij had al een geweldig typetje: Wil de Wit, een werkzoekende die al 25 jaar in de WW zit en liever lui is dan moe. De campagne moest ons DNA ademen: buiten de lijntjes, impact maken en net wat anders zijn. Zo kreeg het vorm:

Een carnavalskraker

Ik Gai Wel In De WW werd dé hit waarmee we Wil bekendheid gaven. Herkenbaar, humoristisch en perfect passend bij de doelgroep.

Sketches

Wil probeerde te werken, maar faalde grandioos. Van een intakegesprek tot meeloopdagen en een hilarische Valentijnsinsteek.

Offline activaties
  • Bakwagenfeestje – Op carnavalsvrijdag bezochten we klanten met een bakwagen vol feest: DJ, Sem en een flinke dosis carnavalssfeer. Een unieke manier om onze zichtbaarheid te versterken.
  • Merchandise – Een keycord met shotglaasje (‘Vandaag ff niet Werken in de Kempen’), stickers die overal in de Kempen opdoken en een blijvende herinnering aan de campagne.
  • De CaMiBo: Carnavals Middag Borrel. Samen met de lokale carnavalsvereniging organiseerden we de CaMiBo, waar bedrijven uit de Kempen de feestweek aftrapten. Wil de Wit trad live op, we deelden merchandise uit en op grote bouwhekdoeken prijkte de kreet: “Carnaval das pas werken”.

Boodschap en impact

Elke campagne heeft een boodschap nodig. ‘Carnaval, das pas werken’ werd het thema, met sub-boodschappen als:

  • Wil jij géén Wil in je bedrijf? Werf via Werken in de Kempen!
  • Je handen net als Wil vol aan carnaval? Laat onze recruiters je helpen met het vinden van jouw nieuwe baan.

Met een mix van entertainment en employer branding trokken we de aandacht en versterkten we onze positie als dé wervingspartner in de regio.

Wat was de impact van de case?

Doelstellingen vooraf

De campagne moest bijdragen aan:

  • Werken in de Kempen als dé wervingspartner positioneren
  • Ons onderscheiden door creativiteit en humor
  • Meer interactie op social media en mond-tot-mondreclame triggeren
  • Werkgevers activeren om hun vacatures via ons in te vullen en werkzoekende om via de site of recruitment een nieuwe baan te zoeken
Kwantitatieve doelen
  • 25% stijging in bereik op LinkedIn in februari 2025 t.o.v. januari 2025
  • 25% stijging in bereik op Facebook in februari 2025 t.o.v. januari 2025
  • 25% stijging in bereik op Instagram in februari 2025 t.o.v. januari 2025
  • 10% stijging in bereik op TikTok in februari 2025 t.o.v. januari 2025
Resultaten

De campagne heeft online en offline impact gemaakt. Social media-bereik:

  • Een stijging in bereik van 126% op LinkedIn – meer dan gehaald.
  • Een stijging in bereik van 22,3% op Facebook – netjes, bijna gehaald.
  • Een stijging in bereik van 9,1% op Instagram – helaas net niet gehaald.
  • Een stijging in bereik van 6.027% op TikTok doordat de First Dates-video viral ging met 42.600 views – dit cijfer is natuurlijk nog veel hoger dan dat we hadden durven denken, de doelstelling is duidelijk behaald.
  • Mond-tot-mond verspreiding: Uit talloze reacties bleek dat de campagne breed werd besproken.
  • Werkgeversreacties: Alle bedrijven waar we langsgingen waren positief verrast en waardeerden de creatieve insteek
@werkenindekempen Heeft Wil zijn perfecte match gevonden? ❤️💔 #firstdates #valentijnsdag #valentijn #werkenindekempen ♬ origineel geluid – Werken in de Kempen

Kwalitatieve impact
  • De campagne zorgde ervoor dat Werken in de Kempen top-of-mind werd bij bedrijven en werkzoekenden.
  • De merchandise, zoals de shotglaasjes en stickers, werd veel gebruikt en blijft hopelijk een blijvende herinnering in carnavalskisten.
  • De CaMiBo trok 800 bezoekers en versterkte onze regionale zichtbaarheid.
  • De campagne bood een frisse, humoristische kijk op werving, wat ons imago als creatieve en innovatieve partij versterkte.

Hoewel deze campagne duidelijk bedoeld is voor branding, waarbij we de conversie-impact op de lange termijn nog moet blijken, hebben we al wel een flinke stijging gezien in het aantal sollicitaties op ons platform. In de twee weken vooraf aan carnaval:

  • 2024: 751
  • 2025: 882
  • Stijging: 17,4%

In de week na carnaval

  • 2024: 308
  • 2025: 477
  • Stijging: 54,8% stijging

Met deze campagne hebben we bewezen dat recruitment en fun perfect samengaan. De cijfers worden nog verder geanalyseerd, maar één ding is duidelijk: Werken in de Kempen heeft impact gemaakt!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze campagne is een schoolvoorbeeld van een complete, doordachte en effectieve marketingaanpak. Alles klopte. Van een sterk typetje met een duidelijke verhaallijn tot een perfecte mix van online en offline activaties. We creëerden niet alleen content, maar een beleving die mensen raakte, verraste en activeerde.

We creëerden niet alleen content, maar een beleving die mensen raakte, verraste en activeerde.

De combinatie van humor, herkenbaarheid en employer branding zorgde voor een impact die verder ging dan views en likes. We waren zichtbaar op social media, bij bedrijven en zelfs op straat met merchandise en live-activaties. De campagne werd besproken, gedeeld en vooral onthouden. We bewezen dat recruitment en entertainment perfect samengaan. Met lef, creativiteit en een strategische aanpak maakten we van een inhaker een complete, gelaagde campagne die Werken in de Kempen écht onder de aandacht bracht. Daarom verdient deze case deze award.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Organisatie en denkkracht: Werken in de Kempen
  • Entertainment (Wil de Wit): Semtertainment
  • Studio: AudioWorkx
  • Props en middelen: Robbies Feestkleding
  • DJ carnavalsvrijdag: DJ Menno Ploeg
  • CaMiBo: CV De Muggezifters Bladel
  • Worstenbroodjes: Bakkerij van Heeswijk

Feestcrew tijdens de carnavalsvrijdag:

  • Premier Tech Eersel
  • Faes
  • Basisschool de Klimop Reusel
  • Timmerfabriek de Brug
  • Raith
  • DeMaackers

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners