Gem. leestijd 4 min  91x gelezen

Werken ‘in het water’? De initiatieven stapelen zich ineens op

Dat water belangrijk is, weten we allemaal. Dat er in de sector personeelstekorten zijn ook. Wel opvallend is dat diverse ‘water-partijen’ vrijwel tegelijkertijd met campagnes komen om daar iets aan te doen. Hoe kwamen die allemaal tot stand?

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
Werken ‘in het water’? De initiatieven stapelen zich ineens op

Meer droogte én tegelijk meer wateroverlast, verminderde bodem- en waterkwaliteit, en tegelijk een toenemende schaarste aan menskracht, aan schoon water en fysieke ruimte: in de wereld van het water is genoeg te doen, schetste de Sociaal Economische Raad eind vorig jaar nog. Zeker met het oog op de zich versnellende klimaatverandering. Maar één probleem: er zijn nauwelijks nog mensen te vinden die dit werk kunnen en/of willen doen. Vandaar ook dat de SER ook hieraan vorig jaar een heel rapport wijdde, met als belangrijkste conclusie: er is dringend actie nodig.

Wie komt het Waterlegioen versterken?

Die boodschap lijkt in elk geval bij een aantal partijen in de sector niet aan dovemansoren gericht. Zo hebben Koninklijk Nederlands Waternetwerk (KNW), Wateropleidingen en Stichting RIONED recent de handen ineengeslagen voor de arbeidsmarktcampagne ‘Operatie Sterk Water‘. Dat gebeurt onder meer de lancering van een speciale website om het werk in het water centraal te zetten, vol met verhalen uit de praktijk en bijvoorbeeld podcasts. Met het ‘Waterlegioen’ heeft de campagne ook een aansprekende term proberen te munten.

Vergrijzing

De campagne vindt zijn oorsprong overigens niet alleen in de klimaatverandering, maar ook in de vergrijzing die in het werken ‘in het water’ hard toeslaat. De sector kampt met uitstroom van ervaren personeel, uitdagingen in het behoud van huidig personeel en een tekort aan instroom van (jonge) collega’s. ‘Werken in stedelijk waterbeheer is het beroep van de toekomst’, zegt Hilde Niezen, directeur van Stichting RIONED dan ook. ‘Er is meer personeel nodig. Met de lancering van de website van Operatie Sterk Water krijgt de sector een podium. Het toont hoe belangrijk dit werk is voor de toekomst en hoe leuk en afwisselend de functies zijn.’

‘Werken in stedelijk waterbeheer biedt méér dan een baan, het biedt een kans bij te dragen aan een betere leefomgeving.’

Werken in stedelijk waterbeheer biedt ‘meer dan een baan’, aldus Niezen. ‘Het biedt een kans om bij te dragen aan een betere leefomgeving.’ Met de campagne willen ze vooral jongeren dan ook laten zien wat er allemaal mogelijk is in de wereld van het water. ‘We zien de kracht van samenwerking tussen ervaren professionals en jong talent. Door het delen van kennis via initiatieven, zoals via Jong KNW en het Nationaal Watertraineeship, brengen we mensen samen die het verschil maken.’

Niet de enige

Het is opvallend genoeg bepaald niet de enige recente campagne in de wereld van het water. De 21 gezamenlijke waterschappen hebben al een paar jaar de ‘Waterbazen‘-publiekscampagne lopen, maar er gebeurt veel meer. Zo kwam ook het Zoetermeerse waterleidingbedrijf Dunea (voorheen: Duinwaterbedrijf Zuid-Holland) – in navolging van bijvoorbeeld het Limburgse waterbedrijf WML en Hoogheemraadschap HDSR, en vooruitlopend op Waterschap Vechtstromen – eind vorig jaar met een nieuwe arbeidsmarktcampagne én website, gemaakt door SteamTalmark.

Wendy Vermeulen, HR-projectleider bij dat bedrijf, is ook projectleider van het project ‘sectorale arbeidsmarktbenadering‘, waarbij de werkgeversvereniging waterbedrijven een gezamenlijke campagne opzet, opnieuw samen met SteamTalmark. ‘De huidige arbeidsmarkt vraagt een actieve benadering’, aldus Vermeulen. ‘Wij moeten laten zien wat voor moois we te bieden hebben, niet alleen als individueel bedrijf, maar als hele sector. Gezamenlijk kunnen we immers veel meer laten zien dan dat een individueel waterbedrijf, laboratorium, onderzoeksorganisatie dat in zijn eentje kan. Latent werkzoekenden gaan namelijk niet snel zelf op zoek naar deze informatie. Wij zullen ons echt proactief moeten opstellen om die mensen nog te bereiken.’

‘Wij moeten laten zien wat voor moois we te bieden hebben, niet alleen als individueel bedrijf, maar als hele sector.’

Van KWR tot laboratoria tot drinkwaterbedrijf: ‘Iedereen kent ons product, maar het is ook een sector waarvan wij vinden dat iedereen moet weten dat je daar ook kunt werken’, aldus Vermeulen. ‘Vooral dat laatste is belangrijk om over de bühne te krijgen. Hieruit voortvloeiend hopen we dat studenten ook onze sector als een leuke en uitdagende sector gaan zien om hun carrière te starten of een keuze te maken voor een opleiding die aansluit op de sector. En, last, but not least: we hopen ook dat onze eigen medewerkers een gevoel van trots ervaren wanneer ze de uitingen voorbijzien/horen komen, zij zijn immers al deel van deze prachtsector!’

Toilet doortrekken

Jeoffrey van Veenendaal, Client Director bij SteamTalmark, vult aan: ‘De drinkwatersector is niet altijd even zichtbaar. We willen mensen duidelijk maken dat de drinkwaterbedrijven en laboratoria lokale werkgevers zijn, die middenin de samenleving staan en met heel belangrijke zaken bezig zijn. Niet alleen zorgen zij voor een primaire levensbehoefte, maar zij zetten zich ook in voor het behoud van steeds schaarser wordende natuur in Nederland. Als je in de drinkwatersector werkt, doe je werk dat ertoe doet. Dit zijn dingen die voor iemand die bij een waterbedrijf werkt vanzelfsprekend zijn, maar veel Nederlanders denken daar niet aan bij het drinken van een glas water of bij het doortrekken van het toilet.’ En dat mag dus veranderen, aldus Van Veenendaal.

‘Als je in de drinkwatersector werkt, doe je werk dat ertoe doet.’

Werk in het water is overigens een behoorlijke groeisector. Elk jaar publiceert het UWV bijvoorbeeld een lijst met kansrijke beroepen voor werknemers. Veel van de beroepen die worden genoemd zijn al jaren kansrijk, zoals de zorg, onderwijs, techniek en IT. Maar er zijn recent ook nieuwe kansrijke beroepen op de lijst verschenen. Op hbo- of wo-niveau is er bijvoorbeeld naast veel vraag naar advocaten en docenten in maatschappelijke vakken als maatschappijleer en aardrijkskunde, nu ook veel behoefte aan ‘werkers in het water‘, zoals hydrologen (onderzoekers naar de watercyclus) en adviseurs in waterbeheer.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners