Schokkende cijfers, voor wie dacht dat alle aandacht die we de afgelopen jaren besteedden aan de candidate experience uiteindelijk ook zou moeten leiden tot meer tevreden kandidaten. Daarvan blijkt namelijk nog nauwelijks sprake, aldus het Inside the candidate experience-rapport van RPO-aanbieder PeopleScout. Weliswaar is er een flinke verbetering te zien ten opzichte van 2010, toen een soortgelijk onderzoek werd gehouden. Maar nog steeds is wereldwijd minder dan 20% van alle kandidaten echt tevreden over de experience. En het meest zorgelijke: in Europa (EMEA) zijn de cijfers nog eens de helft lager.
Tussen wat werkgevers doen en wat werkzoekenden verwachten gaapt nog altijd een grote kloof.
Kortom: er is nog heel veel ruimte voor verbetering. Tussen wat werkgevers zeggen dat ze doen en wat werkzoekenden verwachten gaapt nog altijd een kilometers grote kloof. We vatten de 5 voornaamste bevindingen nog even samen:
#1. Veel ontevredenheid ná sollicitatie
Opvallend: de grootste ontevredenheid zit in de fase ná de sollicitatie. Kandidaten hebben over het algemeen nog altijd nauwelijks enig idee wat er gebeurt nadat ze op de sollicitatieknop hebben gedrukt. Ze krijgen hoogstens een geautomatiseerde ontvangstbevestiging. Daarna begint het grote wachten....