DRV Accountants & Adviseurs was aanvankelijk ‘wat stilletjes’. Maar met een eerlijk verhaal, verrassend verteld door de eigen collega’s, wist het toch de schaarse doelgroep te bereiken. Hoe lukte dat?
Lees de hele case van DRV Accountants & Adviseurs die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.
Omschrijving van de case
De krapte op de arbeidsmarkt van accountants is sterk voelbaar. Er is vooral behoefte aan mensen met wat meer ‘rood en geel’ in hun profiel. Dat zijn vaak mensen die gevoeliger zijn voor grotere kantoren ‘van naam’.
Er is bij de accountants vooral behoefte aan mensen met wat meer ‘rood en geel’ in hun profiel
Dat betekent dus een uitdaging voor DRV Accountants & Adviseurs, ‘stilletjes een van de beste kantoren van Nederland’. In Zeeland staat het bekend als kwaliteitskantoor, maar het had onvoldoende naam en reputatie in Brabant en Zuid-Holland. ‘We beseften: als we de beste willen blijven, dan moeten we minder stilletjes worden. En dat is gelukt! Dankzij onze collega’s in een goed doordachte, integrale campagne.’
Bijzonder aan de campagne is dat een propositie is bedacht waarmee zowel de young professionals voor de controlepraktijk als de ondernemers in het grotere mkb worden overtuigd. ‘De aanname daarachter was het principe van kruisbestuiving: young professionals willen werken voor interessante, grotere mkb-bedrijven; ondernemers in het grotere mkb willen graag dat wij mensen op hun opdracht aanstellen, die én heel goed zijn in hun vak én een sterk kloppend hart hebben voor het mkb.’
Een breed samengesteld campagneteam
De campagne ‘Werken in de echte economie‘ roept energie en enthousiasme bij de medewerkers van DRV op. ‘Achter de campagne schuilt een breed samengesteld campagneteam met interne en externe professionals, die de campagne zorgvuldig opbouwen en continu bijsturen op basis van de resultaten. In het eerste jaar kwam dit team elke eerste woensdag van de maand bij elkaar om de resultaten te bespreken en te bepalen welke inzichten we meenemen naar de volgende maand.’
‘De collega’s verrassen ons met hun sterke verhalen, hun trots op de organisatie en hun initiatieven’
Maar het echte succes, ‘dat zijn de collega’s in de campagne. Zij vertellen het echte verhaal. Zij verrassen ons met hun sterke verhalen, hun trots op de organisatie en hun initiatieven. Het is het succes dat we niet vooraf konden inschatten, niet kunnen afdwingen, alleen maar kunnen ondersteunen. En waar we heel erg trots op zijn.’
Wat was de impact van de case?
De campagne ‘Werken in de echte economie’ had als primair doel reputatie en naamsbekendheid te verbeteren in de doelgroep young professionals tussen de 25 en 34 jaar. Het aantal websitebezoekers steeg in de campagnetijd met 30%. Het aantal bezoeken aan de werkenbij-pagina’s steeg in een half jaar met 65%.
Via social advertising is de content 3.783.300 keer in de tijdlijn van young professionals geladen
Via social advertising is de content 3.783.300 keer in de tijdlijn van young professionals geladen (en 2.533.286 in die van mkb-ondernemers). Er zijn 327.395 young professionals bereikt en 14.500 van hen hebben interesse getoond in de content door erop door te klikken, het te delen of een like of een comment eraan toe te kennen.
‘Tijdens de campagne zijn we verrast door de eigen initiatieven van collega’s die op hun eigen socials posts zetten. Iemand die meedeed aan een loop die wij sponsoren, daar met een GoPro-camera opnames van maakt en publiceert. Of iemand die ‘een nieuwe Arjan’ zoekt omdat ‘de oude’ weg is en zij zoveel van hem heeft geleerd.’
Adoptie en actieve medewerking van de collega’s
De voorbeelden zijn talrijk. ‘Ze illustreren dat de campagne werkt dankzij de adoptie en actieve medewerking van onze collega’s. Recruitment merkt dat professionals ons nu kennen en een positief beeld hebben. Ondernemende professionals werven, ook voor zwaardere functies, is nu makkelijker. Collega-kantoren zijn duidelijk onder de indruk en communiceren dat ook. En we merken dat de trots en het zelfbewustzijn intern zijn toegenomen. Cliënten en zelfs niet-cliënten reageren spontaan positief.’
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
De ‘Werken in de echte economie’-campagne laadt volgens DRV ‘de emotie van het werk voor directeur-grootaandeelhouders (dga’s) in het mkb. Wij zijn het kantoor voor het mkb. Is dat werken in het mkb uniek voor ons? Nee. Maar wij zijn er wel een van de beste kantoren in. En wij voelen de passie voor dát ondernemerschap en kiezen er vol overtuiging voor. De kracht van ‘Werken in de echte economie’ is dat het energie en enthousiasme bij ons en onze collega’s oproept. Wij zijn onze mensen. En onze mensen maken de campagne. Daarbij tonen we aan dat het mogelijk is corporate en employer branding elkaar te laten versterken.’
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Het team Marketing & Communicatie (M&C) van DRV Accountants & Adviseurs
- De collega’s van het team HRM van DRV Accountants & Adviseurs
- BVH
- Crossminds (o.a. ontwikkeling website)
- MrWork (social (media) recruitment)
- Imood (SEO, SEA en Analytics)
- Minutes on Career (video) en
- Tonny Presser (Fotografie).
Kom naar de uitreiking!
De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot 1 april bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.
- Meteen inschrijven kan hier