Gem. leestijd 3 min  2037x gelezen

Hoe Leen Bakker en Kwantum sollicitanten net een beetje extra bezorgt

Als er ergens een war for talent gaande is, dan is het wel onder: bezorgers. Kwantum en Leen Bakker proberen zich daarbij te onderscheiden met een opvallende campagne, en een vierdaagse werkweek. Hoe heeft dat vorm gekregen?

Hoe Leen Bakker en Kwantum sollicitanten net een beetje extra bezorgt

Als je eens naar buiten kijkt, en het grote aantal busjes en vrachtwagens op de weg ziet, zal het je niet verbazen dat het aantal bezorgers tegenwoordig sterk stijgt. Net als het aantal vacatures in de transport- en logistieksector. Volgens cijfers van Randstad stonden er in december 17.730 vacatures voor chauffeur open door het hele land, tegenover 9.592 een jaar daarvoor. Met name rond Utrecht en in West- en Oost-Brabant is een ernstig tekort aan chauffeurs.

‘Als je parttime werken mogelijk maakt, willen meer vaders en zeker ook meer vrouwen in de logistiek werken.’

Bijna de helft van de transportbedrijven zegt dat het hoge aantal vacatures negatieve gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering. Toenemende vergrijzing en beperkte instroom door een negatief imago zijn belangrijke oorzaken. Anders opleiden en meer rekening houden met de werk/privébalans van het transportpersoneel is volgens Randstad dus hard nodig om de schaarste op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden. ‘Als je parttime werken mogelijk maakt, willen meer vaders en zeker ook meer vrouwen in de logistiek werken’, denkt Monique Lont, directeur Randstad Transport.

Leen Bakker begrijpt het

Precies die boodschap lijken Leen Bakker en Kwantum in hun oren te hebben geknoopt. In een nieuwe wervingscampagne op Facebook en Instagram voor bezorgers en montagemedewerkers laten de samenwerkende meubelwinkels namelijk zien dat je bij hen bijvoorbeeld niet alleen betaald je rijbewijs kunt halen, maar ook 4 dagen in de week kunt werken, wat nog vrij bijzonder blijkt te zijn in deze branche. Het gaat daarbij in die 4 dagen liefst wel om een volledige werkweek, maar ook: 3 dagen weekend, belooft Leen Bakker.

In tegenstelling tot veel andere retailers hebben Kwantum en Leen Bakker (sinds iets meer dan een jaar) de bezorging helemaal in eigen hand. Zo heeft het meer grip op de ‘last (s)mile‘, zoals het bedrijf het zelf noemt. Eigen bezorging wordt als belangrijk contactmoment met de klant gezien, een service-component die de ketens goed in de grip willen hebben. Leen Bakker besloot tot de bezorgservice op basis van een test in 2019. Daarin leverde het bedrijf volume-orders zoals banken en laminaat thuis af bij de klant. De klanttevredenheid bleek hoger dan bij bezorging door een externe bezorgdienst.

‘We leveren niet alleen een product, maar indien gewenst ook de bijbehorende diensten aan huis.’

Leen Bakker werkt sinds 2020 onder één gemeenschappelijke directie met Kwantum. ‘We bieden steeds meer totaaloplossingen aan om zo onze klanten te ontzorgen’, zo stelt het bedrijf nu. ‘We leveren niet alleen een product, maar indien gewenst ook de bijbehorende diensten aan huis, zoals onze montagedienst voor raamdecoratie. Daarnaast hebben wij onze eigen bezorgservice Last Smile, waarmee we een kwalitatief betere levering kunnen bieden die aansluit bij de verwachtingen van de klant.’

Kijkje in de keuken

In de campagne, gemaakt samen met communicatiebureau Effectgroep*, creatief filmbureau FILMMACHT en Stijl van Mij, richten de bedrijven zich dan ook niet alleen op bezorgers, maar ook op montagemedewerkers. ‘We hopen er veel nieuwe collega’s mee te kunnen verwelkomen. De campagne op Facebook en Instagram bestaat uit twee websites (1 en 2). Beide hebben een aantal video’s waarmee we een kijkje in de keuken geven.’ Dat kijkje in de keuken werd op LinkedIn ook letterlijk gedeeld, met een flink aantal ‘achter de schermen’-beelden.

Van binnen…

En van buiten…

Het resultaat voor de campagnesite voor montagespecialisten:

leen bakker kwantum

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners