Gem. leestijd 3 min  311x gelezen

Campagne voor de campus: zo laat Groningen zien wat samenwerking kan opleveren

En wéér gaat er niets boven Groningen. Recent trokken de noorderlingen al de aandacht met een opvallende terugroepactie, nu slaan ze de handen ineen om het werken op de Campus Groningen te promoten. Hoe kreeg dat zoal vorm?

Campagne voor de campus: zo laat Groningen zien wat samenwerking kan opleveren

Campussen zijn de laatste jaren aan een ware opmars bezig. Zo’n geografische plek waar de kennis en innovatie rondom een bepaald thema samenkomt, in verschillende bedrijven (en bedrijfjes), blijkt vaak tot meerwaarde te leiden voor alle deelnemers. Er zijn er in Nederland inmiddels dan ook enkele tientallen van, rondom thema’s variërend van water (Leeuwarden) tot automotive (Helmond).

De campussen blijken vaak een ware banenmotor.

En de campussen blijken een ware banenmotor: de start-ups op deze terreinen zijn vaak goed voor duizenden nieuwe banen. Hoe al die vacatures vervolgens ook te vervullen? Ook daar biedt de samenwerking op de campus zijn meerwaarde: door op dit gebied de handen ineen te slaan bereik je meer synergie dan de individuele partners alleen ooit zouden kunnen doen. Zoals ze bijvoorbeeld weten in de Brainportregio Eindhoven, en zoals ze ook weten bij de Campus Groningen, de ‘innovatieve hoofdstad van Noord-Nederland’.

Place to Be’

Voor deze campus ging recent een nieuwe campagne live, onder de noemer ‘Place to Be‘, die zich richt op zowel studenten als werkzoekende young professionals. Zij kunnen onder meer een video zien waarin enkele van hun lotgenoten vertellen over hun banen en stages, maar ook verhalen lezen. In het voorjaar was er al een eerste editie van de campagne, die zich vooral concentreerde op de zogeheten Zernike Campus. In de nieuwe editie van de campagne staan de mogelijkheden op en rond de 30 hectare grote Healthy Ageing Campus in de spotlight.

Amber van der Schaaf, manager Communicatie Campus Groningen: ‘De life sciences en health-sector in Noord-Nederland is groeiend en veelbelovend. Het kloppende hart daarvan bevindt zich op de Healthy Ageing Campus. Daar werken onderzoekers, ondernemers en talent aan de toekomst van gezondheid. Niet alleen als het gaat om eerstelijns zorg, maar er zijn juist ook veel stages en banen te vinden waarbij je vanuit andere disciplines een bijdrage levert aan gezond ouder worden. Juist die verhalen brengen we hier voor het voetlicht.’

Campus Café ‘The Christmas Edition’

De campagne beleefde op donderdag 14 december zijn officiële aftrap, tijdens het ‘Campus Café: the Christmas Edition’, in het bijzijn van alle betrokkenen en de bezoekers van het jaarlijkse kerstevent. Er is niet alleen een expositie aan de campagne verbonden, maar ook een social media-campagne en een digitale omgeving met uitgebreidere verhalen.

Van der Schaaf: ‘Na het succes van de eerste editie dit voorjaar was het snel duidelijk dat we een vervolg wilden maken op deze campagne. De verhalen zijn prachtige voorbeelden om alle studenten en young professionals te laten zien: voor mooie stagekansen en waardevolle banen hoef je niet naar de Randstad. Het gebeurt hier allemaal op Campus Groningen.’

Terugroepactie

Haar laatste woorden sluiten goed aan op de ‘terugroepactie‘, die de gemeente Groningen recent al lanceerde, om de mensen terug te verleiden die in de stad hebben gestudeerd, maar daarna naar (bijvoorbeeld) de Randstad vertrokken. De gemeente Groningen is overigens ook bij de campagne van de campus betrokken, net als bijvoorbeeld de Rijksuniversiteit Groningen, de Hanzehogeschool Groningen, het Universitair Medisch Centrum Groningen, de provincie Groningen en Bedrijvenvereniging WEST.

Op Campus Groningen komen dagelijks meer dan 70.000 mensen samen, van wie ruim 50.000 studenten. Er zijn ruim 260 bedrijven gevestigd. De bedrijven, kennisinstellingen en het UMCG bieden in totaal zo’n 23.500 banen. De campus begon als samenwerkingsverband zo’n 7 jaar geleden, en is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest volwassen campussen van Nederland. Van der Schaaf, enthousiast: ‘Hier kun je het verschil maken. Hier werk je aan de wereld van morgen. Dit is de place to be.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners