Gem. leestijd 4 min  881x gelezen

Candidate First (inzending YoungCapital)

YoungCapital combineert machine learning-inzichten met de persoonlijke benadering van recruiters om kandidaten een relevant werkaanbod te doen. Lees de hele case van YoungCapital die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2020.

Candidate First (inzending YoungCapital)

Omschrijving van de case

Er heerst krapte op de arbeidsmarkt. Om de beste match te kunnen blijven maken tussen kandidaat en werkgever, werd onze hoofdtaak: zo persoonlijk en aantrekkelijk mogelijk zijn voor (jonge) werkzoekenden. En dat betekent dat we nog meer kandidaatgeoriënteerd moesten worden. Stap één daarvan: het in kaart brengen van de candidate journey en deze optimaliseren.

We optimaliseren de digitale funnel en koppelen de juiste boodschap, aan de juiste persoon, in de juiste fase.

De candidate journey speelt zich voornamelijk af in de online systemen van YoungCapital. Heel concreet brachten we – door eigen data te combineren met machine-learning inzichten – de touchpoints in kaart, oftewel: de momenten waarop de kandidaat in aanraking komt met ons via bijvoorbeeld de website, of een e-mail. Zo konden we de digitale funnel optimaliseren en de juiste boodschap, aan de juiste persoon, in de juiste fase koppelen.

Een voorbeeld

Dit kan er zo uitzien: Koen bezoekt voor het eerst onze website en ziet de homepage, met de call to action: schrijf je bij ons in. Koen schrijft zich in en maakt een profiel aan. Bij het volgende bezoek aan onze website krijgt Koen voor hém relevante vacatures te zien: gebaseerd op de profielgegevens in onze database, maar ook op gedragsdata (bezochte pagina’s, bekeken vacatures, etc.) die is gesignaleerd in ons systeem. Door al deze data te combineren wordt een persoonlijk aanbod gepresenteerd op de website, en worden relevante advertenties gepusht via Facebook en Google Ads.

Bij het volgende bezoek aan onze website krijgt Koen voor hém relevante vacatures te zien.

Ons scoringsmodel kan vervolgens berekenen of Koen interesse heeft in bijvoorbeeld een traineeship of opleiding. In dat geval ziet hij een pop-up met een uitnodiging om de website van YoungCapital NEXT te bezoeken. Maar ook als er sprake is van een detour, kunnen we nu op tijd ingrijpen. Als Koen bijvoorbeeld solliciteert op de website, maar halverwege stopt, krijgt hij een mail met een uitnodiging om de sollicitatie alsnog af te ronden. Dat is ook voor recruiters superhandig. Ze zijn minder tijd kwijt aan het vinden van de juiste match, en hebben meer tijd om kandidaten te ondersteunen.

Candidate First from YoungCapital on Vimeo.

Wat was de impact van de case?

Het Candidate First-project heeft heel YoungCapital nog meer candidate minded gemaakt. De digitale transformatie liep parallel aan de organisatorische focusverandering. Online, met het onlinemarketing-team die data en machine learning-inzichten gebruikt om nog persoonlijker en relevanter te worden voor onze kandidaten: de juiste boodschap, aan de juiste persoon, in de juiste fase van de digitale journey.

Er zijn Candidate Ambassadors door het hele land aangesteld.

Maar ook offline. Zo zijn er Candidate Ambassadors door het hele land aangesteld, die het centraal stellen van de kandidaat als focuspunt hadden. En alle offline contactmomenten (telefoontjes, bezoekjes, kerstcadeautjes, etc.) tussen de kandidaat en YoungCapital zijn zo leuk en relevant mogelijk gemaakt. Daarnaast is er een interne Candidate First-campagne geweest om bewustwording te creëren. Met bijvoorbeeld een award voor de recruiter die het snelst contact heeft met een kandidaat, en een kalender met voor elke maand inspiratie en ideeën om in contact te blijven met de kandidaten. Ook is er een onboardingstool voor kandidaten ontwikkeld.

Sinds de lancering: 75% meer sollicitaties, 87% meer inschrijvingen en 5% meer werkende kandidaten.

Al met al heeft dit ervoor gezorgd dat er nu nóg meer wordt gedacht vanuit het perspectief van de kandidaat. En dat zien we terug in de cijfers, met sinds de lancering: 75% meer sollicitaties, 87% meer inschrijvingen en 5% meer werkende kandidaten. Ook zien we een daling van 19% op de bounce rate, wat betekent dat bezoekers langer blijven hangen op onze website. En kandidaten zijn 41% langer voor ons gaan werken.

candidate first

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De perfecte match maak je alleen door te achterhalen welke wensen en behoeftes de kandidaat heeft. Wij hebben ons het afgelopen jaar ingezet om onze dienstverlening te bekijken vanuit het perspectief van de kandidaat. Een mindsetverandering die niet alleen online, maar ook offline is doorgevoerd. We hebben organisatiebreed – IT, de operatie, Marketing, Online Marketing, HR – ervoor gezorgd dat alle neuzen dezelfde kant op staan: naar de kandidaat.

We hebben organisatiebreed ervoor gezorgd dat alle neuzen dezelfde kant op staan: naar de kandidaat.

De Werf& Award zou voor onze gehele organisatie een mooie bekroning zijn op onze Candidate First-mindset. Maar nog belangrijk: een award voor de case betekent een award voor onze kandidaten. Die we het afgelopen jaar nog beter hebben kunnen leren kennen. Waar we zelf weer van hebben geleerd.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Organisatiebreed: MT, IT, recruiters, Marketing, Online Marketing en HR. Maar natuurlijk ook alle kandidaten.

candidate first

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 31 maart 2020 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners