Gem. leestijd 3 min  7654x gelezen

Campus recruitment moet anders

Campus recruitment moet andersCampus recruitment blijft achter op recruitment van professionals. Dat terwijl jong talent steeds schaarser wordt. Campus recruitment moet naar een hoger niveau wordt getilt is de conclusie van een brainstorm die woensdag 1 juni jl. plaatsvond in Amsterdam. Marieke van Heek was erbij en doet verslag.

Campus recruitment 3.0

Op initiatief van energienetwerkbedrijf Alliander zijn een aantal corporate recruiters, adviseurs en campus recruiters bij elkaar gekomen om te discussieren over campus recruitment. Naast Alliander merkt Aegon ook dat talent steeds schaarser wordt.

Campus recruitment moet anders

Alle aanwezigen zijn het erover eens: Campus recruitment moet anders. In tegenstelling tot recruitment van professionals blijft campusrecruitment achter in ontwikkeling. De eerste discussie is die of het nu angst is of gebrek aan onderscheidend vermogen dat er zo weinig vernieuwende stappen worden ondernomen in campus recruitment. De conclusie is beiden. De nieuwe, jonge generatie werknemers wil zien wat er speelt binnen bedrijven. Werkgevers moeten de deuren open en geïnteresseerden een kijkje in de keuken laten nemen! Iedereen weet het, maar het gebeurt niet. Op een of andere reden worden werkgevers tegengehouden; die informatie mag niet naar buiten. Directies en RvB’s grijpen in en durven geen openheid van zaken te geven. Stel je voor dat iemand anders aan de haal gaat met onze innovatieve ideeën, is een veelgehoorde reden. Of misschien ook wel de angst dat iemand anders een beter idee heeft?

Out of the box

De nieuwe, jonge generatie vraagt juist om out-of-the-box denken. Betekent dat dat carrierebeurzen uit zijn en social media in? De campusrecruiters van Alliander, Aegon en YER neigen naar een ‘ja’. Maar daar denken de adviseurs anders over! Zelfs Anne-Britt Petri van Campaign Group nuanceert deze aanname door aan te geven dat niet de middelen het verschil maken maar de strategie. Hoe goed weet je je doelgroep te targetten? En hoe bied je interessante content? Essentiële vragen in het al dan niet succesvol inzetten van wervingsmiddelen. Bloozm voegt toe ‘ en authenticiteit’; een spraakmakende campagne is niet het doel maar een middel.

Wervingsproces

Wat pas echt onderscheidend is, is persoonlijke aandacht in het wervingsproces. De campusrecruiter van de toekomst is een relatiebeheerder! De aandacht verschuift van het werven en selecteren naar verbinden. De werkgever selecteert niet, maar het jonge talent. De meningen zijn verdeeld. Chantal Abma vertelt over de nieuwe selectiestrategie van Aegon; betrokken, persoonlijk en vanuit de lijn. Valeri Berns (Human Key) is ervan overtuigd dat organisaties niet zelf in staat zijn (tijd en geld hebben) om recruiters als relatiebeheerders te laten werken! Want er moet geworven worden. Ook nu, vandaag. Recruitment process outsourcing zal volgens haar een welkome oplossing zijn voor organisaties die de stap willen maken richting verbinding maar er zelf niet de tijd en kennis van hebben.

Tussenstop

Bloozm vindt dit een prima tussenstop voor nu, maar niet de oplossing voor straks. Straks moet je het toch zelf kunnen; het beheer van het menselijke kapitaal van de organisatie. In een kenniseconomie zoals wij die kennen, is de mens het kapitaal van het bedrijf. Alle aandacht zou moeten gaan naar de mens! Die zorgen voor het succes van de organisatie. Toch hoor je nog te vaak ‘doe mij gewoon 5 toptalenten. Nu!’. En wat doe je dan?

Van ad-hoc naar lange termijn

Conclusie; de aandacht in campus recruitment verschuift langszaam van ad-hoc werving naar een lange termijn aanpak. Maar alle aanwezigen zijn erover eens dat we er nog niet zijn, al vinden ze wel dat ze zelf de goede stappen zetten. Om de discussie over campus recruitment voort te zetten is er het Campus Recruitment Netwerk opgezet.

Expertclass Campus Recruitment: 16 juni 2011

Op donderdag 16 juni vindt de expertclass Campus recruitment plaats. In een middag leer je alles over het strategisch opzetten van campus recruitment. Er wordt daarnaast uitgebeid ingegaan op praktische zaken zoals de verschillende methodieken om studenten te werven, de 80/20-regel van student recruitment en de rol van de campus recruiter. Wat verwacht een student en wat zou een campus recruiter moeten doen? Kijk voor meer informatie op de website van de AMC Academie.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners